کد خبر: ۷۸۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷ 07 October 2019

ازدواج مقوله‌ای است که همیشه برای افراد جذاب بوده و هست اما باید توجه داشت که در عصر حاضر ازدواج نسبت به گذشته بسیار پیچیده‌تر شده چرا که این امر موجب‌ می‌شود جوانان به احساسات خود که البته مقتضیات دوره سنی آنها و طبیعی است را به صورت کنترل شده و سالم پاسخ بگویند.

همانطور که اشاره شد ازدواج در عصر حاضر با همه پیچیدگی هایش هم می‌تواند فرد را برای رسیدن به قله سعادت یاری کند و هم می‌تواند باعث آسیب‌های زیادی برای هر دو طرف باشد .

ازدواج در زمان حاضر به ویژه در جامعه ما که اکثر افراد دچار دوگانگی بین سنت و مدرنیته هستند باید طبق یک روند منظم و مرتب صورت بگیرد تا بتوان به آینده آن خوشبین بود .

همچنین انواع بلوغ باید در هر دو طرف بررسی شود که آیا دو نفری که می‌خواهند مسؤولیت مهم همسری را که تاکنون در لیست نقش‌های خود نداشته اند قبول کنند در ابعاد مهم شخصیتی بالغ شده اند یا خیر؟

از جمله بلوغ‌های مهمی که می‌توان برای تشخیص آمادگی شخص برای ازدواج مورد بررسی قرار داد شامل بلوغ‌های عاطفی، شخصیتی، معنوی، مالی و اجتماعی است که هر کدام به نوبه خود دارای اهمیت و ارزش است.

بحث بلوغ معنوی به این اشاره می‌کند که آیا شخص در زندگی خود به تعریف مشخصی از معنویت رسیده است یا خیر. حالا اگر فرض را بر این بگذاریم که فرد در مورد معنویت عقیده خود را یافته باید دید می‌تواند به تفاوت‌های احتمالی عقیده در طرف مقابل احترام بگذارد یا این احتمال بیشتر است که بخواهد او را نیز شبیه به خود کند .

در مورد بلوغ مالی نیز باید گفت که اگر فرد به مدت یک یا دو سال شغل ثابتی داشته باشد می‌توان او را شاغل محسوب کرد، البته اصل بلوغ مالی به این اشاره می‌کند که فرد باید بتواند در آمدی که دارد را مدیریت کرده و به نحو احسن و مفید برای افراد خانواده خود هزینه کند .

فردی که می‌خواهد ازدواج کند باید قبل از تشکیل خانواده خود را در جایگاه اجتماعی خاصی تثبیت کرده باشد.

معمولا در دوران نوجوانی و ابتدای جوانی فرد با مسئله بحران هویت روبه رو می‌شود که فرد باید بتواند نقش اجتماعی خود را در درون خود و البته جامعه مشخص کرده باشد که بلوغ عاطفی به این مورد اشاره می‌کند یعنی فردی که به این حد از بلوغ رسیده بتواند هیجانات و احساسات خود و همسرش را شناسایی کرده و در کنترل و مدیریت این موضوع به زندگی زناشویی خود کمک کند .

در بلوغ شخصیتی افراد باید به حدی از ثبات در رفتار و تفکر برسند که تعادل را بین افراد و خانواده‌هایی که به واسطه این وصلت به هم مرتبط شده‌اند را به خوبی برقرار کنند.

در ادامه برای داشتن یک زندگی با نشاط و آرام و امن از لحاظ عاطفی زن و شوهر‌ها باید یک سری فاکتورهای مهم را رعایت کنند تا بتوانند خانواده خود را هر چه پویاتر مدیریت کنند .

از جمله مهارت‌هایی که زوجین یا باید بلد باشند یا یاد بگیرند نحوه ارتباط سازی است، فعالیت‌های مشترک نیز موجب گذراندن وقت بیشتر و تعامل بیشتر زوجین و در نتیجه حفظ ارتباط عاطفی عمیق و درک بیشتر زوجین از هم می‌شود.

برای مثال پیشنهاد میشود که زوجین یک هدف مشترک را با هم انتخاب کنند و با کمک یکدیگر در راه رسیدن به آن تلاش و فعالیت داشته باشند.

برخی از آسیب‌هایی که بیشتر از بقیه مشکلات و خطرات زندگی زناشویی را تهدید می‌کند، عدم مشخص شدن مرزهای زندگی خصوصی برای زوجین است که می‌تواند مشکلات ناشی از حساسیت والدین را به زندگی آنها وارد کند.

مسائل مربوط به اعتماد سازی فاکتوری دیگر است که زن و شوهر با رعایت کردن این مورد می‌توانند زندگی خود را نسبت به مشکلات زناشویی بیمه کنند. در واقع زن و شوهر می‌توانند با تاکید بر وجود اعتماد در رابطه خود به صورت کلامی و رفتاری حس اعتماد را بین خودشان تازه و با نشاط نگه دارند.

اگر بخواهیم به یکی از آسیب‌هایی که شایع و بسیار مهم است اشاره کنیم بایدبه مقوله خیانت بپردازیم چرا که خیانت در زندگی زناشویی یکی از مواردی است که در صورت بروز از سوی یکی از طرفین تقریبا هیچگاه آثار خود را در زندگی زناشویی دونفر از دست نمی‌دهد .

شناخت و آگاهی در مورد انواع خیانت می‌تواند در پیشگیری از بروز این مسئله موثر باشد درهمین راستا یکی از خیانت‌های شایع در این زمانه بحث خیانت‌های اتفاق افتاده در فضای مجازی است، فضایی که بستری فوق العاده برای برقراری ارتباط افراد، کسب و کار و... فراهم آورده است.
راحتی ارتباط برقرار کردن در فضاهای مجازی این آسیب را نیز در پی دارد که ارتباطات ناسالم نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

یکی دیگر از انواع خیانت، خیانت عاطفی است که زن و مرد دیگر از نظر هیجانی و عاطفی به سمت یکدیگر جذب نمی‌شوند، برای همین نیازهای عاطفی خود را با برقرار کردن یک رابطه فرازناشویی برطرف می‌کنند .

احتمال این که خیانت عاطفی به رابطه و خیانت جنسی نیز کشیده شود بسیار بالا خواهد بود، طلاق عاطفی را می‌توان به عنوان سطحی‌ترین تبعات خیانت بین زن و شوهر شناخت و البته در حالت‌های بدتر متاسفانه خیانت در خانواده می‌تواند به فروپاشی خانواده منجر شود.

عباس انصاری
روانشناس بالینی و مدرس برنامه ریزی عصبی کلامی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار