سخنگوی شورای شهر قم گفت: در حالی بیش از 300 هکتار از قم به عنوان بافت تاریخی از سوی میراث فرهنگی معرفی شده است که براساس مصوبات استانی پروانه ساخت و ساز در این مناطق داده شده است و این مسئله نارضایتی مردم را به دنبال دارد.
کد خبر: ۹۵۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ 17 April 2021

به گزارش تابناک قم، محمود مسگری با اشاره به طرح تفصیلی شهر قم اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی با توجه به نقشه ای که از سال ۱۳۳۵ وجود دارد، منطقه وسیعی را به عنوان بافت تاریخی اعلام کرده که از نظر ما روی آن بحث دقیق کارشناسی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: برخی نقاطی که به عنوان بافت تاریخی اعلام شده تا دهه ۵۰ هنوز به صورت باغ و زمین کشاورزی بوده و برخی نقاط نیز که ساخت و ساز تا ۸۰ درصد در آن به صورت جدید ساز شکل گرفته است که جای این پرسش باقی است برچه اساسی این مناطق به عنوان بافت تاریخی استان قم معرفی می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مشکلات فراوانی که این تقسیم بندی برای مردم ایجاد کرده است،تصریح کرد: عمده این مشکلات به عدم عقب نشینی در شوارعی مربوط می‌شود که ۸۰ درصد ساخت و ساز در آن صورت گرفته و مشکلاتی بین شهروندان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر قم با اصل حفظ میراث تاریخی و ماندگار قم موافق است و این اقدام را از اهداف عمده شهرداری می‌داند، گفت: معرفی بافت تاریخی باید به صورت لکه ای انجام شود و تقاضا داریم تجدید نظری در این راستا صورت بگیرد و به صورت دقیق تر بررسی شود و بافت تاریخی متقن معرفی شود تا شهرداری و شورای اسلامی شهر و مجموعه کمیسیون ماده 5 نیز ضوابط را کامل بنویسند تا بتوانیم به اجرا برسانیم.

مسگری اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هکتار از مساحت مرکز شهر قم توسط میراث فرهنگی به عنوان بافت تاریخی معرفی شده و پس از درخواست بازنگری بخش‌هایی مانند حرم حضرت معصومه (س) و مسیر رودخانه قم رود را از این منطقه خارج کردند که در حالت عادی هم این مناطق خارج بود و فقط خواستند بگویند که عددی را از بافت تاریخی کم کردیم ولی این محله‌ها که میراث فرهنگی برآن اذعان دارد مناطقی است که نمی‌شود در آن ساخت و ساز انجام داد.

وی بیان کرد: شورای اسلامی شهر قم درخواست بازنگری مجدد این مصوبه براساس لکه‌های تاریخی را دارد تا بتوان با مرمت و بازسازی احیای میراث فرهنگی انجام شود و شهرداری در این زمینه پیش قدم است و بودجه مناسبی را برای این مسئله در نظر گرفتند تا این کار انجام شود.

مسگری در بخش دیگری از سخنانش به دریافت پروانه از سوی مردم در این مناطق گفت: این مسئله حقی را برای مردم ایجاد می‌کند که نمونه آن  ادامه مسیر ۱۶ متری استاد فقیهی است که مصوبات استانی دارد.

وی اضافه کرد: در حالی این مشکلات بوجود آمده است که مدعیان بافت تاریخی قم در هنگام تصویب این مصوبات حضور داشته و نقشی ایفا کرده‌اند و الان نمی‌توانیم به مردم بگوییم خیابانی که قرار بوده است به عنوان رینگ یک اطراف حرم خارج شود که بخشی از آن حدفاصل خیابان ۱۹ دی تا ۵۵ متری عماریاسر را تشکیل می‌دهد اجازه ساخت واحدهایی با ارتفاع ۸ طبقه روی پیلوت داده شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: مجوز ساخت و ساز در این مناطق براساس همان مصوبات استانی داده شده است اما اکنون موانعی برای اجرای این طرح وجود دارد و اگر اجازه ادامه این پروژه داده نشود مردم با ساختمانی بلند بر یک کوچه ۳ متری مواجه هستند که نارضایتی‌هایی را برای مردم بوجود آورده است و ما نیز اصرار داریم این پروژه‌ها باید براساس مصوبات استانی اجرایی شود.

وی اضافه کرد: به دلیل مشکلی که در این راستا بوجود آمده است، شهروندانی که پروانه ساخت و ساز در این مناطق گرفته‌اند با مانع مواجه شده‌اند و امیدواریم مشکلاتی که با میراث فرهنگی داریم برطرف شود و در این راستا از استاندار تقاضا داریم ورود کند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار