رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند منوط به اینکه عدالتخواه باشند.
کد خبر: ۷۸۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶ 07 October 2019

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام و المسلمین نجف لکزایی در هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایران و عراق که در سالن علامه طباطبایی(ره) سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر قم برگزار شد، گفت: فارابی در «فصول منتزعه» وقتی به عوامل همبستگی می‌پردازد عامل مهم و عمده را محبت می‌داند و معتقد است که عدل، عامل حفظ محبت است.

وی با بیان اینکه محبت دو نوع طبیعی و ارادی دارد، تصریح کرد: فارابی محبت‌های ارادی را به سه نوع تقسیم کرده است؛ محبت ارادی ناشی از اشتراک در فضائل، منافع و لذات؛ وی این موارد را گذرا می‌داند و بر محبت ناشی از فضائل تمرکز بیشتری می‌کند و می‌گوید که پایدارترین محبت است.

لکزایی با بیان اینکه فارابی مبدا را الله یا طاغوت می‌داند، بیان کرد: اگر مبدا، الله باشد مسیر نور و هدایت را داریم و برعکس اگر مبدا، طاغوت باشد مسیر هم ظلمانی خواهد بود، بنابراین محبت مورد نظر میان مسلمین محبتی است که مبدا آن توحید است و اشتراک در فضائل دارد و با امامت تداوم می‌یابد و مقصد آن سعادت استوار و بهشت است.

وی افزود: دسترسی به امنیت و منافع و کرامت و احترام و عزت و ... از دید فارابی عوامل تعیین کننده عدالت هستند؛ به نظر بنده اربعین مقوم این رویکرد است یعنی مبحت را در سطح گسترده و وسیع داریم؛ محبت به امام حسین(ع) مردم را وارد این میدان کرده و این محبت در سطحی گسترده میان ملت‌های ایران و عراق و کشورهای دیگر براساس اشتراک در فضائل توسعه می‌یاید و رو به تقویت است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه همین محبت وسیع و اشتراک در فضیلت به صورت طبیعی در برابر خود جریان مخالفی هم دارد اظهار کرد: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند منوط به اینکه عدالتخواه باشند.

لکزایی ادامه داد: همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی ۵ کاری است که می توان در اربعین ایجاد و یا تقویت کرد؛ همگرایی در ارتباط با دیگران خود را بیشتر نشان میدهد یعنی ما با هر کسی که محب عدالت باشد همگرا می‌شویم؛ در هماهنگی، نظر به هماهنگی سیاستگذاران و صاحبان مواکب اربعین داریم که مراقبت کنند میان نظر و عملشان هماهنگی وجود داشته باشد و به تعهدی که با خدا بسته‌اند در صحنه عمل محقق کند.

وی با بیان اینکه همکاری در برابر تنازع است و همه تلاش اربعینیون نهادینه کردن تعاون و همکاری است اظهار کرد: مثلا شکل‌گیری بازار اسلامی در این بخش قابل تحقق است.

لکزایی با بیان اینکه همبستگی در برابر وابستگی است تصریح کرد: حرکت اربیعن نمی‌خواهد کسانی را به همدیگر وابسته کند زیرا وابستگی مذموم است؛ در تفکر اسلامی همبستگی و هم‌افزایی و هم‌اندیشی است یعنی همه دولت‌ها و ملت‌های اربعینی به جای وابستگی، همبسته شوند.

وی با اشاره به پیوستگی و یگانگی بیان کرد: این مقوله در برابر ادغام و یک‌گونگی است؛ در اربعین قصد نداریم افراد در هم ادغام و یک گونه شوند ولی می‌خواهیم که یگانه شوند یعنی همه یک امت با اهداف مشترک شوند؛ عراقی، عراقی، ایرانی، ایرانی و پاکستانی، پاکستانی می‌ماند و قرار نیست همه یک سلیقه شوند بلکه همه مسلمان هستند ولو اینکه رنگ و بوی ملی خود را هم دارند.

معاون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه باید بر محور امامت و معاد بیاندیشیم، تصریح کرد: در برابر این مقوله‌ها، تعارض، تنازع، یک‌گونگی و وابستگی توسط مخالفان اربعین پیگیری می‌شود که امیدواریم با محرک‌های انگیزشی توحیدی، آنچه در اربعین در حال رخداد است در طی سال‌ها به بحث امت‌سازی و تمدن‌سازی نوین اسلامی برسیم و همه امت اسلامی یکپارچه شوند و زمینه‌های سامانه بزرگ و فراگیر اسلامی شامل همه امت‌های اسلامی شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار