امضا تفاهم نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و سازمان محیط زیست
تفاهم نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و سازمان حفاظت محیط زیست در جهت توسعه فرهنگ محیط زیست منطبق با مبانی اسلامی و همکاری‌های علمی، آموزشی، فرهنگی‏ و تبلیغی منعقد شد.
کد خبر: ۳۷۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱ 08 February 2017
به گزارش تابناک قم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به قم با حضور در مرکز مدیریت مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با حجت الاسلام محمودرضا جمشیدی مدیر این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

اجرای طرح نظام مدیریت سبز در حوزه‌های علمیه

معصومه ابتکار در این نشست اظهار داشت: در حوزه زنان تحولات چشم گیر و امیدبخشی صورت گرفت که حوزه علمیه خواهران نقش زیادی در این باره داشت.

وی بیان داشت: یکی از مؤلفه‌هایی که به بهبود کارآمدی حکومت کمک می‌کند دستیابی به بهداشت و سلامت است و این مسئله با تعالی جامعه پیوند خورده است.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: هزینه‌های ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست به سلامت شهر آسیب می‌زند و کودکان ما به دلیل قرارگرفتن در فضای تصنعی از طبیعت محروم شده‌اند و این تبعات زیادی در روح و روان آنان گذاشته است.

وی ابراز کرد: آب در کشور ما در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و ما ۹۰ درصد آب را در کشاورزی استفاده می‌کنیم و یک سوم غذا را ما دور  می‌ریزیم.

ابتکار ادامه داد: در منشور حقوق شهروندی هوای سالم، تغذیه و آب سالم از حقوق اولیه انسان‌ها برشمرده شده اما نادیده گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ کسی نمی‌تواند بگوید مسئله محیط زیست به من ربطی ندارد،‌ گفت: ما متأسفانه از الگوهای اسلامی ایرانی در استفاده از آب و محیط زیست بهره نگرفته‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر ما بتوانیم انرژی و ثروت خود را مدیریت کنیم می‌توانیم منابع خود را برای نسل آینده نیز نگه داریم  زیرا این حق طبیعی آنان است.

وی با بیان اینکه همه ادیان الهی بر حفظ محیط زیست تأکید کرده‌اند، اظهار کرد: از سوی سازمان حفاظت محیط زیست چندین نشست بین المللی با موضوعات محیط زیست و اسلام برگزار کرده‌ایم.

ابتکار اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنیم در حوزه علمیه خواهران در بخش آموزش و پژوهش در خصوص محیط زیست از منظر اسلام برنامه‌هایی برگزار شود و اطلاعات این مباحث را سازمان محیط زیست در اختیار قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: تفاهم نامه همکاری با دانشگاه‌ها منعقد کردیم و تا طی آن هر دانشگاهی کارگروهی داشته باشد تا نظام مدیریت محیط زیست، الگوی صحیح مصرف آب‏، برق‏، حفظ فضای سبز مورد بحث قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: نظام مدیریت سبز می‌تواند دستور کار مناسبی برای ارتباط با حوزه علمیه داشته باشد و امید داریم این کار از سال آینده در حوزه‌ها آغاز شود تا ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست با فعالیت طلاب سریع‌تر پیش رود.

آمادگی خواهران طلبه برای مشارکت در رفع مشکلات محیط زیست

در ادامه مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه فعالیت‌های زیست محیطی با مبانی مورد نظر اسلام ارتباط مشخصی دارد، اظهار کرد: فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست پیوند عمیقی با آموز‌ه‌های اسلامی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی با تاکید بر اینکه رسالت حوزه‌های علمیه ادامه دادن راه انبیای الهی است، مطرح کرد: بزرگان حوزه در دوره‌های مختلف به عنوان ترسیم کننده نقشه راه حوزه، نسبت به موضوع حفاظت از محیط زیست نگاه ویژه داشته و در راستای تحقق این فرهنگ در میان مردم تلاش کرده‌اند.

وی از فعالیت 500 مدرسه علمیه در سطح کشور یاد کرد و گفت: نتیجه فعالیت 80 هزار طلبه شاغل و برگزاری 600 حلقه پژوهشی به تولید 200 جلد کتاب جامع رسیده که تا کنون 50 جلد از آنها به چاپ رسیده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی به فعالیت مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه خواهران طی 20 سال اخیر در مورد مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: مباحث محیط زیستی نیز به صورت ویژه مورد توجه مراکز پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران قرار گرفته است که استفاده از دستاوردهای آنها در این حوزه می‌تواند جامعه را به سمت وضعیت مطلوب‌تری حرکت دهد.

وی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین شبکه مجازی علمی و فرهنگی کشور در اختیار حوزه‌های علمیه خواهران قرار دارد،‌ تصریح کرد: نزدیک به هشت هزار و 300 طلبه خواهر با محوریت موضوع‌های مختلف فرهنگی در بخش وبلاگ‌نویسی کوثربلاگ فعالیت دارند و رتبه 759 را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حجم تهاجم‌های فرهنگی دشمن در حوزه فضای مجازی افزایش چشمگیری داشته است، مطرح کرد: باید برای جلوگیری از تاثیرگذاری این تهاجمات در میان مردم برنامه مشخصی داشته باشیم و از انحراف عقاید و افکار جلوگیری کنیم.

وی از تاثیرگذاری طلاب خواهر در میان اقشار مختلف بانوان جامعه یاد کرد و گفت: این افراد می‌توانند با آموزش و پژوهش گسترده‌تر در حوزه محیط زیست یاری‌رسان سازمان حفاظت محیط زیست باشند تا مشکلات کشور در این حوزه رفع شود.

امضا تفاهم نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و سازمان محیط زیست

در حاشیه این دیدار تفاهم نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و سازمان حفاظت محیط زیست در جهت توسعه فرهنگ محیط زیست منطبق با مبانی اسلامی و همکاری‌های علمی، آموزشی، فرهنگی‏ و تبلیغی منعقد شد.

این تفاهم نامه مشتمل بر ۶ ماده است و طی آن مقرر شده تا همکاری‌های علمی، آموزشی، فرهنگی‏ و تبلیغی با همکاری مرکز حوزه‌های علمیه خواهران و سازمان حفاظت محیط زیست صورت بگیرد.

گفتنی است در این مراسم از معصومه ابتکار به عنوان بانوی پیشگام در حجاب و عفاف نیز با اهدای هدیه‌ای تقدیر شد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار