افزایش 31درصدی جابجایی مسافر از راه آهن قم
در 4 ماه نخست امسال 758 هزار مسافر از طریق راه آهن قم سفر کردند که نسبت به آمار سال قبل 5/31 درصد رشد را نشان می دهد. قطار مسیر رفت‌ و برگشت قم تهران و بالعکس متأسفانه ضریب اشتغال مناسب نداشته و اصلاً صرفه ریالی برای راه‌آهن ندارد.
کد خبر: ۶۴۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷ 11 August 2018

به گزارش تابناک قم، محسن اعتماد در نشست خبری که سالن جلسات این مرکز تحقیقات راه‌آهن استان قم برگزار شد، عنوان کرد: راه آهن قم در سال 1314 احداث و در سال 1317 راه اندازی و در سال 91 مستقل شد و در مدت 80 سال بهترین خدمات از نظر جا به جایی مسافر و بار به ثبت رسانده است.

قطار قم تهران و بالعکس توجیه اقتصادی ندارد

مدیر کل راه آهن قم افزود: حمل و نقل ریلی یکی از زیرساختهای مهم در توسعه است و در دو بند 24 و 25 برنامه ششم توسعه راه آهن و استفاده از ظرفیت های آن مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: راه آهن گاهی مورد بی مهری قرار می گیرد و حتی در قم مجوز ساخت مسکن تا شعاع 17 متری حریم راه آهن نادیده گرفته شده است.

اعتماد بیان کرد: در 4 ماه نخست امسال 389 هزار و 98 مسافر از ایستگاه مرکزی قم خارج و 369هزار و 1 نفر وارد شده اند که در مجموع 758 هزار مسافر از طریق راه آهن قم سفر کردند که نسبت به آمار سال قبل 5/31 درصد رشد را نشان می دهد.

وی اظهار کرد: همچنین در مدت 4 ماه نخست در سال گذشته 269 میلیون نفر کیلومتر مسافر از طریق ریل قم جا به جا شدند که این رقم رشد 33 درصدی را در سال جاری با رقم 358 میلیون نفر کیلومتر نشان می دهد.

مدیر کل راه آهن قم خاطرنشان کرد: با توجه به صرفه جویی 25 سی سی سوخت در سفرهای ریلی 5 میلیون و 300 هزار لیتر به میزان 1 میلیارد و 800 میلیون تومان صرفه جویی داشته ایم.

وی گفت: امسال نیز 7 میلیون لیتر صرفه جویی سوخت به میزان 2 میلیارد و 500 میلیون تومان ثبت شد ضمن اینکه کاهش تصادفات نیز یکی از دستاوردهای مهم در توسعه حمل و نقل ریلی است.

اعتماد در مورد حمل بار افزود: در 4 ماه ابتدای سال گذشته 27 هزار و 190 تن کالا در راه آهن قم تخلیه شده که در مدت مشابه امسال 19 درصد افزایش داشته و به 32 هزار و 450 تن رسیده است. طبق اعلام سازمان بهینه سازی مصرف سوخت هر 1 تن بار 40 سی سی صرفه جوئی سوخت به همراه دارد که امسال بیش از 320 هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی شده است.

مدیر کل راه آهن قم اظهار کرد: در قم ظرفیت 19 میلیون تن بار وجود دارد در حالی که سهم قم از انتقال بار از طریق راه آهن 1 میلیون تن است و این رقم ناچیزی را نشان می دهد.

وی گفت: احداث ایستگاه گارمانوری و اتصال ریلی یکی از طرح هایی است که با اعتبار 9 میلیارد و 300 میلیون تومان در حال اجراست و تعهد سالانه 2 میلیون تن بار عهده دار می شود.

اعتماد بیان کرد: در حال حاضر 60 درصد از زیرسازی اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به ریل راه آهن انجام شده است و برای ادامه طرح حدود 270 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به وجود 8 رام قطار در مسیر رفت‌وبرگشت قم تهران و بالعکس عنوان کرد: دو رام قطار هم در پایان هفته به این تعداد قطارها افزوده می‌شود ولی متأسفانه ضریب اشغال آن مناسب نبوده و اصلاً صرفه ریالی برای راه‌آهن ندارد.

مدیرکل راه آهن استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضعیت نامناسب مسیر ایستگاه محمدیه ابراز داشت: این ایستگاه که ۲۰ کیلومتر خارج از شهر مقدس قم واقع است به دلیل آنکه مسیر آن باریک بوده و جاده پر خطر و حادثه سازی است موجب نارضایتی مردم شده و امیدواریم اداره کل حمل و نقل جاده‌ای برای اصلاح این مسیر اقدامات لازم را صورت دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار