فرماندار قم گفت: با تحول زیرساختی، بازگشت و مهاجرت به روستاها در قم شکل معکوس به خود گرفته است و به همین منظور طرح های هادی برای بهبود وضعیت رفاهی و خدماتی و ارتقای سطح زیرساختی در حال انجام است.
کد خبر: ۹۵۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷ 19 April 2021

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری روز دوشنبه در تشریح دستاوردهای یک سال اخیر حوزه فرمانداری قم، افزود: با دستور استاندار قم، اولویت اصلی حوزه فرمانداری خدمات رسانی و بهبود زیرساخت های روستایی بوده است.

وی ادامه داد: تعریف روستا در قم با گذشته تغییر کرده و امروز این استان دارای روستاهای آباد، امن و با وضع مناسب زیرساختی است.

حیدری یادآور شد: تعیین معین های اقتصادی یکی از اقدامات مهم فرمانداری قم در سال گذشته بود؛ معین های اقتصادی که شامل شرکت ها و افراد موفق در حوزه اقتصاد است می توانند تحولی در حوزه اقتصادی بخش ها و روستاهای استان ایجاد کنند.

به گفته وی، با همکاری شرکت فولاد غرب آسیا در سال گذشته زمینه سازی برای ایجاد اشتغال پایدار در برخی روستاهای قم انجام شده است، همچنین در همین رابطه چند معدن راکد در روستاهای قم فعال شده است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است، جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تَن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

فرماندار قم بیان کرد: برای حل بهتر مشکلات قم در سال گذشته، این استان به ۱۵ محله تقسیم شد و در سال جاری نیز برنامه های خاصی به ویژه در محلات شیخ آباد، قلعه کامکار و دروازه ری اجرا خواهد شد.

حیدری در ادامه یادآور شد: با ادامه جولان کرونا طرح محله محور شهید سلیمانی توسط فرمانداری قم اجرا که در قالب این طرح بیماریابی فعال در قالب ۹۴ محله استان عملیاتی شد.

وی اظهار داشت: در این طرح سه کمیته رهگیری و مراقبت و مواظبت و حمایت تشکیل شد و با توجه به جهش ویروس کرونا این طرح بعد از بازنگری و ارائه آموزش های جدید بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

فرماندار قم عنوان کرد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی ویژه بانوان، پیگیری اشتغال خانگی، ادغام برخی اتحادیه های اصناف و سیاست گذاری گندم، آرد و نان از کارهای شاخص اقتصادی طی یک سال گذشته است.

حیدری همچنین گفت: کیفیت نان در قم بسیار بالاست و مطلوب ترین شکل پخت و ترکیب نان در این استان انجام می گیرد و باید در این شرایط نوسانی رضایت نانوایان و مردم را به طور همزمان در افزایش قیمت این محصول کسب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی کشتارگاه جدید جاهد در محدوده خارج از شهر از جمله فعالیت های مهمی بود که بخشی از مشکلات کشتار دام در محدوده داخل شهر را از بین برد.

وی یادآور شد: ساماندهی متکدیان از ابتدای سال گذشته با مسئولیت فرمانداری قم و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی در حال اجراست.

حیدری اظهار داشت: تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای قم با قوانین بالادستی مهمترین کار عمرانی فرمانداری قم است و  سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان مصوبه توسط شوراهای اسلامی شهر و روستای قم به تصویب می رسد و این مصوبات در کمیته تطبیق فرمانداری با قانون انطباق داده می شود.

حیدری گفت: ۷۹۸ مصوبه در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته که از این بین ۶۸۶ مصوبه منطبق با قانون بوده و ۱۲۲ مصوبه هم در مغایرت با قانون بود.

به گفته وی، طی سالهای گذشته توجه ویژه ای به مساله پسماندها نشده بود و در سال گذشته ضمن جلوگیری از ورود پسماندهای ویژه از سایر شهرها به این استان، برای دفن پسماندهای ویژه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز چاره اندیشی شده است.

وی اظهار داشت: در سطح استان قم ۱۱ روزبازار فعال است و با همکاری شهرداری قم در صدد هستیم تا این بازارها را بعنوان یک قطب اقتصادی استان با استانداردهای بهداشتی وعرضه و تقاضا ارتقا دهیم.

فرماندار قم گفت: آتش سوزی گسترده در مراتع استان یکی از چالش های همیشگی قم در فصل گرم است و در همین رابطه ۲۴ دستگاه دمنده اطفاء حریق در اختیار دهیاری ها قرار گرفته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار