با انتصاب مقیمی به عنوان مدیر عامل سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قم
حوزه فرهنگی در گذشته در شهرداری قم به شکل یک معاونت اداره می‌شد که این مجموعه چند سالی است که به صورت یک سازمان مستقل فعالیت می‌کند که شاید دستان مدیر این سازمان برای اقدامات فرهنگی و استقلال در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی بیش از گذشته باز باشد.
کد خبر: ۶۷۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۴ 26 October 2018

به گزارش تابناک قم، فرهنگ یکی از بخش‌های حساس، پیچیده و مهم کشور است و در شهر قم که به عبارتی شهری فرهنگی و مذهبی محسوب می‌شود، با وجود تعدد بالای موسسات فرهنگی و حوزوی این اهمیت بیش از پیش نمایان است. ارگان‌های دولتی، نهادهای حوزوی و دانشگاهی، موسسات خصوصی و نهادهایی همچون بسیج همه در کشور خصوصا در قم، فعالیت‌های گسترده فرهنگی و بعضا موازی انجام می‌دهند.

یکی از ارگان‌هایی که طی سال‌های اخیر جنبه کار فرهنگی در آن جلوه بیشتری پیدا کرده شهرداری‌ها هستند. شهرداری‌ها به سبب دارا بودن ظرفیت عظیم مدیریت شهر و در اختیار داشتن منابع و امکانات گسترده، چند سالی است که در کنار فعالیت‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و شهری، برنامه‌های فرهنگی را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند که تمرکز این برنامه‌ها عمدتا در حوزه فرهنگ شهروندی و سبک زندگی شهری است.

اما در شهر قم شاید با وجود گستردگی گروه‌ها و نهادهای فرهنگی، کار فرهنگی در شهرداری در گذشته کمی کمرنگ بوده و دو سه سالی است که بروز و ظهور بیرونی بیشتری یافته است. حوزه فرهنگی در گذشته در شهرداری قم به شکل یک معاونت اداره می‌شد که این مجموعه چند سالی است که به صورت یک سازمان مستقل فعالیت می‌کند که شاید دستان مدیر این سازمان برای اقدامات فرهنگی و استقلال در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی بیش از گذشته باز باشد، مساله‌ای که با حضور رفیعی در جایگاه مدیرعاملی سازمان بیش از پیش نمایان شد.

مجید رفیعی با سابقه عمدتا مطبوعاتی حدود دو سال قبل از تهران، به جای سیدرسول موسوی‌نژادیان بر مسند مدیرعاملی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم نشست و این سازمان طی این مدت فراز و نشیب‌های گوناگونی را پشت سر گذاشت. هرچند که می‌توان یکی از نقاط قوت مدیریت رفیعی بر مسند سازمان کوچک، اما پراهمیت فرهنگی ورزشی شهرداری را بر سر زبان انداختن این مجموعه و تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده دانست اما به سبب وجود گروه‌های فرهنگی متعدد در شهر قم انتقاداتی نیز در خصوص نحوه اجرای برنامه‌ها، اولویت‌دهی به کارهای عموما سطحی و عدم توجه به سرازیر کردن منابع مالی به سمت فعالیت‌های اثربخش اجتماعی و فرهنگی مطرح است.

با تمام این موارد با استعفای رفیعی، ابوالقاسم مقیمی با حکم شهردار قم به عنوان مدیرعامل جدید سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم منصوب شده است. وی که سابقه بسیار زیادی در حوزه مدیریت فرهنگی در شهر قم و تهران دارد امید می‌رود که بتواند خلاهای گذشته را جبران کرده و تجربیاتش را در پویاشدن فعالیت‌های سازمان فرهنگی به کار بندد.

مقیمی که سابقه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در کارنامه خود دارد، مدیریت در صدا و سیما، استانداری قم، شهرداری قم و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را تجربه کرده است.

مدیر برنامه‌ریزی محتوایی فیلم و سریال در مرکز طرح و برنامه ریزی صدا و سیمای تهران، مدیر برنامه‌ریزی محتوایی معاونت سیاسی و برون مرزی در مرکز طرح و برنامه‌ریزی صدا و سیمای تهران، دبیر ستاد نظارت بر رسانه های داخلی و خارجی صدا و سیما در انتخابات ریاست جمهوری، مشاور جوان استاندار قم، قائم مقام معاون فرهنگی و مدیر اداره فرهنگی- هنری شهرداری قم، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قم، مشاور و بازرس ویژه استاندار قم، مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کارشناس فرهنگی دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قم از جمله سوابق کاری و مدیریتی مقیمی در سال‌های اخیر است.

مقیمی قبل از تبدیل معاونت فرهنگی شهرداری به سازمان فرهنگی، یکی از مدیران این مجموعه بوده و این مساله در کنار سوابق فرهنگی قابل قبول وی، نقطه‌ روشنی است که ظرفیت تجربی کار در شهر قم و شهرداری را بیش از پیش نمایان می‌سازد. آشنایی با محیط رسانه‌ای استان، ظرفیت‌های گسترده فرهنگی شهر، ارتباط مطلوب با ارگان‌های دولتی و نهادهای فرهنگی و حوزوی، ارتباط با موسسات و... جزو ویژگی‌هایی است که می‌تواند مقیمی را در مسیر مدیریت بر مسند فرهنگی شهرداری کمک کند.

البته انتظار جامعه فرهنگی قم این است که مسائل مهمی از جمله حرکت در مسیر برنامه های بلند مدت شهرداری، استفاده از ظرفیت و توان نیروهای بومی و مجموعه های فرهنگی، اهتمام به فعالیت های اثرگذار در حوزه فرهنگ شهروندی و... از سوی این مدیر جوان مورد توجه قرار گرفته و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم به یکی از مجموعه های اثرگذار در ام القرای جهان تشیع تبدیل شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
طلبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
از بس انتصاب و انتخاب مدیرها از جمع سالمندان و بازنشسته ها بوده که از انتخاب یک مدیر جوان ذوق زده شدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
سوابق جناب مقیمی در سازمان ملی جوانان و اداره کل روابط عمومی استانداری و ... درخشان بوده. مطمینا اگه اختیار و فرصت مناسب داشته باشه نتیجه مطلبوبی برای سازمان و شهر رو خواهیم دید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار