با تماس تلفنی با شرکت اسنپ مشخص گردید که مدیران این تاکسی اینترنتی تصمیم به ادغام راننده‌های خانم و آقا گرفته اند.
کد خبر: ۷۰۲۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹ 12 January 2019

به گزارش تابناک قم، نرم افزار اسنپ که طی چهار سال اخیر مورد استقبال مردم واقع شده است، توانسته بخشی از مشکلات حمل و نقل شهری را مرتفع نماید؛ از طرفی طبق آخرین آمار ارائه‌شده، در بستر این نرم افراز بیش از هزار و ۱۰۰ شغل مستقیم و حدود ۷۰۰هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

طبق قوانین ابلاغ شده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، هر مجموعه‌ای که بخواهد کالا یا خدماتی را از طریق فضای مجازی به فروش برساند و تراکنش مالی داشته باشد، می بایست از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت احراز هویت و تأیید صلاحیت شود. شرکت اسنپ نیز همچون بسیاری دیگر از شرکت های اینترنتی فعالیت خود را در بستر فضای مجازی طراحی کرده است؛ اما ظاهرا نبود نظارت کافی در این حوزه منجر به ترویج رویکردهای ضدفرهنگی و به حاشیه کشیده شدن کسب و کارهای اینترنتی شده است.

اتفاق عجیبی که اخیرا در شهر قم گزارش شده است، پیشنهاد راننده خانم برای مسافرین مرد است؛ شرکت اسنپ تا پیش از این در استان تهران و برخی از شهر های دیگر به منظور خدمات‌رسانی به بانوان، بخشی را تحت عنوان "اسنپ رز" طراحی کرده بود و بدین گونه بانوانی که قصد داشتند از تاکسی اینترنتی استفاده کنند به این بخش مراجعه می کردند، از سوی دیگر بانوانی که قصد داشتند تحت سامانه "اسنپ" مسافرکشی کنند می‌توانستند با خیال راحت در بخش "اسنپ رز" ثبت نام کرده و فقط مسافرین خانم را جابجا نمایند.

با اینحال طی تماسی که با شرکت اسنپ گرفته شد، مشخص گردید که مدیران این تاکسی اینترنتی تصمیم به ادغام راننده‌های خانم و آقا گرفته و حتی در برخی شهرها از مدت‌ها پیش این سیاست به اجرا درآمده است اما تعداد بانوانی که مبادرت به ثبت‌نام در اسنپ‌اکو کرده‌اند فعلا محدود است.

وجود این قابلیت که بخش بانوان از بخش آقایان تفکیک شده باشد یک نقطه قوت در نرم افزار اسنپ به شمار می‌رفت، حال مشخص نیست که هدف مدیران شرکت اسنپ از حذف "اسنپ رز" چیست و این اتفاق چه پیامدهای اجتماعی بدنبال خواهد داشت.

تجربه اینرا ثابت کرده که تکنولوژی های جدید میتواند برخی از هنجارهای اخلاقی و چارچوب های فرهنگی را دستخوش تغییر گرداند؛ گسترش تاکسی‌های اینترنتی طی چندسال گذشته برخی از رفتارهای اجتماعی را با شیبی ملایم تغییر داده است؛ دعوا و جنجال بر سر مسافر، سرکیسه کردن مسافران غریبه بخصوص در ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها، معطل کردن مسافران به منظور تکمیل شدن تاکسی‌های خطی و ... نمونه‌هایی از رفتارهای ناهنجاری‌ست که با ظهور تاکسی‌های اینترنتی رو به نزول گذاشته است.

حال اما ادغام کردن اسنپ بانوان با آقایان (به عبارتی همسفر شدن بانوان با راننده مرد و همسفر شدن آقایان با راننده خانم) می‌تواند آغازی باشد بر ایجاد حواشی احتمالی در سطح شهرهای مختلف؛ از طرفی اجرای چنین سیاست اشتباهی توسط شرکت اسنپ با بن‌مایه های فرهنگی جامعه ایران همخوانی ندارد، بر همین اساس در بلندمدت با شکست مواجه خواهد شد.

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
آخ.... آخ..... آخ..... چه کردند با اسلام......
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار