آسیب های اجتماعی با برگزاری سمینار و سخنرانی برطرف نمی شود!
کد خبر: ۵۵۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۳ 20 January 2018

 به گزارش تابناک قم، معضل حاشیه نشینی یکی از مهمترین موارد آسیب های اجتماعی است که متاسفانه امروزه در تمامی شهرهای کشور، به ویژه کلانشهرها شیوع پیدا کرده است! معظلی که یک تنه می تواند کشور را با مشکلات عدیده ای در زمینه های اجتماعی ، فرهنگی، بهداشتی و... مواجه کند.

گفتنی است، اغلب افرادی که در حاشیه شهرها سکنی می گزینند، از شهرها و روستاهای اطراف به این مناطق مهاجرت کرده اند و بی آنکه بدانند چه سرنوشتی در انتظارشان است، زندگی در این محله ها که شیوع فقر، رفتارهای پرخطر اجتماعی و فرهنگی در آنها بیداد می کند را انتخاب کرده اند.

به هر حال، آسیب های اجتماعی که حاشیه نشینی یکی از مهمترین نمودهای آن در جامعه است، رو به رشد می باشد که این برخلاف تاکید و توصیه رهبری مبنی بر اینکه آسیب دیدگان در حقیقت جزئی از عائله مسئولان نظام هستند نه بیمار، نه وبال گردن و نه صورت مسئله ای که بشود از روی تخته زندگی پاکش کرد.

لذا مسئولان نظام بدانند و آگاه باشند که آسیب های اجتماعی، از جمله حاشیه نشینی با توصیه های اخلاقی، برگزاری سمینار و سخنرانی برطرف نمی شود! بلکه لازم است تا با تدابیر و برنامه ریزی دقیق وارد میدان کارزار شده و با حل مسئله حاشینه نشینی، جلوی بسیاری از آسیب ها را در جامعه بگیرند.

همانطور که در فوق هم به آن اشاره شد، حاشیه نشینی یک معضل کلانشهری است که در اکثر شهرهای بزرگ و مهاجرپذیر از جمله قم وجود دارد. به طوری که بیش از 697 هزار و 320 تن از جمعیت این شهر، معادل حدود 70 درصد در بافت های ناکارآمد و حاشیه شهر زندگی می کنند.

مهاجرت، مهمترین عامل حاشیه نشینی در قم

در همین راستا، سعید کاویانی مدیر کل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم نیز مهمترین عامل حاشیه نشینی در شهر را مهاجرت عنوان کرد و گفت: سال های زیادی است که شهر قم درگیر این پدیده می باشد.

آری، شهر قم نیز با وجود ظرفیت های بالای فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی و...، مدت هاست که درگیر معضل نامبارک حاشیه نشینی شده است که اگر به برخی از این مناطق سری بزنید، بوی زننده فاضلاب در برخی از کوچه ها از فاصله نسبتا دوری به مشام می رسد! از سویی دیگر نگهداری دام در برخی از این مناطق برای ساکنان آن بسیار آزادهنده است.

از اینها که بگذریم، مناطق حاشیه نشین در قم به دلیل ساخت بناهای غیراصولی و استفاده از ابزار اولیه غیراستاندار، هم ظاهر نازیبایی در این محله ها به وجود آورده اند؛ و هم اینکه استحکام زیادی در برابر باد و باران و زلزله ندارند.

وضعیت بهداشتی نامناسب، کوچه ها و خیابان های خاکی و نبود امکانات رفاهی از دیگر معضلات و مشکلات موجود در منطقه های حاشیه نشینی است که ساکنان آن، با آنها دست و پنجه نرم می کنند! حال، بروز آسیب های اجتماعی در این مناطق هم که دیگر جای خود دارد...

مع الوصف، این اوضاع و احوال اصلا زیبنده شهری که سالانه میلیون ها ظائر به آن آمد و شد می کنند، نیست. لذا جایگاه ویژه قم، مسئولیت مدیران شهری و حتی حوزه ها را در رسیدگی به این مسائل دوچندان می کند.

اعتیاد از مهمترین آسیب های اجتماعی در قم است

در همین راستا، مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی و حاشه نشینی در استان قم اظهار داشت: متاسفانه حاشیه نشینی در قم نیز همچون سایر شهرهای کشور وجود دارد که اگر ساماندهی نشوند قطعا از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... تبعات بدی خواهند داشت.

وی افزود: ساماندهی این مناطق می تواند هم از لحاظ تامین زیرساخت هایی همچون آب، برق، گاز و... باشد و هم تامین سرانه هایی از نظر آموزشی، فراغتی، فضای سبز و سایر خدمات محله ای باشد.

اخوان ادامه داد: با توجه به بضاعت مالی پایین ساکنین این مناطق، امکان دسترسی به خیلی از این امکانات برای آنان وجود ندارد و همین زمینه بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی در آنها را فراهم می کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: لذا باید بخشی از بودجه سالانه کشور را برای رسیدگی به این مناطق محروم استان اختصاص داد تا از بسیاری از آسیب های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جلوگیری کرد.

وی بیان داشت: اعتیاد از مهمترین آسیب های اجتماعی موجود در استان که ریشه آن در بیکاری، همان ام الفساد مشکلات در قم می باشد که باید مسئولین برای حل این مشکل چاره ای اساسی بیندیشند.

اخوان عنوان داشت: از سویی دیگر وقتی قشر جوان ما به تفریحات سالم دسترسی نداشته باشند تا اوقات فراغت خود را پر کنند، قطعا به سمت معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد کشیده می شوند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قمخاطرنشان کرد: متاسفانه ما در قم این خلا را داریم و از لحاظ زیرساخت های ورزشی و تفریحی نسبت به سایر کلانشهرها ضعیف هستیم که باید مسئولین در کنار ایجاد اشتغال در استان به فکر توسعه اینها نیز باشند.

به هر تقدیر شهر قم، به دلیل مهاجرپذیری، کاهش فاصله با تهران و تبدیل شدن به چهار راه مواصلاتی 17 استان و دروازه ورودی و مرکز ثقل کشور، در معرض آسیب های جدی و فراوانی است که مسئولان باید برای پیشگیری و مقابله با آن ها تلاش بیشتری کنند.

 

 

برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار