طرح جامع مدیریت تجمع ها و ترددها از امروز شنبه اول آذر ماه همزمان با سراسر کشور در قم نیز آغاز شده و حداقل به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۱۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ 21 November 2020

به گزارش تابناک قم، این طرح در حالی از امروز آغاز می شود که در طول 9 ماه گذشته و از زمان شیوع کووید19 در کشور، اقدامات مختلفی در راستای ایجاد محدودیت های اجتماعی و با هدف مبارزه با شیوع بیشتر این بیماری همه گیر انجام شده است، اما روند افزایشی ابتلاء، بستری و فوت ناشی از این بیماری ایجاب کرد تا طرحی همه جانبه تر برای جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری بویژه در شهرهای با وضعیت قرمز به مرحله اجرا در آید.

بر این اساس هفت محور اصلی برنامه جامع کنترل این بیماری همه گیر شامل تشدید نظارت بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی، تست گسترده و هدفمند، بیماریابی فعال، ارتقای آموزش و اطلاع رسانی، حفاظت ازگروه های آسیب پذیر، تعیین محدودیت ‌ها و همچنین تقویت درمان سرپایی پیگیری و بعضا اجرایی شده است.

در ادامه این روند، اجرای فراگیر طرح مدیریت جامع تجمع ها و ترددها از امروز شنبه اول آذر ماه 1399 در دستور کار قرار گرفت، طرحی که هر چند مدت دو هفته ای برای اجرای آن در نظر گرفته شده، اما پیش بینی شده تا در عمل و متناسب با روند و وضعیت شیوع و بروز بیماری و بر اساس گزارش های دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشت، طول دوره إعمال محدودیت ‌ها پس از دو هفته نخست، استمرار، تغییر و یا کاهش یابد.

قم و روند نسبتا ثابت کرونایی، اما همچنان قرمز

با این که قم به وضعیت نسبتا ثابت با روند شیب خفیف نزولی در ابتلاء به کرونا رسیده است، اما اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نشان می دهد که قم همچنان در مرحله هشدار قرمز به سر می برد.

تعبیر محمدرضا قدیر در این باره آن است که اگرچه کرونا در خود قم نسبتا کنترل شده است، اما جزیره نبودن این استان و شرایط قرمز استان های همجوار، حامل این هُشدار است که امکان ورود دوباره قم به بحران کرونایی بویژه در صورت عدم مدیریت ترددها وجود دارد.

دستگاه های اجرایی و کاهش یک دوم تا دو سوم پرسنل

بر این اساس مدیرکل مدیریت بحران استان قم در گفتگویی با خبرنگاران و درباره جزئیات بیشتر طرح جامع مدیریت تجمع ها و ترددها در این استان اظهار کرد: 50 درصد پرسنل ادارات در این طرح کاهش می یابد و دستگاه های اجرایی نیز با یک ‌سوم نیروها به فعالیت خود ادامه می دهند، البته به‌ شرط آن که خللی در روند امور ایجاد نشود که تصمیم این امر با عالی ترین مقام هر دستگاه اجرایی است.

محسن اروجی افزود: در این طرح ضمن آن که هرگونه تجمع، گردهمایی، همایش، سمینار و مانند آن ممنوع است، جلسات دستگاه های اجرایی نیز باید با حضور حداکثر 15 نفر و در مدت زمان حداکثر یک و نیم ساعت تشکیل شود، در عین حال که استاندار قم اولویت برگزاری جلسات را نیز به صورت غیرحضوری و ویدئوکنفرانسی تعیین کرده است.

تنها مشاغل گروه یک به فعالیت کامل ادامه می دهند
وی با تأکید بر این که در مناطق قرمز و از جمله قم، تنها مشاغل گروه یک به عنوان مشاغل ضروری حق فعالیت کامل و بر اساس شیوه نامه های بهداشتی دارند بیان کرد: کارخانه‌ های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات، مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب، پالایشگاه‌ ها و جایگاه ‌های عرضه سوخت و حمل‌ و نقل عمومی برون‌ شهری و درون‌ شهری از جمله موارد تعریف شده در گروه یک است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم ادامه داد: ادارات و مراکز نظامی، انتظامی، امنیتی، امدادی و ستادی، نانوایی ها، فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای، سوپرمارکت ‌ها، میوه‌ فروشی ‌ها، میادین میوه و تره‌ بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و فرآورده‌ های لبنی و همچنین مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و داروخانه‌ ها و مراکز و فروشگاه‌ های دامپزشکی، پخش دارو و عطاری ها جزو دیگر مشاغل گروه یک هستند که به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون ‌بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، الکترونیک و پستی، شرکت ‌های خدمات اینترنتی و رسانه ‌های مکتوب و برخط و همچنین مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان و مراکز توان ‌بخشی و مراقبتی و آسایشگاه ها را از دیگر مشاغل گروه یک دانست و اضافه کرد:  تعمیرگاه ‌های انواع خودرو، لوازم ‌خانگی، الکتریکی و الکترونیکی و فروشگاه‌ های انواع قطعات و لوازم‌ یدکی و فروشگاه‌ های انواع مصالح ساختمانی و آهن ‌آلات در کنار کارگاه ‌های صنعتی و چاپخانه‌ ها، خشکشویی ‌ها و آرامستان ‌ها از موارد دیگر برشمرده شده در گروه یک است.
اروجی با اشاره به تعطیلی کامل گروه های شغلی دو، سه و چهار در قم و در دو هفته پیش رو عنوان کرد: از گروه دوم می توان به مواردی مانند همه پاساژها و مجتمع های خرید، مراکز خرید، مراکز طبخ مشتری پذیر، آبمیوه‌ فروشی‌ ها، آرایشگاه‌ ها و همچنین فروش فرش و موکت، مبلمان، پرده و کادویی اشاره کرد.

وی گروه سوم را نیز شامل مواردی مانند آموزشگاه ‌ها و مهد کودک‌ها، دانشگاه‌ ها و مدارس و حوزه‌های علمیه، تالارهای پذیرایی، سینماها و تئاترها و همچنین مساجد و مُصلّاها دانست و افزود: گروه چهار نیز شامل مراسم ‌های اجتماعی و مذهبی، همایش ها، مراکز تفریحی، شهر بازی ها و فعالیت باشگاه ‌های ورزشی، کافه ها و مانند آن است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم تصریح کرد: تمام محدودیت‌ های کرونایی در این مدت، ضمانت اجرای قانونی دارد و نظارت ها در این موضوع تشدید خواهد شد.

وی درباره تردد خودروها نیز عنوان کرد: ورود خودرو شخصی به شهرهای قرمز و از جمله قم ممنوع است و جریمه یک ‌میلیون تومانی در انتظار خودروهای غیر بومی خواهد بود.

اروجی ادامه داد: قمی هایی که خودرو آن ها پلاک غیر قم دارد، باید در هنگام تردد خودرویی، مدرک دال بر سکونت در قم به همراه داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم همچنین تردد از ساعت 21 تا 4 بامداد را نیز برای خودروهای شخصی ممنوع اعلام کرد و مشمول جریمه 200 هزار تومانی دانست، در عین حال که برخی مشاغل و به صورت صنفی می توانند در این زمینه مجوز لازم تردد را دریافت کنند.

کوتاه سخن آن که «مدیریت جامع تجمع ها و ترددها» با هدف کمک به سلامتی بیشتر مردم اجرایی شده و نیازمند همراهی حداکثری همین مردم است، در عین حال که مسؤولان امر نیز باید در این مدت دو هفته ای، اوضاع را به دقت رصد کنند و ضمن سخن گفتن رو در رو با مردم و شنیدن نظرات آنان، اصلاحات لازم را برای اجرای بهتر این گونه طرح ها عملیاتی کنند تا بتوان با حداقل محدودیت ها و حداکثر رعایت ها، از این بیماری همه گیر نیز به سلامت عبور کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار