مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی از مهم‌ترین دستگاه‌های خدمات رسان در بخش درمان می‌باشد که از زمان شیوع ویروس کرونا، در خط مقدم این مبارزه قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۱۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ 23 November 2020

به گزارش تابناک قم، همه گیری ویروس کرونا از مهم‌ترین بحران‌های قرن اخیر است که علاوه بر زیان‌هایی که بر اقتصاد جهان و زندگی آحاد جامعه وارد کرد، فشار مضاعفی بر بخش بهداشت و درمان به‌ویژه اورژانس ۱۱۵ از جمله در قم وارد کرده است.

اورژانس ۱۱۵ از مهم‌ترین مراکزی است که ترمیم‌کننده خدمات مراکز درمانی سطح شهر است و نخستین مرکزی است که هنگام مواجهه با بیماری و یا حادثه تماس‌های مردمی برای درخواست راهنمایی و یا کمک به سمت آن سرازیر می‌شود.

در روزهای نخست که ویروس کرونا در کشور شناسایی شد، از فعالان بخش بهداشت و درمان که تمام قد مقابل این بیماری ایستاده‌اند،‌ با عنوان «مدافعان سلامت» یاد شد، ولی کارشناسان اورژانس ۱۱۵ می گویند که سهم چندانی در این تقدیر و تجلیل‌ها نداشتند؛ در حالی‌که کارشناسان اورژانس ۱۱۵ قبل از کادر درمان بیمارستان‌ها بر بالین بیمار حاضر می‌شوند.

درددل های آنان حاکی است که ایثار و جان‌فشانی کارشناسان اورژانس ۱۱۵ در میان سیل اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی پیرامون کرونا نادیده گرفته شده و کمتر کسی است که به یاد این خط‌شکنان جبهه سلامت باشد؛ علی‌رغم تمام این نامهربانی‌ها، کارشناسان اورژانس همچنان با عشق و علاقه و بدون هیچ چشم‌داشتی در تلاش برای نجات جان بیماران هستند.

از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، مدافعان جبهه سلامت با خطرات ابتلا به کرونا مواجه هستند و تعدادی از آن‌ها نیز مبتلا به این بیماری شده و ناچار روزهایی را در قرنطینه سپری کرده‌اند.

آگاهی مردم و اطلاع‌رسانی نسبت به‌سختی کار کارشناسان این دستگاه، می‌تواند در همکاری مردم و ارائه بهتر خدمات پزشکی از سوی کارشناسان اورژانس ۱۱۵ مفید و موثر باشد.

در این گزارش با تعدادی از کارکنان اورژانس ۱۱۵ قم در زمینه مشکلات و دغدغه این کارکنان از جمله افزایش حجم کار هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا، فشار کاری، استرس‌زا بودن این شغل و تفاوت پرداختی با کادر درمان سایر دستگاه‌ها صحبت شده است.

 

کارکنان اورژانس ۱۱۵ در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند

یکی از کارشناسان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: به دنبال شیوع بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته، حجم ماموریت‌های اعلامی به پایگاه‌های اورژانس به‌شدت افزایش یافته و در این میان بسیاری از همکاران نیز به دلیل حضور در خط مقدم مواجهه با این بیماری، مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اند.

مرتضی یاوری اضافه کرد: هنگام مواجهه با یک بیمار با علایم کرونا نخستین گروه درگیر، کارکنان اورژانس ۱۱۵ می‌باشند، ولی هیچ‌گاه نامی از این افراد برده نشده و صرفا پزشک و پرستار در چرخه درمان این بیماران دیده شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به‌سختی کار تکنسین‌های اورژانس، افزود: تکنسین مرکز اورژانس ۱۱۵ در هنگام وقوع حوادث باید بتواند تمام کارهایی که برای یک مصدوم و یا بیمار لازم است را به‌تنهایی و با تجهیزات محدود داخل آمبولانس انجام دهد.

وی اضافه کرد: باید با خوش‌اخلاقی تمام و به کمک تنها یک همکار،  بیمار و یا مصدوم خود را پس از انجام تمامی اقدامات، ثابت نمودن علایم حیاتی و وضعیت جسمانی به مرکز درمانی انتقال دهیم.

یاوری تصریح کرد: در یک مرکز درمانی در کنار پرستار چندین همکار از جمله پزشک مقیم، بهیار و نیروهای خدماتی، خدمات ارائه می‌کنند که این امر باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس شغلی آن‌ها می‌شود؛ در حالی که در آمبولانس تمامی اقدامات توسط ۲ تکنسین انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کارکنان مراکز درمانی در هر شیفت، زمانی مشخص برای استراحت و اقدامات شخصی دارند، ولی در حرفه تکنسین اورژانس ۱۱۵ به‌هیچ‌عنوان استراحت، تعطیلی در مناسبت‌های مختلف از جمله روز جمعه معنا ندارد که این مساله در درازمدت باعث ایجاد افسردگی در بین کارکنان می‌گردد.

وی تفاوت در پرداختی میان کارکنان ۱۱۵ و کارکنان بیمارستان‌ها را از دیگر دغدغه‌ها عنوان و بیان کرد: به دلیل درآمدزا نبودن این حرفه به‌طور مستقیم برای دانشگاه‌ها، در هنگام پرداختی‌ها کارکنان این شغل کمتر دیده شده و تمامی پرداختی‌های آن‌ها با تاخیر و با مبالغی بسیار کمتر از کارکنان بیمارستانی پرداخت می‌شود.

این کارشناس اورژانس ۱۱۵ قم ادامه داد: آماده بودن در تمامی ساعت‌های شبانه‌روز، حضور بر بالین بیماران با تمامی خطرات و مواجهات شغلی خاص، امکان حضور در صحنه‌های به‌شدت دلخراش و یا ناامن از جمله استرس‌هایی است که همراه کارکنان اورژانس ۱۱۵ می‌باشد.

به گفته وی، حجم بسیار بالای ماموریت‌ها از نظر تعداد و موارد مختلف درمانی، بعضا عدم همکاری و برخورد نامناسب کارکنان بیمارستان‌های پذیرش دهنده و تحویل‌گیرنده بیمار، پایش مداوم نظافت و شست‌وشو و مرتب بودن تمامی تجهیزات آمبولانس و تمامی وسایل و اقلامی که به‌عنوان ابزار حرفه به داخل منزل بیمار برده می‌شود، از دیگر عوامل تنش‌زا در این شغل می‌باشد.

وی با اشاره به دیگر مشکلات کارکنان ۱۱۵، گفت: به‌عنوان مثال در جریان یک حادثه تصادف، درگیری و یا بیماری‌های خاص مجبور به اعلام خبر مرگ و فوت یکی از افراد به بازماندگان می‌شویم و واضح است که در این شرایط پرتنش امکان هرگونه برخورد فیزیکی، ایراد جملات و کلمات رکیک و توهین‌آمیز به‌مراتب اتفاق می‌افتد.

یاوری در پایان تاکید کرد: کارکنان زحمت‌کش و بی‌ادعای مراکز فوریت‌های پزشکی با تاسی به عبارت «عبادت به‌جز خدمت خلق نیست»، بی‌منت، بی‌ادعا و با تمام تلاش و استفاده از ظرفیت‌های دانش علمی و عملی خود نسبت به انجام اقدامات درمانی لازم و مناسب برای بیماران اقدام می‌کنند.

 

استرس، عنصر جدانشدنی شغل کارکنان ۱۱۵ است

یکی دیگر از کارشناسان مرکز اورژانس ۱۱۵ قم به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان شیوع کرونا، حجم کار اورژانس ۱۱۵ قطعا افزایش یافته، اما افزایش استرس به دلیل افزایش احتمال ابتلای خانواده و اطرافیان به بیماری کرونا به‌واسطه ریسک‌پذیر بودن شغل ما بیشتر باعث خستگی و اضطراب می‌شود.

محمدبابایی افزود: اشتغال در مرکز فوریت‌های پزشکی کاری سخت و طاقت‌فرسا همراه با استرس فروان است و تنها دل‌خوشی احساس رضایت مددجویان است که باعث خدمت در اورژانس می‌شود.

وی افزود: کارکنان اورژانس ۱۱۵ هنگام ماموریت باید هم‌زمان وظایفی از جمله مراقبت از مصدومین و بیماران، امنیت صحنه و کنترل افرادی که ایجاد مزاحمت می‌کنند، کنترل ترافیک تا رسیدن عوامل راهور، نظافت و شستشوی آمبولانس و پایگاه و رانندگی در شرایط پراسترس را مدیریت نمایند.

وی با بیان این‌که استرس جزو جدانشدنی شغل کارکنان ۱۱۵ است، اضافه کرد: کارکنان اورژانس در حین انجام ماموریت ها ممکن است دچار سانحه شوند و یا از سوی مردم مورد توهین قرار گیرند که این مساله باعث دل‌آزردگی آن‌ها شده است.

 

همشهریان از تماس‌های غیرضروری با اورژانس ۱۱۵ پرهیز نمایند

یکی دیگر از کارشناسان مرکز اورژانس ۱۱۵ قم به خبرنگار ایرنا،‌ گفت: حساسیت بالا به دلیل مواجهه با جان انسان‌ها، کمک رساندن به افراد جامعه در وضعیت‌های بحران و در حادثه‌های ناگواری که برای افراد جامعه رخ می‌دهد، کار را برای ما چندین برابر سخت‌تر و متفاوت‌تر از سایر مشاغل نموده است.

عبدالله عنایتی افزود: بنده و همکارانم در بسیاری از ماموریت ها مورد توهین عده‌ای از مردم قرارگرفته‌ایم، ولی شغلمان ایجاب می‌کند بر این مسائل سرپوش  بگذاریم.

وی با اشاره به افزایش ماموریت ها از زمان شیوع کرونا، از شهروندان تقاضا کرد: نکات بهداشتی را رعایت و از ترددهای غیرضرور در سطح شهر و به‌ویژه مکان‌های شلوغ پرهیز کنند تا با این کار قطع کننده زنجیره انتقال ویروس کرونا باشند.

وی تاکید کرد: همشهریان از تماس‌های غیرضرور با اورژانس ۱۱۵ پرهیز نمایند تا همکاران بنده بتوانند به‌سرعت به ماموریت‌هایی که واقعا به حضور به‌موقع بر بالین بیمار نیاز دارد، رسیدگی نمایند.

 

شیوع کرونا فشار مضاعفی بر کارشناسان اورژانس ۱۱۵ تحمیل کرد

مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: از ابتدای اسفند ۹۸ با شیوع ویروس کرونا، تعداد تماس‌ها و ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ قم به‌شدت افزایش داشت و فشار بسیار مضاعفی بر روی تمامی کادر درمان این مرکز تحمیل شد.

مسعود عبدی افزود: افزایش ماموریت ها از یک‌طرف، ترس و استرس مردم و کادر اورژانس به علت ترس از درگیری خود و خانواده از طرف دیگر به این فشارها افزوده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، استفاده طولانی مدت و زیاد از لباس‌های حفاظت فردی که در گرمای هوا در ماههای گرم و نیز محیط های گرم به‌شدت باعث اذیت شدن کارکنان می‌شود توان ما را کم کرده است.

وی گفت: طبیعتا ابتلا به کرونا در بین کادر اورژانس ۱۱۵ نیز رخ داد و کارکنان مبتلا مجبور به بستری شدن و قرنطینه رفتن شدند که این مساله باعث افزایش شیفت‌های کاری دیگر کارکنان می‌شود، به‌ طوری‌که در برخی مواقع کارکنان حتی تا چهار روز متوالی نیز شیفت پایگاه‌ها را پوشش می‌دادند.

عبدی اضافه کرد: چهار روز مداوم شیفت بودن در این شرایط با هیچ زبانی قابل بیان و توضیح دادن نیست، فقط باید تجربه کرد تا این مقدار از فشار بر روی کادر درمان اورژانس ۱۱۵ را درک کرد.

وی با بیان این‌که دیدن کارکنان مبتلا و بستری شدن آن‌ها بر میزان استرس ما می‌افزاید، ابراز امیدواری کرد: این مقدار ازخودگذشتگی کادر درمان دیده شود و مسوولان کمی از فشارهای اقتصادی این کارکنان را کم کنند؛ البته که اجر این خدمت را فقط از خدا می‌خواهیم و امیدوارم زودتر پایان ویروس کرونا را شاهد باشیم تا نفسی تازه کنیم.

 

امدادرسانی اورژانس قم به چهار هزار بیمار مشکوک کرونایی

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم به خبرنگار ایرنا،‌ گفت: این مرکز به چهار هزار و ۱۴۲ نفر از بیماران مشکوک به بیماری کرونا در این استان، امدادرسانی نموده است.

محمد شهیدی افزود: از این تعداد، یک هزار و ۹۲۳ فرد مشکوک به بیماری کرونا توسط کارشناسان اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وی اضافه کرد: بیشترین افراد مشکوک به بیماری کرونا که توسط اورژانس ۱۱۵ امدادرسانی شده اند، مربوط به رده سنی ۷۰ تا ۸۰ سال بوده است.

وی با بیان این‌که موارد مشکوک ابتلا، میان آقایان ۳۰ درصد بیشتر بوده است، ادامه داد: بیشترین موارد امدادرسانی به بیماران مشکوک به کرونا در استان قم مربوط به شهر قم بوده است.

شهیدی در ادامه گفت: با توجه به این‌که قم محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، باید نگاه به ساختار و توسعه این استان ملی باشد تا با کمبودها و تبعات آن مواجه نشویم.

به گفته وی، تعداد کارکنان عملیاتی اورژانس باید متناسب با دشواری کار آنان و تعداد ماموریت‌های اورژانس قم و با نگاه به آینده افزایش یابد.

وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی باعث افزایش ساعات کاری و شیفت کارکنان می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند در کیفیت ماموریت‌های انجام شده در استان موثر باشد؛ هر چند تلاش کارکنان این مرکز تاکنون بر حفظ این کیفیت بوده و هست.

رییس مرکز اورژانس ۱۱۵ قم تاکید کرد: امکاناتی که برای استان قم در نظر گرفته می‌شود باید با توجه به شرایط این استان از نظر جمعیت آماری مقیم و شناور، به‌ویژه در مناسبت‌های ملی و مذهبی که احتمال وقوع تصادف و حادثه را افزایش می‌دهد و نیز برگزاری مناسبت‌های مختلف باشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۲۷۰ نیروی عملیاتی در پایگاه‌ها  و ۴۰ نیروی کارشناس در مرکز فرماندهی و ارتباطات به‌صورت شبانه‌روزی و شیفتی  مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: پشتیبانی از این پایگاه‌ها و نیروها که در اقصی نقاط استان پراکنده هستند وجود ستاد پشتیبانی هماهنگ را که همانند نیروهای عملیاتی آماده به خدمت شبانه‌روزی باشند، طلب می‌کند.

وی فرسایش نسبی ناوگان آمبولانس، کمبود پایگاه در شهر و جاده و ناکافی بودن نیروی انسانی برای به‌کارگیری در پایگاه‌های جدید را مهم‌ترین مشکلات پیش روی اورژانس پیش بیمارستانی استان عنوان کرد و خواستار مشارکت همه دستگاه‌های استان خصوصا مدیران حوزه بحران و خیران سلامت در رفع این مشکلات شد.

به گفته شهیدی، مرکز اورژانس ۱۱۵ قم با کمبود هشت پایگاه شهری و ۶ پایگاه جاده‌ای و نیروی عملیاتی متناسب با آن مواجه است.

وی افزود: این کمبودها با توجه به استانداردهای در نظر گرفته شده برای فاصله بین پایگاه‌ها و نیروهای عملیاتی مستقر در پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ برآورد شده است.

وی اضافه کرد: یک پایگاه جاده‌ای جدید در روستای دستگرد بخش کهک طی روزهای آینده به مجموعه پایگاه‌های استان اضافه خواهد شد.

اورژانس قم با ۲۲ پایگاه شهری، ۱۸ پایگاه جاده‌ای، ۴۳ آمبولانس فعال، یک پایگاه هوایی و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان می‌باشند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار