رییس سازمان نقشه برداری کشور در قم عنوان کرد:
نرخ نشست سالانه زمین در بعضی از نقاط اطراف شهر قم، به ۲۰ سانتی متر در سال نیز می‌رسد و در وضعیت نارنجی قرار دارد. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که در محدوده جعفریه، سالی ۱۶ تا ۱۷ سانتی‌متر نرخ فرونشست وجود دارد و اگر همین نرخ ادامه یابد در مدت ۱۰ سال، دو متر فرونشست در این منطقه به وقوع می‌پیوندد.
کد خبر: ۶۷۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۶ 26 October 2018

به گزارش تابناک قم، مسعود شفیعی رییس سازمان نقشه برداری کل کشور در حاشیه سفر یک روزه خود به قم سابقه‌ فعالیت‌ها و وظایف سازمان نقشه‌برداری کشور را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سازمان نقشه برداری کشور با قدمت بیش از 65 ساله علاوه بر اینکه نظارت بر شرکت‌های عمرانی دارد و اطلاعات پروژه‌های عمرانی کشور را ارائه می‌کند، سازمانی مرجع در زمینه اطلاعات مکانی است.

وی با اشاره به به‌روزرسانی تصاویر هوایی کشور گفت: هر پنج‌سال یکبار عکس‌برداری هوایی از مناطق مختلف صورت می‌گیرد که یکی از اهداف اصلی این کار تقویت سرزمینی است؛ در استان قم نیز این آمادگی وجود دارد که عکس‌برداری جدید صورت گیرد و در صورت درخواست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، با وجود پیش‌بینی برنامه‌های امسال، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

شفیعی عنوان کرد: زمین برخی از نقاط استان قم به علت برداشت بی رویه‌ی آب‌های زیر زمینی در خطر است.

برخی از نقاط استان قم در وضعیت نارنجی

وی اضافه کرد: نرخ نشست سالانه زمین در بعضی از نقاط اطراف شهر قم، به ۲۰ سانتی متر در سال نیز می‌رسد و در وضعیت نارنجی قرار دارد؛ اگرچه فعلا در سطح شهر قم، بحرانی در این زمینه نداریم اما موج فرونشست‌های زمین، در حال نزدیک شدن به مرکز شهر است.

رییس سازمان نقشه برداری کشور بیان کرد: خطر فرونشست‌ها در سطح ملی خطری جدی است که لزوم همکاری علما و روحانیون را در زمینه فرهنگ سازی صرفه جویی در سطح کلان و با نگاه به محدودیت‌های زیست محیطی می طلبد.

وی با اشاره به وضعیت استان قم در زمینهٔ کاهش ارتفاع، عنوان کرد: با توجه به مطالعات انجام‌شده، بخش جعفریه در استان قم تحت تأثیر پدیده فرونشست بوده و این پدیده نه به‌صورت نقطه‌ای بلکه به‌صورت چند کیلومتر در چند کیلومتر است.

نگرانی از فرونشست زمین در بخش جعفریه

شفیعی ادامه داد: آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که در محدوده جعفریه، سالی 16 تا 17 سانتی‌متر نرخ فرونشست وجود دارد و اگر همین نرخ ادامه یابد در مدت 10 سال، دو متر فرونشست در این منطقه به وقوع می‌پیوندد که باوجود نگران‌کننده بودن این نرخ، می‌توان با مراقبت‌های بیشتر از آب‌های زیرزمینی استان از وقوع چنین پدیده‌ای در این وسعت جلوگیری کرد.

وی با اشاره بااهمیت آگاهی مردم از عواقب بهره‌برداری بی‌رویه از آب زیرزمینی بیان کرد: اگر مراجع عظام در این زمینه ورود پیداکرده و با تذکرات و هشدارهای سازنده خود مردم را از عواقب این پدیده مطلع کنند، قطعاً تأثیرات چشمگیری را در کاهش این فرونشست‌ها شاه می‌شویم، چراکه اگر مردم بخش جعفریه مراقبت‌های لازم را از سفره‌های زیرزمینی به عمل نیاورند، امکان به خطر افتادن زندگی‌شان در آینده وجود دارد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور خاطرنشان کرد: نرخ این فرونشست‌ها در بخش جعفریه ازجمله نرخ‌های بالای این پدیده در سطح کشور بوده و لازم است که اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
فرونشست زمین متاسفانه هرسال قربانیان زیادی میگیرد و افراد زیادی را به کام مرگ میبرد این اتفاق ناگوار به دلیل حفر چاه های عمیق و سفره های آب زیرزمینی ایجاد می شود و روز به روز چاله های فراوانی در شهرهای مختلف کشور پدید می آیندکه حدس ایجاد آن ها و فرونشست زمین غیرممکن است و این حادثه به صورت ناگهانی پدید می آید .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
ظاهراً نگرانی برای ایجاد چنین عارضه‌ای وجود ندارد، چراکه اگر چنین بود حتماً اقدامی برای آن صورت می‌گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار