معاون شهرسازی و معماری شهردار قم:
قم به عنوان ام القرای جهان اسلام، شهری مذهبی با پیشینه تاریخی و سبک معماری خاص کویری شناخته شده است، باید رصد و پایش دائمی در حوزه سیما و منظر شهری وجود داشته باشد تا رشد نماهای نامتعارف و غیره منجر به از هم گسستگی فرهنگی و در نهایت یک بحران فرهنگی نشود.
کد خبر: ۶۷۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۴ 09 November 2018

به گزارش تابناک قم، غلامرضا جانقربان معاون شهرسازی و معماری شهردار قم در دومین جلسه نشست مشترک حوزه معاونت شهرسازی و معماری با شهرداران مناطق، اظهار داشت: نظر به اهمیت ساماندهی نماهای شهری و سیما و منظر شهر موضوع هماهنگی در خصوص نخستین دستورالعمل ساماندهی نماهای شهر قم در دستور کار جلسه قرار گرفت و مطرح شد.

وی با اشاره به قرائت کلیات موضوع و اهداف دستورالعمل و لزوم تصویب آن برای شهرداران مناطق افزود: مقرر شد سوابق مربوطه در اختیار حاضرین در جلسه قرار گرفته و پس از مطالعه، در جلسه آتی نسبت به تصویب آن اقدام گردد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار قم با بیان اینکه شهر مقدس قم به عنوان ام القرای جهان اسلام، شهری مذهبی با پیشینه تاریخی و سبک معماری خاص کویری شناخته شده است، تصریح کرد: باید رصد و پایش دائمی در حوزه سیما و منظر شهری وجود داشته باشد تا رشد نماهای نامتعارف رومی، شیشه‌ای و پرده‌ای(کامپوزیت) و غیره منجر به از هم گسستگی فرهنگی و در نهایت یک بحران فرهنگی نشود.

جانقربان با اشاره به اینکه دستورالعمل سیما و منظر شهری مصوب کمیسیون ماده پنج بوده و جزء ضوابط معماری و شهرسازی شهر است، خاطرنشان کرد: هر گونه تخطی و عدول از آن به عنوان یک تخلف قابل پیگیری بوده و مرجع رسیدگی به این تخلف‌ها کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است و توجه متولیان امر در مناطق جهت جلوگیری از اجرای نماهای نامتعارف مانند رومی، شیشه‌ای و پرده‌ای و غیره در ساختمان‌های شهر از وظایف شهرداری قم است که این امر با همکاری مردم و سایر نهادها از جمله سازمان نظام مهندسی و جامعه مهندسی امکان پذیر خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری خاطر نشان کرد: بحث معماری و شهرسازی کاملاً تخصصی است و ضرورت دارد که با نگاهی تخصصی به آنها پرداخته شود و مهم‌تر آنکه، مطابق ضوابط اجرا گردد.

وی ضمن اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در توجه به معیارهای اسلامی و نمادهای انقلابی در معماری شهر قم و با توجه به اهمیت جهانی و ملی شهر مقدس قم به عنوان حرم اهلبیت(ع) و آینه نظام مقدس جمهوری اسلامی، خواستار توجه ویژه به سیما و منظر شهری قم توسط مناطق و سایر دستگاه‌ها و نهادهای دیگر شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار قم لزوم تصویب دستورالعمل مذکور را صیانت از هویت ایرانی- اسلامی، ساماندهی نماهای شهری، ایجاد هماهنگی و همگونی میان نماهای ابنیه شهری، ضرورت بهره گیری از تدابیر و ابزارهای لازم در فرآیند هدایت و کنترل طرح نمای ساختمان‌ها در شهر قم، رعایت تدابیر ایمنی و پدافند غیر عامل، رعایت مباحث روانشناسی فضایی و آرامش روانی شهروندان دانست.

وی ارتقاء کیفی نما و منظر شهری، حفظ، ارتقاء و احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته شهر قم، رعایت مقررات ملی ساختمان و مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و ضوابط طرح تفصیلی شهر قم و تقویت مشارکت عمومی برای ساماندهی نماهای شهری را از اهداف مهم تصویب دستورالعمل سیما و منظر شهری که به نوعی اصلاح و تکمیل دستورالعمل سیما و منظر شهری، مصوب سال ۹۳ می‌باشد، برشمرد.

جانقربان تصریح کرد: این دستورالعمل از تاریخ ابلاغ، در فرآیند طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری کلیه ساختمان‌های واقع در محدوده شهر قم توسط کلیه مالکان، مهندسان ذیربط، مجریان ساختمانی و کلیه دستگاه‌های تهیه، تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه شهری، شهرداری‌ها و دیگر مراجع صدور پایان کار ساختمانی، سازمان نظام مهندسی و سایر نهادهای ذیربط، پس از تصویب، لازم الاجرا می‌باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار