بی گمان قلب تپنده شهر قم، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) است که متأسفانه شهرداری حتی این مورد را نیز به انگلیسی نادرست می نویسد. صورت درست این ترکیب وصفی (Holy shrine) است که در قم به دو شکل اشتباه نوشته می شود.
کد خبر: ۶۷۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۵ 29 October 2018

به گزارش تابناک قم، بر خلاف این که شهر قم، شهری است که از سرتاسر جهان زائر مذهبی دارد و پذیرای دانشجویان و طلبه های خارجی دست کم از صد کشور جهان است، تابلوهای شهری آن به زبان «انگلیسی» و حتی « فارسی انگلیسی» دارای اشتباهات آشکار و فراوانی است.

در زیر به برخی از این موارد اشاره می شود؛

1 ـ شهید

کلمه «شهید» به زبان انگلیسی(Martyr) می شود، ولی در تابلوی زیر به صورت نادرستی به شکل( Martyres) نوشته شده است.

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

اول این که لزومی ندارد که نام خیابان ترجمه شود؛ کاری که در قم بسیار دیده می شود. مثلا: خیابان دانشگاه(University)، انقلاب(Revolution )، شهروند(Citizen)، آزادی(Freedom) و ... ترجمه می شوند؛ یعنی هنوز به این بینش نرسیده اند که اسم خاص (عَلَم) (Proper Noun) به هیچ وجه لازم به ترجمه نیست. این کار اشتباه مانند این است که شما به خارج از کشور بروید یا اشخاص خارجی در ایران پیش شما بیایند و اسم شما «علی» یا «سوسن» باشد و شما نامتان یا مفهوم آن را برای آن ها ترجمه و خود را این گونه معرفی کنید!

دوم آنکه در انتهای کلمه شهید به انگلیسی،(es) یکی از علائم جمع در آن زبان را قرار داده اند که در مورد (Martyr) اگر جمع بسته شود، بنا بر قاعده تنها (s) می گیرد. در ضمن اینجا بحث از یک شهید است (شهید صدوقی) و شهیدان صدوقی معنایی ندارد که کلا با این نوع نوشتن، غلط اندر غلط شده و جای تعجب بسیار است.

2 ـ حرم مطهر

بی گمان قلب تپنده شهر قم، حرم مطهر حضرت «فاطمه معصومه» (س) است که متأسفانه شهرداری حتی این مورد را نیز به انگلیسی نادرست می نویسد. صورت درست این ترکیب وصفی (Holy shrine) است که در قم به دو شکل اشتباه زیر نوشته می شود:

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

در شکل اول هر دو کلمه در انگلیسی نادرست نوشته شده و خیلی زشت است که ما بیاییم دو کلمه انگلیسی بنویسیم و هر دو هم غلط باشند.

3 ـ پُل

یکی دیگر از کلماتی که در قم به دو صورت اشتباه نوشته می شود، «پُل» است که صورت صحیح آن (bridge) است. اکنون ببینید در دو تصویر زیر چگونه نوشته شده است؛

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

اول این که در تصویر نخست کاملا از لفظ غلط (briding) برای پل استفاده شده که زمین تا آسمان با (bridge) واژه اصل فرق دارد. واقعا کدام نابغه زبان انگلیسی در شهرداری قم این کلمه را این جا لحاظ نموده است. از ظاهر کلمه نادرست پیداست که مترجم بی اطلاع خواسته که کلمه انگلیسی پل را به شکلی نقاشی کند تا شبیه کلمه اصلی شود. یا در آن لحظه کلمه پل به ذهنش خطور نمی کرده است، حال آنکه الان یک کودک کلاس پنجم به خوبی می داند که پل به انگلیسی چه می شود و چگونه باید آن را نوشت.

دیگر آنکه در تصویر دوم، لفظ نادرست (bridga) در چند متری همین تابلو باز به معنای پل در نظر گرفته شده است. واقعا با این نوع انگلیسی نوشتن شهرداری قم به شعور مردم قم و همین طور زائران محترم این شهر مقدس بی احترامی می کند. تنها در فاصله چند متر، دو نوع لفظ برای یک کلمه مشخص می نویسند؛ آن هم در نقطه مرکزی شهر و نزدیک ترین جا به حرم که محل عبور و مرور زائران و طلبه های خارجی است که بعضا زبان دان نیز هستند و برخی زبان مادری آن ها انگلیسی است.

4 ـ میدان

کلمه «میدان» به انگلیسی (square) مي شود که مخفف آن (.sq) است و در تصویر زیر به اشتباه (.sp)نوشته اند.

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

5 ـ اعداد ترتیبی کوچه ها

شهرداری قم گویی انگلیسی ترجمه کردن را مانند رنگ زدن جدول های کنار خیابان تصور می کند. حتما دیده اید که به وقت رنگ زدن جدول ها، کارگری فرضا تا آخر مسیر، آن هم یکی در میان جدول های کنار خیابان ها را رنگ سبز و سپس کارگر بعدی فقط رنگ سفید یکی در میان به جدول ها می زند. شهرداری هم چون جایی خوانده که بیشتر اعداد ترتیبی (Ordinal numbers) در زبان انگلیسی در انتها دو حرف (th) می گیرند، آمده برای ترجمه اعداد ترتیبی بیشتر کوچه های قم از یک تا بالاتر در انتها، از دو حرف(th) استفاده نموده است. در حالی که برای سه عدد اول این دو حرف لحاظ نمی شوند، بلکه به صورت های زیر نوشته می شوند؛ ( 1st) که مخف ( first) است و(2nd )که مخفف (second) است و همچنین( 3rd )که مخفف (third) است و همین طور برای کوچه های شماره بیست ویکم (21st) و بیست و دوم (22nd )و بیست و سوم(23rd) این موارد لحاظ می شوند که متأسفانه در بیشتر کوچه های قم این اشتباه تکرار شده و در تصاویر زیر می بینید.

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

واقعا این نکته پیچیده ای نیست و برای شهری مثل قم که مسئولان آن با افتخار از آن به عنوان «کلان شهر» یاد می کنند یا در زمان های انتخابات یا غیر انتخابات شهری از «مدیریت علوی» و تحول این شهر صحبت می کنند، جای بسی تأسف و تعجب دارد.

6 ـ اشتباه گرامری جایگاه مضاف و مضاف الیه

شهرداری در خیلی از موارد نکات گرامری (دستوری) را نیز لحاظ نمی کند؛ مثلا نام «پل»،«بلوار» یا «خیابان« را قبل از اسامی آن ها قرار می دهد. نمونه بارز عبارت «پل حجتیه» در نزدیکی حرم است که اشتباه نوشته اند و انگار آن را از زبان فارسی، کودکی نوآموز لغت به لغت ترجمه کرده است و ابتدا کلمه پل و بعد کلمه حجتیه را به انگلیسی نوشته است، حال آنکه این ترکیب اضافی در انگلیسی برعکس فارسی نوشته می شود مانند: میدان آزادی (azadi square)، برج میلاد (Milad tower) و صحیح آن تقدم نام پل (حجتیه) بر کلمه پل به زبان انگلیسی است.

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

7 ـ عدم درک صحیح مخفف کلمات

علت اصلی نوشتن مخفف یک کلمه برای این است که زیاده ننویسیم. در انگلیسی مخفف کلمه میدان یعنی واژه (Square) که پیشتر نیز بیان شد، دو حرف(.sq) است. به تابلوی این میدان در قم در تصویر زیر توجه کنید. علاوه بر این که مخفف را بیشتر از دو حرف نوشته بین آن نیز نقطه گذاشته است که سر جمع پنج کاراکتر می شوند، در حالی که خود واژه (Square) شش کاراکتر است. اگر خودش را می نوشت، این همه به زحمت نمی افتاد که بخواهد مثلا مخفف آن را آن هم به طور نادرست با پنج کاراکتر بنویسد.

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

8 ـ تجاری

لفظ تجاری به انگلیسی (Commercial ) می شود در حالی که در قم این گونه نوشته می شود.

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

9 ـ ورزشگاه

ورزشگاه به زبان انگلیسی (stadium) می شود که شهرداری قم آن را مانند بقیه چیزها به دو صورت اشتباه نوشته است که شاید یکی درست از آب دربیاید که متأسفانه هر دو نیز غلط است.

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

غلط‌های انگلیسی تابلو‌های شهری قم!+تصاویر

سخن پایانی

به راستی هدف از نصب تابلوهای شهری و ترجمه آن به زبان بین المللی انگلیسی چیست؟ آیا جز دلالت و راهنمایی افراد و گردشگران خارجی به مکان های مورد نظر است؟ اگر در واقع تابلوها باید جنبه و کارکرد راهنمایی داشته باشند، با این مواردی که دیده شد و خدمتتان بیان نمودیم، بیشتر جنبه گمراه کنندگی دارند. این همه فارغ التحصیل زبان انگلیسی در قم یا افراد دیگر که به این زبان در این شهر تسلط و اشراف کافی دارند، چرا در مجموعه شهرداری وارد نمی شوند و از تخصص، دقت و درایت ایشان استفاده نمی شود؟!

چه خوب است در نهاد های اجرایی کشور به جای رانت و حزب بازی از افراد متخصص و متعهد استفاده شود و نظم و انضباط در هر قسمتی به بهترین شکل ممکن انجام شود. برای شهر قم که از معدود شهرهایی است که مردم از نقاط مختلف جهان به آن مشرف می شوند یا در آن زندگی نموده و دانش می آموزند، اصلا پسندیده نیست، چنین اشتباهاتی فاحش و آشکار داشته باشد.

متأسفانه کلمات ( فارسی - انگلیسی) هم به دفعات اشتباه نوشته می شوند. این اشتباهات مستقیم متوجه «شورای شهر» و «شهرداری» است که در این خصوص بسیار اهمال و بی توجهی می کنند. هر چند این مشکلات فقط مختص به شهر قم نیست، بلکه در شهرهای دیگر ایران نیز مانند تهران دیده می شوند. این بی انضباطی ها و بی دقتی های ناشی از کم دانشی، نموداری از بی انضباطی و بی مدیریتی کلان در بدنه نهاد اجرایی یاد شده است؛ «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»

محقق: سید مرتضی میرسراجی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
آفذین به این دقت
محمد جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
تو فرودگاه امام خمینی که بروید اخر غلط ترجمه کردن هستند واقعا به گوگل ترجمه می دادند ان گونه ترجمه نمی کرد. ترجمه به عربی هم عمدا یا سهوا اشتباه است.
یک نمونه هم اضافه کنم که ترجمه کلمه انقلاب در عربی انقلاب نمی شود بلکه می شود ثوره اما این عزیزان به همان اسم علم ترجمه کردند.
ناشناس
|
Singapore
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
خیلی خوب بود
محمد قمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
واقعا خدا خیرت بده که این گزارش رو تهیه کردی و این ضعف بزرگ رو گوشزد کردی، بدترین نوع اشتباه توی این مساله همون ترجمه ی اسامی به انگلیسی بود، چون یک فرد خارجی اگر اسم یک خیابون رو به انگلیسی بدونه و بخواد آدرسی رو بپرسه یا از روی نقشه ببینه هیچ کمکی بهش نمیشه و بدتر کارش سخت میشه
متاسفم برای شهرداری قم که به وضوح هم در این موضوع و هم در بسیاری موارد دیگه افراد بسیار بی سواد و ناآگاه رو در مسائلی بسیار مهم به کار میگیرن و نتیجه اون چیزی جز اتلاف منابع و اذیت شدن مردم نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
چند تا کشور خارجی غیر انگلیسی رفتم ولی ایرانه که این همه غلط انگلیسی داره
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
به عنوان کسی که 22 ساله تو قم زندگی میکنم علت این مشکل وجود فرهنگی به نام سمبل کاری در قم است که کم و بیش بقر این شهر حاکم است
کارگر ساختمانی و معمار بیاری برات خونه بسازه ماشینتو مکانیک ببری و... کم و بیش در بعضی افراد اینو میبینی. رانندگی هم که نگو نپرس.
سوای از مهاجرین و حوزه علمیه کلا فرهنگ بومی نسبتا حاکم بر این شهر نظم پذیر نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
قم رو چه به انگلیسی! زبان کفار!
تحویلدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
احسنت آقای میرسراجی گل گفتین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
فقر فرهنگی و این که نمیدونیم جایگاه انگلیسی کجاست تازه میخواهیم روسی را جایگزین کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
غرق روزمرگی شدیم این غلط ها را نمی بینیم هر چند واقعا بد هستش جلوی چهار تا خارجی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار