در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قم مطرح شد
در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قم بر لزوم بازنگری در مصرف ظروف پلاستیکی یکبار مصرف تاکید شد. استفاده از پلاستیک و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف جزو مسائل روز شده و با شدت در حال گسترش است که این موضوع متاسفانه مشکلات زیست محیطی بسیاری را به بار می آورد.
کد خبر: ۶۶۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵ 16 October 2018

به گزارش تابناک قم، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با حضور معاون استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد.

یکی از دستورهای جلسه این کارگروه طرح ممنوعیت ظروف یکبار مصرف در ادارات دولتی بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

موسوی مدیرکل محیط زیست استان قم در این خصوص گفت: استفاده از پلاستیک و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف جزو مسائل روز شده و با شدت در حال گسترش است که این موضوع متاسفانه مشکلات زیست محیطی بسیاری را به بار می آورد.

وی بیان کرد: در این زمینه اقدامات جهانی نیز شکل گرفته و ما در استان قم نیز مکاتبات گسترده ای را انجام و تلاش کرده ایم تا در حد امکان با فرهنگسازی از گسترش مصرف پلاستیک و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف جلوگیری کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان قم تصریح کرد: ایران جزو 10 کشور پر مصرف پلاستیک است، در استان قم 382 هزار خانوار داریم که روزانه یک میلیون و 149 هزار محصول پلاستیکی مصرف می کنند.

موسوی عنوان کرد: در مورد ظروف یک بار مصرف با توجه به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری استان قم و حضور سالانه 20 میلیون زائر به قم، باید عنوان کنیم که در ایام خاص اگر هر فرد تنها دو ظرف یکبار مصرف را استفاده کند، سالانه شاهد مصرف چند میلیون ظرف یکبار مصرف در قم خواهیم بود.

وی تصریح کرد: این موضوع را قبول داریم که شیوه و الگوی زندگی مردم تغییر کرده و از ظروف یکبار مصرف بیشتر از گذشته استفاده می کنند، اما می توان در ادارات حداقل این موضوع را کاهش داده تا شاهد رفع مشکلات زیست محیطی باشیم.

ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: نباید در رفتارها و سیاست گذاری های خود به صورت جزیره ای عمل کنیم چرا که این مدل رفتار هیچ اثری نداشته و تنها یک ژست سازمانی به حساب می آید، بلکه باید با درایت و به دور از شتاب زدگی در رفتارها کارها را دنبال کرده تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی عنوان داشت: پلیمرهای پلاستیکی بیش از 300 سال طول می کشد تا تجزیه شوند و پیامدهای آن برای نسل های آینده است که باید از هم اکنون مراقب باشیم اما نکته ای که باید مورد توجه باشد این است که سیاست گذاری های ما باید منسجم بوده تا نتیجه بخش باشد.

سیدمحمدرضا هاشمی معاون سیاسی امنیتی استاندار قم نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم بازنگری در مصرف ظروف یکبار مصرف گفت: فرهنگ سازی در این زمینه امر بسیار مهمی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد و دستگاه های اجرایی نسبت به این امر توجه کنند.

وی گفت: نکته دیگر در مورد بازیافت است که باید به درستی انجام شده و همچنین از ظرفیت دانش آموزان و همیاران محیط زیست در این خصوص استفاده کنیم.

معاون استاندار قم گفت: نمی توانیم بگوییم هیچ اداره ای حق استفاده از ظروف یکبار مصرف را ندارد اما می توان با آموزش این موضوع را کم کرد و از سوی دیگر اولویت استفاده از ظروف یکبار مصرف، ظروف گیاهی باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار