مدیرکل انتقال خون قم گفت:‌میزان اهدای خون در این استان، به ازای هر یکهزار نفر،‌۲۹ نفر است که این آمار از میانگین کشوری بالاتر می‌باشد.
کد خبر: ۹۷۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸ 14 June 2021

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان با بیان اینکه درحال حاضر میانگین کشوری اهدای خون ۲۵ نفر دریک‌هزار نفر می‌باشد، اظهار داشت: بالاتر بودن میزان اهدای خون درقم از میانگین کشوری باعث شده که علاوه بر حفظ ذخایر خونی استان، به شبکه خون رسانی کشور هم خون ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه هر یک واحد خون می‌توانند جان سه بیمار را نجات دهد،افزود: برخی فرآورده‌های خونی از جمله پلاکت طول عمری حدود سه روز دارد به همین دلیل اهدای مستمر خون در پایداری ذخایر خون دراین استان دارای اهمیت فراوان است.

وی با بیان اینکه اهدای خون، نیازی مستمر و همیشگی است ادامه داد: پلاکت یکی از فرآورده‌های خونی است که برای تمام بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند مورد نیاز است و با توجه به طول عمر کوتاه این فرآورده خونی، نیاز به اهدای خون روزانه وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون قم، گفت: به طور متوسط سالانه هر ۱۰ دقیقه، یک واحد خونی یا فرآورده خونی در مراکز درمانی استان توزیع و به بیماران تزریق می‌شود.

نوریان ادامه داد: بالاترین اهدای خون دراستان مربوط به آقایی است که ۱۲۰ بار اهدای خون، داشته همچنین در بین بانوان نیز بالاترین اهدا مربوط به بانویی می‌باشد که ۳۸ بار خون اهدا کرده‌است.

وی با اشاره به نامگذاری ۲۴ خرداد به نام روز جهانی اهدای خون گفت: در بسیاری از کشورها مراسمی برای تقدیر و تکریم اهداکنندگان خون در این روز برگزار می‌شود که امسال به دلیل شیوع کرونا،‌این مراسم در کشور و استان قم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نوریان ادامه داد: اهدای خون جایگزین مصنوعی ندارد و تنها منبع تامین آن، انسان است به همین دلیل اهدای خون در نجات جان بیماران جایگاه و اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه ما در سازمان انتقال خون، اهداکنندگان هستند، گفت: فعالیت و عملکرد این سازمان به طور انحصاری وابسته به مشارکت و همراهی اهداکنندگان است.

مدیرکل انتقال خون قم با دعوت جوانان به پیوستن به خانواده بزرگ اهداکنندگان خون در این استان گفت: حفظ ذخایر خونی قم در سطح مطلوب نیازمند همراهی و اهدای خون مستمر است.

وی اهدای خون را صدقه جاریه دانست و تاکید کرد: میزان اهدای خون دراستان در دو ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد کاهش داشته و این درحالی است که اهدای خون دراین مدت ۱۱ درصد افزایش داشته‌است.

نوریان با بیان اینکه با همراهی اهداکنندگان توانستیم تا ذخایر خونی استان را در سطح قابل قبولی حفظ کنیم، افزود: سازمان انتقال خون علاوه بر تعهد به مراکز درمانی استان برای تامین خون و فراورده های خونی مورد نیاز بیماران، نسبت به شبکه خون رسانی در کشور نیز تعهداتی دارد چرا که باید ذخایر خونی این شبکه نیز درحد مطلوب حفظ شود.

وی ادامه داد: تمام افراد در سنین ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند اهدای خون داشته باشند و درخواست ما این است که این اهدای خون را به یک روز در سال محدود نکنند.

نوریان افزود: پایداری ذخایر خونی استان به معنای بی‌نیازی به اهدای خون نیست چرا که اهدای خون امری مستمر و همیشگی است به همین دلیل درخواست ما از جوانان استان این است که علاوه بر مشارکت دراین امر خداپسند، اهدای خون را محدود به برخی زمان‌ها نکنند.

وی ادامه داد: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که به طور معمول در زمستان و تابستان مراجعه کنندگان اهدای خون در استان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد که درخواست داریم که مردم نوع دوست قم در این ایام نیز بیماران را تنها نگذارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ذخایر خونی استان توان تامین تمام خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی قم را دارد، گفت: با این وجود برای برخی گروه‌های خونی خاص، در صورت نیاز از طریق شبکه خون رسانی کشور تامین می‌شود و می‌توان گفت که هیچ بیماری به دلیل کمبود خون در مراکز درمانی استان دچار مشکل نمی‌شود.

نوریان بیان داشت: سال گذشته بیش از ۴۰ هزار اهدای خون درقم به ثبت رسیده‌است که حدود ۶۰ درصد آن، اهدا کنندگان مستمر هستند به این معنا که بیش از یک مرتبه در سال اهدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه میان بانوان و آقایان در اهدای خون هیچگونه تفاوتی وجود ندارد، اظهار داشت: به طور کلی در کشور و استان ما میزان مشارکت بانوان در اهدای خون کم و درحدود چهار درصد کل اهدا کنندگان است و این در حالیست که اهداکنندگان خانم در کشورهای پیشرفته نیمی از جامعه اهداکنندگان را شامل می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون قم تاکید کرد: اولویت اول برای دریافت خون، حفظ سلامت اهدا کننده‌است و اینکه این اهدا برای سلامت وی خطر و یا آسیبی نداشته باشد به همین دلیل تمام افراد از جمله بانوان پیش از اهدای خون، توسط پزشکان متخصص معاینه و پس از این که این اطمینان حاصل شد که اهدای خون برای آنها عارضه ای ندارد، اقدام به دریافت خون از آنها می‌شود.

نوریان ادامه داد: ذخیره خون در استان باید حداقل برای پنج روز باشد که برای که خوشبختانه این ذخیره در سطح مطلوب حفظ شده‌است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در اهدای داوطلبانه خون در جهان پیشتاز است، گفت: ۱۰۰ درصد اهدای خون در کشور ما به صورت داوطلبانه است ضمن اینکه میانگین اهدای خون در کشور از میانگین جهانی آن که ۱۳ در یک هزار نفر جمعیت است، بالاتر است.

مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به نیاز مستمر بیماران به دریافت خون افزود: بیماران تلاسمی سه بار در هفته نیاز به دریافت خون تازه دارند و جان آنها وابسته به این خون‌های اهدایی است به همین دلیل درخواست ما از جوانان پیوستن به خانواده بزرگ اهدای خون در این استان است.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. مرکز ثابت اهدای خون  ویژه آقایان از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۳:۳۰ (یک شنبه ها و سه شنبه ها تا ساعت۱۸ بصورت یکسره) واقع در بلوار ۱۵خرداد و همچنین مرکز ثابت اهداء خون حضرت روح الله برای اقایان و خانم ها هر روز از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰(پنج شنبه ها تا ۱۳)، واقع در میدان روح الله آماده دریافت خون اهداکنندگان است.

علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار