مدیر روابط عمومی اداره کل آب و فاضلاب استان قم گفت: با توجه به حجم ثابت ورود آب سرشاخه های دز به شهر قم، با آغاز فصل گرما و افزایش شدید مصرف آب، برای تامین آب شهر و جلوگیری از قطعی آب، بالاجبار میزان اختلاط آب چاه های سطح شهر و منطقه علی آباد به شبکه افزایش می‌یابد و این امر باعث افزایش شوری آب می‌شود.
کد خبر: ۶۳۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ 15 July 2018

به گزارش تابناک قم،محمد کربلایی در خصوص منابع آب شیرین عنوان کرد: در دوسال اخیر بیش از 85 درصد آب شهر قم از سدکوچری و مابقی آن از چاه‌های داخل شهر و چاه‌های منطقه علی آباد تامین شده است.

وی افزود: آب سدکوچری یکی از بهترین و گواراترین آب‌های ایران است، به طوری که در سال‌های اخیر طعم آب شهر را بهبود بخشیده و EC آب را به شدت کاهش داده است.

روابط عمومی اداه آب و فاضلاب استان قم در خصوص کاهش کیفیت آب استان در مدت اخیر، بیان کرد: با توجه به حجم ثابت ورود آب سرشاخه های دز به شهر قم، با آغاز فصل گرما و افزایش شدید مصرف آب، برای تامین آب شهر و جلوگیری از قطعی آب، بالاجبار میزان اختلاط آب چاه های سطح شهر و منطقه علی آباد به شبکه افزایش می‌یابد و این امر باعث افزایش شوری آب می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا هر چه میزان مصرف کاهش یابد و صرفه جویی در مصرف آب صورت گیرد و مردم از مصارف غیرضروری پرهیز کنند، مجددا شاهد افزایش کیفیت آب خواهیم بود.

کربلایی راد در خصوص منابع آبی استان نیز گفت: در سال‌های اخیر با اجرای طرح عظیم انتقال آب از سرشاخه های دز به استان قم، آب شیرین و گوارا از فاصله حدود 300 کیلومتری به قم منتقل و در شهر توزیع می شود؛ در حال حاضر از تمام ظرفیت‌های موجود در داخل و خارج استان برای تأمین آب شهر قم استفاده شده است و هر منبعی که قابل استفاده بوده احصا شده و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است و منبع جدید دیگری برای تأمین آب استان نداریم.

منبع جدیدی برای تامین آب شهر وجود ندارد

وی اضافه کرد: مصرف روز به روز در حال افزایش است، این در حالی است که منابع آب نیز در حال کاهش است و این موضوع یک خطر جدی است که با آن مواجه هستیم؛ نیاز کشوردر شرایط موجود، سازگاری با کم‌آبی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده صحیح از آب است؛ زیرا با توجه به مواردی که عنوان شد منبع جدید برای تامین آب شهر نداریم به همین دلیل با استفاده صحیح از آب، کاهش مصارف غیر ضروری، پرهیز از اسراف و اصلاح الگوی مصرف می توان خود را با شرایط موجود سازگار کرد.

تابستان امسال قطعی آب در استان نداریم

وی در خصوص احتمال قطعی آب در استان قم اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و اقدامات فنی و مهندسی انجام شده، برنامه ای برای قطعی برنامه ریزی شده آب نداریم، اما در این خصوص نیاز مبرم به همکاری مردم وجود دارد.

سرانه مصرف آب در استان قم، بیش از استاندارد کشوری

امروز سرانه مصرف آب در شهر قم برای هر شهروند روزنانه بیش از160 لیتر است، این میزان بسیار بالاتر از استاندارد است؛ اگر هر نفر 40 درصد مصرف خود را کاهش دهد، ضمن اینکه هیچ‌گونه نگرانی برای تأمین آب پایدار وجود ندارد، نیازی هم نیست آب با کیفیت پایین منابع زیر زمینی را به آب انتقالی از سدکوچری اضافه کنیم و موجب کاهش کیفیت آن شویم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار