مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: از آسیب های حوزه کارگری بی توجهی به گذراندن دوره های فنی و مهارتی است و کارگران بومی تمایل چندانی به گذراندن این دوره ها ندارند.
کد خبر: ۳۳۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 07 December 2016
به گزارش تابناک قم، ابوالفضل علیخانی سه شنبه شب در جلسه بنیاد قم پژوهی با موضوع آسیب شناسی نیروهای کاری ساختمان در قم؛بی ظابطه یا ساختارمند عنوان کرد: از آسیب های حوزه کارگری بی توجهی به گذراندن دوره های فنی و مهارتی است و کارگران بومی تمایل چندانی به گذراندن این دوره ها ندارند به همین دلیل نیروهای فنی غیر بومی جایگزین می شوند.

مشاور شهرسازی در قم افزود: با توجه به سوابق مدیریتی و معاونتی در شهرسازی و همچنین مدیریت یک شرکت ساختمانی به خوبی با بتن و سازه آشنا هستم و مشکلات این صنف را درک می کنم.

وی تصریح کرد: باید در خصوص مشکلات نیروهای ساختمانی در قم، به یک سری واقعیات هم پرداخت و معضل بیکاری را از منظر کارشناسی و تخصصی ارزیابی کرد.

علیخانی یادآور شد: شرکت های ساختمانی در شهر و استان قم همگی خانوادگی و دوستانه به ثبت می رسند و اداره می شوند که بعضا بدون نگاه کارشناسی و تخصصی فعالیت می کنند و یا اینکه حاضر به هماهنگ شدن با ساختارهای صنعت ساختمانی نیستند.

وی اظهار کرد:مناقصات زیادی در طول سالهای گذشته در قم برگزار شده است اما به دلیل فقدان گرید و رتبه در میان شرکت های ساختمانی با مشکلاتی مواجه شدیم از این رو نیاز به تعامل و همراهی در ارتقای توان فنی داریم تا از ظرفیت و پتانسیل های این شرکت ها به بهترین نحو در انجام مناقصات استفاده شود و کار توسط شرکت ها و افراد بومی به سرانجام برسد.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد:توسعه عمرانی و پیشرفت صنعت ساختمانی در قم وابسته به وجود تخصص و نگاه فنی به روند ساخت و ساز است بی شک عوامل بومی فنی و یا بومی مدیریتی دلسوزانه مسائل را دنبال می کنند و دوست دارند که فرصت های شغلی برای شرکت ها و نیروهای بومی ایجاد شود.

وی گفت: کارگرانی داریم که پس از ده ها سال تجربه در معماری های سنتی، رویکرد خود را تغییر داده و با پیشرفت های ساختمانی تطبیق می دهند و مهارت های تئوری و فنی را کسب می کنند.

علیخانی ادامه داد: اگر در تلاشیم که صنعت ساختمانی را دوباره رونق ببخشیم بدون نگاه علمی و تجربی در کنار هم امکان پذیر نیست از این رو اکیپ های مختلف کارگری و یا متولیان در ساخت و ساز و انبوه سازی باید به روز شدن را بپذیرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در مسکن مهر از نیروهای غیر بومی استفاده شد به دلیل فقدان نیروهای فنی و مهارتی در قم بود از طرفی یک نوع رقابت در قیمت ایجاد شد و رقابتی در کیفیت دیده نمی شد و به دلیل ظرفیت بالای ساخت و ساز در اجرای پروژه های مسکن مهر از بسیاری از نیروها و شرکت های غیر بومی استفاده شد.

این مشاور عالی صنعت ساختمانی بیان کرد: امروز باید نیروهای کاری، مهارت های لازم را دریافت کنند تا اگر قرار شد ساخت و ساز تحولی بگیرد و یا در موارد بحرانی به ساخت و ساز نیازمند شدیم به دلیل فقدان نیروهای تجربی و مهارتی از استان ها و شهرهای دیگر و حتی خارج از کشور این نیروها را به کار نگیریم.

وی گفت:نیروهای کارگری و ساختمانی باید با فناوری و تکنولوژی و ابزارهای جدید آشنا باشند تا بتوانند با مهارت های لازم فرصت شغلی را در دست بگیرند و اجازه ندهند نیروهای غیر بومی با مهارت های بالا چنین فرصت هایی را بگیرند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار