استاد حوزه علمیه حضرت فاطمه زهرا (س) را محور آفرینش خواند و گفت: تعبیر حدیث کساء چنین است که پنج تن اصحاب کساء با حضرت فاطمه شناخته می‌شوند و می‌فرماید «هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها».
کد خبر: ۹۳۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴ 16 January 2021

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی در شب شهادت حضرت صدیقه کُبری (س) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به برخی روایات امام صادق (ع) در شأن حضرت امّ أبیها (س) تصریح کرد: امام صادق (ع) در یکی از این روایات بیان می‌فرمایند که فاطمه (س) از آن جهت فاطمه نامیده شده که مردم از درک کُنه معرفت آن حضرت ناتوانند.

وی با بیان این که حضرت زهرا (س) به تعبیر امام صادق (ع)، «لیله القدر» است ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرمایند هرکس زهرای مرضیه (س) را بشناسد، لیله القدر را درک کرده است، به بیان دیگر باید گفت که قدر، همان خداست و لیله، وجود حضرت زهرا (س) است و از این رو تردیدی نیست که آن حضرت را باید یکی از اسرار الهی دانست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: البته تعبیر «و السّر المستودع فیها» در بیان صلوات بر آن حضرت بنا به نقل علما و مفسّران می‌تواند تفسیرهای مختلفی مانند حضرت محسن (ع)، حضرت مهدی (عج) و یا حتی همه امامان معصوم (ع) داشته باشد، اما در عین حال باید توجه داشت که خود حضرت زهرا (س)و آن چه در ایشان از سوی خدا به ودیعت نهاده شد ، سرّی از اسرار الهی برای بشریت و امت اسلام است.

وی اضافه کرد: باید دانست که حضرت زهرا (س) از همه مردم به حضرت رسول الله (ص) و حضرت امیرالمؤمنین (ع) نزدیک تر و ولایت ایشان پس از آن دو شخصیت از همه مخلوقات بیشتر است.

محمدی شاهرودی سپس یادآور شد: فاطمه زهرا (س) پیامبر و امام نبود، اما در مقام ولایت به جایی رسید که از ایشان به عنوان «حجّت الهی» بر همه «حُجَج الهی» نام برده می‌شود.

وی افزود: حضرت زهرا (س) صاحب ولایت کُبری است، به همین دلیل ایشان در این مرتبه از ولایت حتی از پیامبران و امامان به جز حضرت رسول الله (ص) برتر است، چراکه به مرتبه ای از ولایت الهی رسید که آن حضرات نرسیدند.

استاد حوزه علمیه قم تجلّی عملی ولایی بودن آن حضرت را، دفاع ایشان از امیرالمؤمنین (ع) و شهادت در راه دفاع از حق و حقیقت عنوان کرد و بیان کرد: خطبه فدکیه که از سوی حضرت زهرا (س) خوانده شد، تنها منحصر به مفاهیم مربوط به فدک و غصب فدک نیست، بلکه در حقیقت خطبه توحیدیه و سرشار از مفاهم بلند توحیدی و الهی است.

محمدی شاهرودی در پایان سخنان خود که به صورت مجازی از رسانه‌ها پخش شد، حضرت فاطمه زهرا (س) را محور آفرینش خواند و گفت: تعبیر حدیث کساء چنین است که پنج تن اصحاب کساء با حضرت فاطمه شناخته می‌شوند و می‌فرماید «هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها»، به بیان دیگر آن حضرت چنان در بین آسمانیان مشهور و شناخته شده است که حتی پیامبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و فرزندان آن حضرت نیز در این حدیث شریف با محوریت فاطمه شناخته و معرفی می‌شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار