آبگوشت قمنبیت یا قنبید یکی ازغذاهای مهم و اصیل قمی است که از سالهای دور در قم طبخ می شود و از مغذی ترین خوارکی ها نیز در آن استفاده می شود.
کد خبر: ۹۱۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷ 24 October 2020

به گزارش تابناک قم، باتوجه به شرایط بومی هر استان و گیاهان خاصی که فقط در همان استان می‌روید، همچنین آداب و رسوم و سنت‌های ویژه‌ و متفاوتی که دارند، طبیعتا یک سری غذای سنتی که با همان مواد بومی تهیه می‌شود در هر استانی وجود دارد.

استان قم نیز دارای چند غذای معروف سنتی است که به ثبت ملی رسیده. یکی از این غذاها " آبگوشت قُنَبید " است.

آبگوشت قنبید از غذاهای بومی و سنتی استان قم بوده، تاریخچه بسیار طولانی دارد و در همین راستا قدیمی‌ترین سندی که تا کنون درخصوص این آبگوشت یافت شده و در آن به این غذا اشاره شد مربوط به دوره قاجار است که این غذا در بین قمی‌ها معمول بوده و جزئی از غذاهای محلی و سنتی قم است.

این غذا به ترانه­ها و اشعار محلی مردم قم نیز تحت عنوان " آبگوشت قُنَبید نِم خوریدون" راه پیدا کرده و یکی از اشعار رایج و جالب در این استان است.

قُمنَبیت یا قنبید به معنای نبات قم است، مردم این استان بخاطر شوری آب قم در بعضی از غذاها مانند آبگوشت از کلم قمری استفاده می­کنند تا به وسیله آن شوری آب کاسته شود. خوردن این کلم برای از بین بردن املاح مضر آب و سلامتی کلیه­ها نیز مفید است.

مواد مورد نیاز برای تهیه آبگوشت قنبید عبارت است از: گوشت ماهیچه یا سر دست با استخوان گوسفندی، نخود و لوبیای سفید، پیاز، سیب زمینی، گندم، رب گوجه فرنگی، کلم قمری یا قنبید نگینی، ترخون خشک، نمک، فلفل، زردچوبه و لیمو عمانی

نحوه طبخ ای غذای قمی نیز بدین شرح است: ابتدا گوشت را تکه تکه می‌کنیم و پیاز را هم خرد می­کنیم و به همراه نخود، لوبیا و گندم در قابلمه می­ریزیم. سپس کلم­های خرد شده را به همراه زردچوبه و شش لیوان آب به مواد اضافه می­کنیم و درِ قابلمه را می­بندیم تا با حرارت ملایم بپزد.

در ادامه بعد از پخته­شدن گوشت، نخود، لوبیا و گندم، سیب­زمینی­ها را پوست می کنیم و به مواد اضافه می­کنیم. سپس رب گوجه­فرنگی، نمک، فلفل، لیمو عمانی و ترخون خشک­شده را هم اضافه می کنیم.

این غذای لذیذ با نان سنگک و سبزی خوردن سرو می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار