شهر مقدس قم در سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق(ع) رئیس مکتب جعفری یکپارچه غرق در عزا و ماتم است. برگزاری آیین های سوگواری سنتی از سوی مسلمانان خارجی مقیم قم از دیگر جلوه های معنوی در سالروز شهادت این امام همام است.
کد خبر: ۴۶۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ 20 July 2017
به گزارش تابناک قم، شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سوگ شهادت آن امام همام اشک ماتم ریخته و بر سرو سینه زدند.

حرم کریمه اهل بیت(ع) با برپایی آیین های عزاداری و سوگواری میزبان دلدادگان و عاشقانی است که به این شهر مقدس آمده اند تا ارادت خویش را به خاندان اهل بیت(ع) نشان دهند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) یکپارچه سیاه پوش شده و از شب گذشته پذیرای هیات های عزاداری است که در قالب دسته های سینه زن و زنجیرزن در حرم مطهر اجتماع کرده و در سوگ شهادت امام ششم شیعان بر سر و سینه می زنند و اشک می ریزند.

زائران کریمه اهل بیت(س) با چشمانی اشکبار و دلی شکسته در کنار مرقد مطهر این بانو سوگنامه می خوانند و دل های خویش را با توسل به ائمه اطهار(ع) به مضجع شریف و نورانی این بانوی مطهر گره زده اند.

امروز تمام اماکن و خیابان های شهر قم با پرچم های عزا به نشانه شهادت این امام معصوم، سیاه پوش و فعالیت مراکز تجاری تعطیل شده است و برپایی مجالس روضه و سخنرانی در هر کوی و برزن برای سوگواری رئیس مکتب جعفری فراهم شده است.

شهر مقدس قم ام القرای جهان اسلام امروز با نصب پرچم های سیاه، لباس عزا برتن کرده است و مردم متدین و مجاوران همگام با ملکوتیان بر سر و سینه می زنند و در عزای شهادت امام جعفر صادق(ع) سوگواری می کنند.

مراسم سوگواری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت مراجع تقلید نیز با حضور گسترده زائران و مردم قم برپا شد و سخنرانان گوشه هایی از زندگانی گهربار آن امام معصوم را بیان کردند. 

برگزاری آیین های سوگواری سنتی از سوی مسلمانان خارجی مقیم قم از دیگر جلوه های معنوی در سالروز شهادت این امام همام است.

همچنین مراسم عزاداری در بخش های پنجگانه قم (کهک، خلجستان، قنوات، سلفچگان و جعفریه) و روستاها برگزار شد و مردم از این طریق عشق و محبت خویش را به خاندان پیامبر اکرم (ص) به نمایش گذاشتند.

امام جعفر صادق(ع) در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه و در خانه امام محمد باقر(ع) پیشوای پنجم شیعیان دیده به جهان گشود. کنیه آن حضرت «ابو عبدالله» و لقبش «صادق» است.

حضرت صادق در دوران عمر شریف خویش از مکتب نورانی و آسمانی جدش امام سجاد(ع) پیشوای چهارم شیعیان و پدرش امام محمدباقر(ع) کسب فیض کرد، ایشان پس از شهادت پدر بزرگوارش در سن 31 سالگی به امامت رسید و با پایه ریزی مکتب جعفری موجب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمدی(ص) شد.

همه جریان ها و حرکت های علمی مسلمانان در دوره امامت امام صادق(ع) رونق گرفت و مجالس درس و مناظره های علمی دایر و از رونق خاصی برخوردار شد، در همین راستا امام شاگردان بسیاری را برای عرضه افکار خالص اسلام و طرد اندیشه های باطل و منحرف تربیت کرد.

دوران امامت 34 ساله ایشان مصادف با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان بود که سرانجام این امام بزرگوار در 65 سالگی بر اثر توطئه های منصور عباسی در سال 148 هجری به شهادت رسید.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار