در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی از نبود فهم مشترک نسبت به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بین مدیران استان قم انتقاد شد.
کد خبر: ۶۴۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷ 20 August 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی پیش از ظهر امروز با حضور سید مهدی صادقی استاندار و جمعی از مدیران استانی، بانکی و فعالان اقتصادی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه، عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم با اشاره به عمومیت داشتن مسئله اقتصاد مقاومتی در کشورهای مختلف دنیا اظهار داشت: مسئله اقتصاد مقاومتی از جمله مهم‌ترین راهکارها و راهبردهای کشورهای مختلف دنیا در مواجهه با مشکلات و چالش‌های اقتصادی بوده که بر مبنای آن سیاست‌های سازگار با ویژگی‌های کشور خود را به اجرا درمی‌آورند.

محمدحسن ملکی افزود: اصولاً مسئله اقتصاد مقاومتی در بسیاری از کشورهای متمدن دنیا به‌عنوان گونه‌ای از اقتصاد پایدار و پویا تعریف‌شده و این کشورها سیاست‌های اقتصادی و تولیدی خود را بر مبنای آن ساماندهی می‌کنند و از این منظر صرفاً مختص به ایران نیست.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در مواجهه با تهدیدها و چالش‌های اقتصادی بین‌المللی عنوان کرد: اهمیت اقتصاد مقاومتی در این بوده که وقتی در مسئله اقتصاد یک تهدید و چالش بین‌المللی ایجاد شود با همکاری و تعامل بین مردم و دولت تهدیدات بین‌المللی بی‌اثر شده و نمی‌تواند اقتصاد کشور را از پای درآورد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم ابراز کرد: اصلاح نظام مالیاتی به نفع تولید، سلامت اقتصادی و مبارزه با رانت و فساد، مردم محوری، حمایت از تولید ملی و مدیریت مصرف از شاخصه‌های اصلی و مهم اقتصاد مقاومتی است.

ملکی با انتقاد از رویکرد بانک‌های استان در حمایت از تولید و اشتغال تأکید کرد: یکی از مشکلات اصلی تولید و اشتغال در استان قم عدم التزام و همراهی کافی بانک‌های خصوصی در مسئله تولید و اشتغال است که سبب می‌شود شاخص‌ها و ساختارهای اقتصاد مقاومتی به‌درستی اجرایی نشود.

وی ادامه داد: گرایش بانک‌های استان به ارائه تسهیلات در بخش‌های غیر‌مولد، عدم توجه به محدودیت‌های زیست‌محیطی، انباشت برنامه‌ها و اسناد در سطح استان، پایین‌بودن میزان مشارکت نسبت به منابع موجود در بین بانک‌ها و عدم برخورداری ستاد اقتصاد مقاومتی استان از اختیارات لازم ازجمله مهم‌ترین موانع در شکل‌گیری درست اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی تنها راه عبور از چالش‌های اقتصادی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم نیز در این جلسه، تأکید کرد: رسیدن به نرخ تک‌رقمی اشتغال و تحقق اهداف تعیین‌شده در سند اشتغال و سرمایه‌گذاری استان از مهم‌ترین رویکردهای اقتصادی استان در سال جاری است.

مهرداد غضنفری ادامه داد: در ماه‌های گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته روند پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان قم نسبت به سال گذشته با رشدی چشمگیری همراه بوده که بسیار خرسندکننده است.

وی با تأکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی در عبور از بحران‌های اقتصادی تصریح کرد: اجرای صحیح و درست سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سبب واکسینه شدن اقتصاد جامعه در برابر هر نوع تهدید و چالشی است بنابراین باید این راهبرد کلان و اساسی به‌صورت کامل و دقیق در استان اجرایی شود.

استاندار قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به طرح‌های اقتصاد مقاومتی اداره کل راه‌آهن قم خاطرنشان کرد: طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان در قسمت راه‌آهن 26 پروژه بوده که باید طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده راه‌اندازی شود.

سید مهدی صادقی با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران استانی در زمینه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: متأسفانه فهم مشترکی از اقتصاد مقاومتی در بین مدیران استانی وجود ندارد و عدم وجود این فهم مشترک سبب شده تا پیشرفت کارها با مشکلاتی همراه باشد.

وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در مسئله اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: از عوامل مهمی که سبب شده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برخی مسائل موفقیت‌های لازم را کسب کند عدم وجود فهم مشترکی از این مقوله مهم بوده که باید با فرهنگ‌سازی‌های لازم این مسئله به‌درستی سنجیده شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار