عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مباحث علم کلام وارد عرصه‌های جدی زندگی نشده است در حالی که سطح انتظار از نظام اسلامی بالاتر از این حرف‌ها است و کلام باید نقشه و مسیر‌های جدید تولید کند، زیرا نظام و انقلاب به این فضا نیاز دارد.
کد خبر: ۵۷۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶ 15 March 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی ظهر امروز در نشست علمی فلسفه کلام که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از مباحث علم کلام وارد عرصه‌های جدی زندگی نشده است در حالی که سطح انتظار از نظام اسلامی بالاتر از این حرف‌ها است و کلام باید نقشه و مسیر‌های جدید تولید کند، زیرا نظام و انقلاب به این فضا نیاز دارد.

وی افزود: اگر در مباحث کلام که استفاده حداقلی از آن داریم متحول شود و آن را وارد فقه کنیم نتایج بهتری می گیریم، اما متاسفانه عملا فقه حکومتی نداریم زیرا شاید علم کلام را به کمک نگرفته ایم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: فقه نباید تنها برای جوامع مومنانه بیان شود بلکه باید برای همه مسلمین و حتی غیرمسلمین توسعه داده شود و برای این توسعه نیازمند کلام هستیم.

ایزدهی عنوان کرد: بر خلاف نظام‌های غربی که الهیات آنها جنبه اجتماعی پیدا کرده است، فقه و فلسفه را به مثابه یک علم اندیشمندانه و عالمانه می‌نگریم و وارد زندگی مردم نشده است همچنین توحید وارد بحث نظام سیاسی ما نشده است و آن را زمینی نکرده و وارد زندگی خود نکرده‌ایم.

وی افزود: اگر مباحث علم کلام نبود هم بنیاد‌های فکری مردم دچار مشکل می‌شد و هم نگاه نقد شکل نمی‌گرفت و علوم دیگر مانند فقه و اخلاق نیز با خلل مواجه می‌شدند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه علم کلام، رشد و تحول زیادی داشته است، گفت: آیا تراز نظام اسلامی بوده و روزآمد است یا در برخی موارد دچار روزمرگی است؛ مثلا در عرصه سیاست، مباحث پیوند دین و حکومت، فقه و حکومت و سکولاریسم بحث شده است اما نکته مهم این است که عمده این مباحث، رویکرد سلبی دارد در حالی که باید رویکرد اثباتی داشته باشیم مثلا بگوئیم رابطه دین و سیاست چیست.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار