استاد حوزه علمیه قم گفت: بهتر بود که مسیر کربلا هم همانند تمامی سفرهای خارجی که آزاد است آزاد می‌شد تا مردم از زیارت اربعین که یقین داریم شفا در این زیارت قرار داده شده است بهره می‌بردند.
کد خبر: ۹۹۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ 16 September 2021

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادقی واعظ در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: یکی از رموز موفقیت انسان در هم ابعاد و عرصه‌های زندگی از نظر قرآن کریم مغتنم شمردن فرصت‌ها است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند خداوند در طول عمر بندگانش نسیم‌های رحمتی را قرار داده است که مقصود همین فرصت‌ها و موقعیت‌هایی است که نصیب ما می‌شود که برای تمامی بندگان خدا وجود دارد، گفت: حر و شمر هر دو فرمانده سپاه عمر سعد بودند و به هر دو وعده پست و مقام داده شد ولی فرق آن دو در مغتنم شمردن فرصت‌ها بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شمر دست روی گوشش می‌گذاشت تا صدای اباعبدالله(ع) را نشنود و تا گودی قتلگاه حضرت برای نجاتش تلاش کردند و حتی حضرت شفاعت رسول خدا(ص) را برایش ضمانت کردند ولی گفت ارزش پاداش یزید برای من بیشتر است بنابراین فرصت برای نجات، رستگاری و عاقبت به خیری برای شمر هم وجود داشت ولی خودش این موقعیت را از دست داد.

وی یکی از اسامی مهم روز قیامت را روز حسرت دانست و گفت: امام صادق(ع) فرمودند که این حسرت و افسوس فقط برای اهل جهنم نیست بلکه افراد بهشتی هم وقتی تفاوت درجات و جایگاه افراد را می‌بینند حسرت می‌خورند که چرا بهتر عمل نکردند.

صادقی واعظ با بیان اینکه فردای قیامت برای لحظه لحظه این جلسات و قطره قطره اشک‌هایی که برای اباعبدالله(ع) ریخته‌ایم حسرت می‌خوریم که ای کاش بیشتر بود، افزود: بهتر بود که مسیر کربلا هم همانند تمامی سفرهای خارجی که آزاد است آزاد می‌شد تا مردم از زیارت اربعین که یقین داریم شفا در این زیارت قرار داده شده است بهره می‌بردند.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند فردای قیامت هیچ کسی نیست که وارد محشر شود مگر این که آرزو می‌کند ای کاش جزو زائران اباعبدالله الحسین(ع) بود و حضرت به شهاب بن عبد ربه فرمودند چند بار حج رفتی؟ گفت من ۱۹ سفر حج رفته‌ام؛ ایشان فرمودند یک سفر دیگر برو تا ثوابش معادل یک سلام به اباعبدالله(ع) در کربلا شود.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند فرصت‌ها مانند ابر در آسمان هستند که فکر می‌کنیم این ابر ثابت است ولی به سرعت در حال گذشتن است و اگر از این فرصت‌ها استفاده نکنیم پشیمان می‌شویم.

وی با بیان اینکه در مواجهه با فرصت، فرصت یاب، فرصت طلب و فرصت سوز هستیم، افزود: عده‌ای فرصت یاب هستند و از کمترین موقعیت و فرصت نهایت استفاده را می‌برند مانند حر که به محض اینکه فهمید لحظه‌ای درنگ نکرد، عده‌ای هم فرصت طلب هستند و از فرصتی که به دست می‌آورند در مسیر باطل استفاده می‌کنند مانند عمر سعد که از فرصتی که به دست آورد برای رسیدن به حکومت ری استفاده کرد.

صادقی واعظ ادامه داد: عده‌ای هم فرصت‌سوز هستند که از این نمونه افراد در جامعه زیاد است که با امروز و فردا کردن و با تعلل فرصت‌ها و موقعیت‌های بی‌نظیر زندگی خود را از دست می‌دهند و همیشه در طول زندگی خود افسوس و حسرت می‌خورند و هیچ‌وقت روی سعادت را نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) چند راهکار مهم برای بهره بردن از فرصت های عمر بیان کرده‌اند، افزود: حضرت در نامه‌ای به یکی از کارگزاران خود فرمودند هیچ‌وقت افسوس و حسرت فرصت‌های از دست رفته را نخور و به فکر بهره بردن از فرصت‌های پیش رو باش و سلیمان صرد خزائی از این افراد بود که فرصت کربلا را از دست داد ولی راه امام حسین(ع) را ادامه داد.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که فرصت امروز ما که کربلا را از دست داده‌ایم یاری امام زمان(عج) است، افزود: ما امروز ندای غربت مهدی فاطمه (عج) را می شنویم و باید برای یاری ایشان کاری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) فرمودند بعد از تدارک و تصمیم به جبران آنچه از دست داده ایم باید به این تصمیم خود عمل کنیم، افزود: جوانی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت من آلوده به گناه چشم چرانی هستم و به ارتباط نامشروع دچار شده‌ام و قصد توبه دارم؛ پیامبر(ص) به او فرمودند به واسطه این گناه نورانیت از تو گرفته شده است و باید زیاد قرآن بخوانی و سجده‌هایت را طولانی کن تا این گناه تو جبران شود و نورانیت به تو باز گردد.

صادقی واعظ ادامه داد: آن جوان عرض کرد من مبتلا به ربا بودم ولی اموالی که به دست آوردم را بر گردانده‌ام؛ پیامبر(ص) فرمودند برای جبرانش به دیگران قرض بده زیرا در معراج بر سر در بهشت نوشته بود صدقه ۱۰ برابر و قرض الحسنه ۱۸ برابر پاداش دارد بنابراین راهکار اسلام برای مقابله با ربا قرض‌الحسنه است و دوم فرمودند که برو با عبادت و بندگی گوشتی که از راه حرام در وجودت روییده را از بین ببر زیرا سر سوزنی حرام در بهشت راه ندارد.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه به امام حسن(ع) فرمودند «عمر انسان در دنیا به اندازه ای نیست که تمام خوبی‌ها را در خود جمع کند؛ به سراغ مسائل مهمتر برو تا در این فرصت کم بهترین‌ها را به دست بیاوری».

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار