شوق پرواز قمی‌ها جان گنبد نمکی ،تنها گنبد نمکی متقارن جهان را به مخاطره انداخته است.
کد خبر: ۵۱۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵ 23 October 2017
به گزارش تابناک قم، مسئول سایت پروازی گنبد نمکی از فعالیت یک ماهه سایت پروازی در این محل خبر داد و گفت: این ورزش از جمله ورزش هایی است که باید تحت شرایط خاص و با اخذ مجوزهایی از سوی اطلاعات و امنیت استان انجام گیرد که برای اخذ این مجوزها بیش از یک سال و نیم پیگیر بودیم تا در نهایت مجوزها صادر شد و ما از 18مرداد به صورت رسمی و قانونی کار خود را آغاز کردیم.

سخایی از استقبال روز افزون همشهریان از این منطقه ورزشی گردشگری گفت که همین مسئله باعث نگرانی فعالان محیط زیست و زمین شناسان شده است.

کارشناس زمین شناسی پس از بازدید از این منطقه به تخریب بخشی از دیواره دریاچه موجود در میان گنبد نمکین اشاره کرد و گفت: حدود دو ماه پیش که از این منطقه بازدید کردم این دیواره سالم بود.

فراهانی با هشدار نسبت به وضعیتی که ممکن است درزنگ هشدار به خطر افتادن گنبد نمکی اینده پیش بیاید گفت: محل پرواز و فرود ورزشکاران در این سایت به خوبی انتخاب شده و در ظاهر مشکل خاصی وجود ندارد اما تعدد گردشگر و رفت و آمد بی رویه به این منطقه، بدون حضور هیچ ناظری از ارگان ها یا سازمان های مربوطه باعث می شود گردشگران از سر ناآگاهی آسیب های جبران ناپذیری به این منطقه بزنند.

وی گفت: لازم است سازمان گردشگری و یا منابع طبیعی افرادی را برای هدایت و راهنمایی گردشگران تعیین کنند تا به بهانه وجود این سایت پروازی، در آبنده شاهد رونق این منطقه بکر طبیعی هم باشیم.

کارشناس زمین شناسی با بیان اینکه دو سالی است سازمان زمین شناسی کشور در صدد ثبت جهانی این پدیده زمین شناختی در کشور است گفت: اگر هر گونه سازه بتنی یا تخریب در این منطقه صورت گیرد این محل از لیست یونسکو خارج خواهد شد.

وجود بطری های آب، زباله و پوست میوه، زنگ هشدار به خطر افتادن گنبد نمکی رد موتور سیکلت و دوچرخه بر روی سطح دریاچه از جمله مشاهداتی بود که در اطراف و دامنه این کوه منحصر به فرد وجود داشت.

گفتنی است از زمان آغاز به کار سایت پرواز با پاراگلایدر شهیدعباس بابایی در کیلومتر10 جاده قم جعفریه و از فراز منطقه منحصر به فرد طبیعی گنبد نمکی قم، زنگ هشدار ها برای حفاظت از این پدیده زمین شناختی به صدا در آمده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار