مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با تاکید بر اینکه ۲۲ بهمن آغاز عصر جدیدی درعالم بود، گفت: حوزه علمیه دراین زمینه نقش بی‌بدیلی ایفا کرد که بازخوانی این جریان به روح انقلابی نیاز دارد.
کد خبر: ۹۳۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸ 09 February 2021

به گزارش تابناک قم، آیت الله علیرضا اعرافی روز سه شنبه درآئین رونمایی از کتاب ۲ جلدی فعالیت‌ها و مبارزات انقلابی آیت الله ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک در مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع) قم، افزود: قم و حوزه پرافتخار آن، این امتیاز را در تاریخ خود ثبت کردند که سرآغاز و سرچشمه جوشان یک نهضت بزرگ و انقلاب عظیم و گفتمان نوین در جهان معاصر بودند.

وی گفت: حوزه علمیه و مردم قم به واسطه نقش بی بدیل خود در تحقق انقلاب اسلامی باید به خود افتخار کنند.

وی افزود:‌ملت بزرگ ایران در پایان قرن بیستم و در شرایطی که همه قدرت‌های عالم در مسیری جز مسیر دین و معنویت حرکت می‌کردند و تمدن غربی با تکیه بر دستاوردهای علمی خود، مسیری جز آسمان و عالم غیب را طی می کرد، گفتمان جدیدی را در عالم فریاد زد.

اعرافی ادامه داد: در شرایطی که دین و ارزش‌های آن در تمدن غرب و مسیر حرکتی عالم هیچ جایگاهی نداشت و تمام پیش بینی‌ها حاکی از این بود که دین آخرین نفس‌های خود را تجربه می‌کند، از دل قم و فیضیه ندایی نو برخاست و پرچمی جدید برافراشته شد و گفتمان تازه‌ای را نوید داد.

مدیرحوزه های علمیه کشور، ادامه داد: گفتمان نوین و جدیدی که نه تنها تغییر معادلات سیاسی در ایران را هدف گرفته بود بلکه در دل این گفتمان و در همان سخنرانی امام در فیضیه و مسجد اعظم، لایه های عمیق دیگری نهفته بود که فراتر از ایران و منطقه بود و مخاطب آن جهان امروز بود.

وی گفت: نهضت امام، تغییر معادلات علمی و دانش و معرفتی را هدف قرار داده و فرارتر از آن، تغییر نقشه معرفیتی عالم را هدف قرار داده بود و این جهتگیری در همان سخنرانی های اولیه امام قابل مشاهده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور، اظهار داشت: سخنان و بیان آتشین و شورانگیز و تاریخ ساز امام ،گفتمانی جدید را آغاز و بشریت را وارد یک عصر تازه کرد.

وی گفت: امام آن چهره بزرگی بود که این همه دنیا را تحت تاثیر قرار داد و دین را با قرائتی عمیق و اصیل و اجتماعی اما دقیق و جامع بدون هراس و با کمال شجاعت به صحنه آورد و این هنر بزرگ امام بود.

اعرافی افزود: امام دراین راه، استوار ایستاد و رنج‌ها، زندان و تبعید و همه مشکلات را به جان خریدند ولی در برابر دشمن راه را ادامه داد و تسلیم نشدند و این ایستادگی، پیروزی انقلاب را رقم خورد.

مدیر حوزه های علمیه کشور، با بیان اینکه ۲۲ بهمن اتفاقی ساده نیست گفت: فکر و فرهنگ امام و عظمت ملت ایران بود که موانع غیرقابل وصف را کنار زد و آن پیروزی بزرگ را در ایران ، منطقه و جهان رقم زد.

اعرافی، ادامه داد: اختناق و فشار و سیطره ساواک و قدرت اهریمنی آن بر همه آحاد مردم در دوران طاغوت غیرقابل وصف بود و در آن شرایط خفقان، مرجعی استوار قیام کرد.

وی با اشاره به شخصیت برجسته آیت الله مکارم شیرازی، گفت: این عالم برجسته، نمادی از یک ایرانی هوشیار، پر استعداد و برخوردار از یک استعداد وافر از همان کودکی بود که این استعداد فراوان در زندگی ایشان تجسم پیدا کرده‌است.

مدیر حوزه های علمیه کشور، ادامه داد: این استعداد سرشار با کار مستمر و تلاش و مجاهدت پیوسته به نتایج بزرگ رسیده است که باید طلبه های جوان علوم دینی با الگوگیری از این شخصیت برجسته، تلاش خود را مضاعف کنند.

وی با تاکید بر اینکه آیت الله مکارم شیرازی نماد استقامت فکری است گفت: وی از دوران طلبگی تا تبدیل به مرجعیت عالم تشیع، همواره بر اساس اصول و قاعده مستحکم حرکت کرده‌اند.

وی آیت الله مکارم شیرازی را یک مجاهد به تمام معنا دانست و گفت: ساواک قدم به قدم فعالیت‌های این شخصیت برجسته را زیر نظر داشته که نشان میدهد که فعالیت‌های وی از نفوذ بالایی در جامعه برخوردار بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور، ادامه داد: آیت الله مکارم شیرازی نماد چهره حوزوی است که علم و عمل را در خود جمع کرد و علاوه بر فعالیت‌های گسترده در حوزه معارف دینی، نسبت به وضعیت جامعه بی‌تفاوت نبود بلکه فعالیت‌های گسترده ای نیز در این زمینه داشت.

اعرافی، افزود: سفرهای تبلیغی متعدد آیت الله مکارم شیرازی به شهرهای مختلف کشور از دیگر ویژگی‌های ممتاز این عالم برجسته است که در این سفرها علاوه بر تبیین معارف دینی، اقدام به روشنگری کرده‌است.

مدیر حوزه های علمیه کشور، بیان داشت: روش آیت الله مکارم شیرازی روشی اجتماعی-سیاسی مبتنی بر کار عمیقی با تکیه بر اعتقادات فکری، عقیدتی و اخلاقی است.

وی اظهار داشت: این عالم برجسته در دوران مبارزاتی خود همزمان شرق و غرب و جریان مارکسیسم و استکبار غربی را مورد هدف قرار داده است که با نگاه به این فعالیت‌ها به درستی این راه پی می‌بریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور، گفت: آیت الله مکارم شیرازی همزمان علاوه بر نقد و مبارزه با اندیشه‌های مارکسیسم و کمونیسیم، کاپیتالیسم غربی را نیز به چالش می‌کشید.

 اعرافی، ادامه داد: بودن در خط امام راحل  در تمام شرایط از دیگر ویژگی‌های بارز مبارزاتی آیت الله مکارم شیرازی بود که چنین شخصیت‌هایی با هوش بالای امنیتی، اطلاعاتی توانستند نقشه‌های دشمن طاغوتی را خنثی و نهضت امام را به پیش ببرند.

وی نگاه تشکیلاتی، مدیریتی، موسسه‌سازی و جریان‌سازی را از دیگر ویژگی‌های آیت الله مکارم دانست و افزود: برای این مرجع تقلید ، راه امام راحل به عنوان یک اصل بوده‌است و در مواجهه با جریان‌هایی که پس از انقلاب دچار انحراف شدند، نیز با این نگاه اقدام کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، این کتاب و اسناد موجود در آن که مجموعه ای از اسناد محرمانه ساواک پیرامون فعالیت های آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است به همت وزارت اطلاعات و مرکز بررسی اسناد تاریخی کشور جمع آوری و به چاپ رسیده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار