مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم خبر داد
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: امسال در حدود 450 هزار گلدان گل در مرکز تحقیقات، آموزش و تولید گل و گیاه سازمان پارک‌ها و فضای سبز واقع در بوستان غدیر تولیدشده که همه گونه‌های گیاهی با توجه به آب‌وهوای قم انتخاب‌شده است.
کد خبر: ۶۷۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳ 09 November 2018

به گزارش تابناک قم، پیام جوادیان به تشریح فعالیت‌های مرکز تحقیقات، آموزش و تولید گل و گیاه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم پرداخت و اظهار داشت: امسال در حدود 450 هزار گلدان گل در مرکز تحقیقات، آموزش و تولید گل و گیاه سازمان پارک‌ها و فضای سبز واقع در بوستان غدیر تولید شده که همه گونه‌های گیاهی با توجه به آب‌و هوای قم انتخاب‌شده است.

وی از خرید گونه‌های بذر جدید خبر داد و گفت: بیشتر بذرها به‌صورت بومی انتخاب می‌شود اما امسال بیش از 15 گونه جدید اضافه‌شده که 5 گونه پیازی نیز در این لیست دیده می‌شود که از کیفیت F1 که بالاترین امتیاز در کیفیت بذر است برخوردار هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز همچنین از خرید یک‌ میلیون بذر برای کاشت و آماده‌سازی در نوروز 1398 خبر داد و بیان کرد: عملیات کاشت گل‌های بهاری در فصل پاییز آغاز شده و گونه‌های مقاوم به سرما در حال کاشت است و تا ابتدای فصل بهار این‌ یک میلیون بذر کاشته شده به‌ صورت گلدان در سطح شهر توزیع خواهند شد.

وی اعتبار هزینه شده برای خرید بذرهای بهاری را بیش از یک میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: در نوروز 98 مردم گونه‌های جدیدی از جمله لاله، آلاله و تعدادی دیگری گونه‌های جدید که از تلفیق دو نوع گیاه مقاوم و زیبا به‌دست‌ آمده را در سطح شهر خواهند دید.

جوادیان مراحل کاشت و نگهداری بذرها تا رسیدن به مرحله کاشت در سطح شهر را توضیح داد و افزود: برای حفظ کیفیت گیاهان مخصوصاً گونه‌های حساس در مراحل اولیه دو دستگاه با ظرفیت تولید 200 متر مکعب در شبانه‌روز برای تنظیم آب مورد نیاز بذرها خریداری‌ شده تا گیاهان تولیدی با بالاترین کیفیت در اختیار شهرداری‌های مناطق هشتگانه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز روند توسعه مرکز تحقیقات، آموزش و تولید گل و گیاه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: مرکز تحقیقات و تولیدات سازمان از انتهای سال 93 که شروع به کار کرد تا پایان سال 95 توانست تمام گلخانه‌های پیش‌بینی‌شده در فاز یک خود را به بهره‌برداری رساند.

وی گلخانه‌های این مرکز را با مساحت 7 هزار و 500 متر برخوردار از بهترین کیفیت و امکانات دانست و خاطرنشان کرد: از سال 96 گلخانه جدیدی به مجموعه اضافه نشده و کل مساحت اختصاص داده‌ شده به گلخانه‌ها در حدود 25 هکتار است که به‌ عنوان سایت تخلیه نیز از آن استفاده می‌شود.

جوادیان تعداد گلخانه‌های تحت مدیریت سازمان پارک‌ها و فضای سبز را به دو بخش تقسیم و بیان کرد: تعدادی از گلخانه‌ها مربوط به واحد درآمد سازمان بوده که شامل گلخانه‌های بخش تجاری و بخش خصوصی در سطح شهر است و تعدادی هم مربوط به گلخانه‌های مناطق هشتگانه و گلخانه مرکز تحقیقات که است که در بوستان غدیر واقع‌ شده است.

وی ادامه داد: گلخانه‌های مربوط به مناطق هشتگانه شهرداری در حدود 17 گلخانه است که تحت نظر مسئولان فضای سبز مناطق و مدیریت سازمان پارک‌ها و فضای سبز اداره شده و علاوه بر کاشت گونه های مختلف گیاهی در آن ها، گل‌های حساس به سرما در فصل پاییز و زمستان جمع‌آوری‌شده و در این گلخانه‌ها نگهداری می‌شود و فصل بهار دوباره کاشته می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز بخشی از فعالیت این مرکز را مربوط به شناسایی درختان و درختچه‌های سازگار با اقلیم قم دانست و تأکید کرد: مرکز تحقیقات و تولیدات سازمان پارک‌ها و فضای سبز در دو سال گذشته روی حدود 70 گونه درختی و درختچه‌ای مطالعه کرده تا بتوانیم فضای سبز درختی شهر را از با گونه‌های جدید بیاراییم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار