بی‌آبی، بلایی مهلکتر و خانمان سوزتر از جنگ
خشکسالی های اخیر و افزایش شدت دمای هوا باعث شده تنش آبی موجود در روستاهای استان به بحران آبی منجر شود. در صورت توجه نکردن به مدیریت بهینه مصرف، از این پس شاهد از بین رفتن منابع آبی بیشتری نیز خواهیم بود. اين شرایط بيانگر وضعيت هشدار است و آب كافي براي پاسخگويی به نياز منطقه وجود ندارد.
کد خبر: ۵۵۰۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰ 10 January 2018

به گزارش تابناک قم، مدیرعامل شرکت آبفای روستایی استان قم گفت: آب، منشاء حیات انسانی و رکن اصلی آبادانی و توسعه بوده تا جایی که بدون آن نه حیاتی استمرار دارد و نه آبادانی خواهد بود.

محمد احمدی جبلی با اشاره به اینکه از وضعیت هشدار عبور کرده و به بحران کمبود آب رسیدیم گفت: وضعیت هشدار در دسته بندی هایی که برای شاخص منابع آب روستاها و شهرها درنظر گرفته شده است با تعریف هایی گنجانده شده که هر کدام شرایطی را برای مناطق به وجود می آورند.

وی با اشاره به قرار گرفتن استان قم در وضعیت کمبود آب گفت: اين شرایط بيانگر وضعيت هشدار است و آب كافي براي پاسخگويی به نياز منطقه وجود ندارد، به همین دلیل آمادگی لازم به منظور ورود به آستانه شرایط حاد باید مد نظر قرارداده شود.

مدیرعامل آبفای روستایی ادامه داد: هیچ گاه مانند نیمه دوم قرن اخیر، کم آبی شدت نیافته تا جایی که دیگر بر کسی پوشیده نیست که کاهش نزولات جوی و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، خشک شدن و به حداقل رسیدن جریان‌ های آب های سطحی، چشمه و رودخانه‌ها از یک سو و ازدیاد جمعیت از سوی دیگر، روز به روز بر مشکلات تامین آب افزوده است.

وی با اشاره به تلاش های شبانه روزی این مجموعه افزود: طی سال هایی که پدیده خشکسالی در استان به وقوع پیوسته این شرکت در زمینه های متعددی کارکردهای مثبت و سازنده ای جهت مقابله با بحران آب داشته است.

احمدی جبلی ادامه داد: در مرحله ی اول ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب با انجام کارهای فرهنگی و هشدارهای لازم در خصوص مصرف بی رویه آب و پیامدهای آن از مهمترین فعالیت های این شرکت در زمینه ی اصلاح الگوی صحیح مصرف است.

مدیرعامل آبفای روستایی استان قم افزود: توزیع بروشور، تراکت، حضور در مساجد و مجامع عمومی، ارسال پیام های کوتاه و اطلاع رسانی مستمر از طریق صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات و برگزاری جشنواره و همایش، به ویژه در مدارس از جمله این اقدام ها بوده است.

بحران بی‌آبی در روستاهای استان

این مقام مسئول در ادامه توضیحات خود درباره فعالیت های این شرکت گفت: انجام اقدام های فنی و بهره برداری شامل بهسازی، مهندسی مجدد چاه ها، توسعه خطوط انتقال و شبکه توزیع حفر و تجهیز چاه های جایگزین و جدید، ایجاد ظرفیت های جدید برای ذخیره آب شرب، نصب شیرآلات کاهنده مصرف آب در اماکن پر مصرف شامل مساجد، مدارس، تشویق و ترغیب مردم برای استفاده از ادوات و شیرآلات کاهنده مصرف آب از دیگر اقدام های انجام شده توسط این شرکت است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی های اخیر و افزایش شدت دمای هوا باعث شده تنش آبی موجود در روستاهای استان به بحران آبی منجر شود، ادامه داد: در صورت توجه نکردن به مدیریت بهینه مصرف، از این پس شاهد از بین رفتن منابع آبی بیشتری نیز خواهیم بود، این مسئله ایجاب می کند تا همه ما بیش از پیش قدر این نعمت بزرگ الهی را بدانیم و با استفاده صحیح و بهینه در مصرف آن اجازه برخورداری آیندگان از این موهبت را نیز بدهیم.

 

 

برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
به جای توزیع بروشور و بنر بروند شبکه فرسوده ای که بیش از 40 درصد هدر روی را دارد اصلاح کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار