آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد
یکی از مراجع تقلید گفت: ازدواج برای رسیدن به آرامش است و آنچه که آرامش ازدواج را بهم بزند خلاف طبیعت است، مهریه‌های سنگین، جهیزیه‌های سنگین و مراسم پرخرج آرامش ازدواج را بهم می‌زند و خلاف ازدواج قرآنی است.
کد خبر: ۴۴۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷ 17 June 2017
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که جمعه شب از شبکه سه سیما پخش شد با اشاره به آیه 21 سوره روم مبنی بر آفرینش همسر برای انسان در راستای رسیدن به آرامش اظهار کرد: یکی از نشانه‌های خداوند در عالم هستی و از درس‌های توحید این است که از جنس شما برای شما همسرانی آفرید و میان شما محبت ایجاد کرد با هدف رسیدن شما به آرامش. اینکه زوجین مکمل وجود هم و مایه آرامش هم هستند آیاتی است برای کسانی که اهل تفکر هستند.

این مرجع تقلید ادامه داد: ازدواج برای رسیدن به آرامش است و آنچه که آرامش ازدواج را بهم بزند خلاف طبیعت است، مهریه‌های سنگین، جهیزیه‌های سنگین و مراسمات پرخرج آرامش ازدواج را بهم می‌زند و خلاف ازدواج قرآنی است.

آیت‌الله مکارم شیرازی اذعان کرد: تشریفات اضافی و خرج‌های سنگین که برای مراسم عقد و عروسی صورت می‌گیرد آرامش ازدواج را بهم می‌زند و خلاف ازدواج قرآنی است.

وی با بیان اینکه ازدواج قرآنی ازدواجی است که همراه با آرامش باشد عنوان کرد: مهریه و جهیزیه سبک و مراسم ساده و همراه با آرامش از نشانه‌های ازدواج قرآنی است؛ تشریفات اضافی، چشم و هم‌چشمی، آداب و رسوم غلط و تقلید‌های کورکورانه دست به دست هم داده‌اند و ازدواج آرامش‌بخش قرآنی را به ازدواج‌های پردرد سر تبدیل کرده است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: گاهی زوجین تا سال‌ها پس از ازدواج زیر بار پرداخت وام‌‌های سنگینی هستند که برای برگزاری مراسم‌های پرتشریفات عقد و عروسی خرج کرده‌اند که این روند اشتباه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اینکه گفته می‌شود فلان زن خوشقدم است یا فلانی بد قدم است خرافات است ولی اسلام همین مطلب خرافی را با مفاهیم درست کانالیزه کرده است و گفته است که از شومی زن آن است که مهریه‌اش سنگین باشد یعنی زنی بد قدم است که مهریه‌اش سنگین و هزینه‌هایش کمرشکن باشد و متقابلا مهریه سبک و کم خرج بودن از خوشقدمی زن است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات ازدواج برای تشکیل خانواده است ولی گاهی اوقات افراد با جنبه‌های تجاری ازدواج می‌کنند مثلا پدر دختر ثروتمند است و فرد با آن دختر ازدواج می‌کند به این امید که پدر خانم مرحوم شده و مالش به او برسد.

این مرجع تقلید بیان کرد: گاهی هم ازدواج جنبه سیاسی دارد یعنی فرد با دختری که پدرش از مقامات سیاسی است ازدواج می‌کند با این هدف که به واسطه پدر آن دختر به مقامی برسد.

آیت الله مکارم شیرازی ازدواج‌هایی مانند ازدواج‌های تجاری و سیاسی که با هدفی غیر از هدف حقیقی ازدواج صورت می‌گیرد را غیرطبیعی و غیرحقیقی برشمرد و گفت: در صورتی به سعادت می‌رسید که به هدف حقیقی ازدواج روی آورید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار