در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم مطرح شد
در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم، گزارشی از وضعیت صنعت سنگ استان و مشکلات آن ارائه شد.
کد خبر: ۶۴۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶ 19 August 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم ظهر امروز با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در قطب صنعتی امید برگزار شد.

محمود سیجانی در ابتدای این جلسه با اشاره به تاریخچه قطب صنعتی امید اظهار کرد: این قطب قبل از تشکیل شهرک‌های صنعتی در استان قم به صورت خودجوش ایجاد شد، در این قطب واحدهای سنگ بری حضور پررنگی دارند.

وجود 240 واحد سنگ بری در قم

وی ادامه داد: 240 واحد سنگ بری در استان قم داریم و این استان دارای خوشه سنگ است، استان قم جزو پنج استانی است که در بحث سنگ در کشور حرف برای گفتن دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: بخشی از مشکل تامین مواد اولیه پتروشیمی مورد نیاز واحدهای تولیدی استان با پیگیری مدیران قم حل شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از پنج واحد صنعتی دریافت کننده تسهیلات طرح رونق تولید در استان قم در یک هفته اخیر بازدید شد که علاوه بر تثبیت اشتغال در این واحدها، شاهد ایجاد 20 شغل جدید با پرداخت تسهیلات بودیم، همچنین سه واحد دامداری دریافت کننده تسهیلات طرح رونق تولید در استان قم در هفته گذشته مورد بازدید قرار گرفتند که سه شغل جدید در این واحدها با پرداخت تسهیلات به وجود آمده بود.

ایجاد یک شهرک صنعتی خصوصی در قم

امیر طیبی نژاد با اشاره به مقدمات ایجاد شهرک صنعتی خصوصی در قطب صنعتی امید اظهار کرد: : پس از نقشه برداری از این قطب و استعلام از دستگاه‌های مختلف امکان شروع مقدمات برای ایجاد شهرک صنعتی خصوص در قطب صنعتی امید وجود دارد، ایجاد یک شهرک صنعتی خصوصی نیازمند تعیین تکلیف زمین در آن شهرک است، حق ایجاد شهرک صنعتی جدید دولتی در قم نداریم.

صنعت گران قطب صنعتی امید در ادامه این جلسه مشکلات خودشان همچون کمبود مواد اولیه، نداشتن سرمایه در گردش و ضعف زیرساخت قطب صنعتی امید را با مدیران دستگاه‌های قم مطرح کردند.

اهمیت خوشه سنگ قم

مهرداد غضنفری در بخش پایانی جلسه با اشاره به خوشه سنگ استان قم اظهار کرد: این خوشه یکی از خوشه‌های مهم استان است و باید یکی از جلسات کارگروه اقتصادی استان قم به بررسی مشکلات خوشه سنگ قم اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری جلسات در مناطق صنعتی این است که تولیدکنندگان مشکلات خودشان را بدون واسطه مطرح کنند و مدیران هم پاسخ قانع کننده برای این مشکلات بدهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: مشکلاتی که تولیدکنندگان مطرح می‌کنند یک شبه ایجاد نشده و به صورت تدریجی باید به دنبال حل این مشکلات باشیم.

غضنفری، ایجاد شهرک خصوصی برای صنعت سنگ استان را ضروری دانست و تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم باید پیگیر این مساله باشد، ظرفیت صنعت سنگ استان قم و تعداد واحدهای این صنعت، یک مزیت است، ولی هنوز شاهد تکمیل حلقه‌های صنعت سنگ نیستیم، حل مشکل تامین مواد اولیه این صنعت ضروری است.

وی ادامه داد: باید پیگیر ایجاد شرکت مدیریت صادرات برای صنعت سنگ استان قم باشیم، همچنین ایجاد پایانه صادرات برای این صنعت ضروری است، این پایانه ظرفیت خوبی برای این صنعت به وجود می‌آورد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: تعدادی از تولیدکنندگان صنعت سنگ استان مشکلاتی را در زمینه مالیات بر ارزش افزوده واحدهایشان مطرح کردند که سازمان مالیاتی باید به این مشکلات رسیدگی کند.

مشکل مواد اولیه واحدهای تولیدی قم

غضنفری، واحدهای تولیدی استان قم را پویا دانست و تصریح کرد: توسعه برخی از این واحدها موجب ایجاد اشتغال جدید در استان می‌شود، فرهنگ سازی در زمینه مصرف کالای داخلی در استان قم ضروری است، همه افراد صاحب تربیون در این زمینه وظیفه دارند.

وی ادامه داد: در کمیته خاصی باید به مشکلات واحدهای تولیدی در آستانه تعطیلی در استان قم و تعدیل نیروی این واحدها رسیدگی شود، برخی از این واحدها به دلیل کمبود مواد اولیه در عین داشتن سفارش دچار مشکل شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: دفتر معاونت اقتصادی استانداری پذیرای تولیدکنندگان است و گزارش اجرای مصوبات جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان به صورت مستمر در این جلسات ارائه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کار بانک‌های استان قم در تامین سرمایه مورد نیاز بخش تولید استان قم بی نظیر بود و تولیدکنندگان قمی به بازپرداخت تسهیلات مقید باشند، پیگیری وصول تسهیلات بانکی، یک کار ضروری برای مدیران استان است، طی هفته‌های آینده یک جلسه میدانی ستاد تسهیل در بخش کشاورزی استان برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است که مدیران استان قم ظهر امروز پیش از برگزاری جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان از تعدادی از واحدهای قطب صنعتی امید بازدید کردند و پای درد دل تولیدکنندگان در این قطب نشستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار