ایجاد امنیت در محیط عمومی شهر هدفی است که دستگاه‌های مختلف برای رسیدن به آن اقدام کرده‌اند و هرکدام راهکاری را در پیش‌گرفته‌اند، از جمله این راهکارها می‌توان از تشکیل و فعال‌سازی کمیته ایمن‌سازی به سرپرستی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام برد.
کد خبر: ۳۳۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 22 November 2016
به گزارش تابناک قم، خرداد سال گذشته بود که بر اثر حادثه برق‌گرفتگی در قسمتی از فضای سبز شهری یک پسربچه جان خود را از دست داد. محمدحسین 12 ساله نخستین قربانی نبود امنیت در فضاهای سبز شهری نیست. یک سال قبل از این اتفاق نیز دختر ۴ ساله‌ای که به همراه خانواده به یکی از بوستان‌های نزدیک خانه خود در قم رفته بود، به علت برق‌گرفتگی توسط تیر چراغ برق داخل بوستان، از دنیا رفت. 

بعد از این 2 حادثه بود که موضوع کیفیت امنیت فضاهای عمومی شهر مورد بررسی قرار گرفت و شهرداری به‌صورت سراسری همه فضاهای سبز را در بازرسی‌های خود مورد بررسی قرار داد و برای ایمن‌سازی این فضاها اقدام کرد.

نبود فضاهای امن، محدود به فضاهای سبز شهری نمی‌شود. برخی امکانات ناقص ایمنی در محیط‌های کار از جمله کارگاه‌های صنعتی، سیستم حمل‌ونقل عمومی از جمله تاکسی واتوبوس،بوستان‌ها و پارک‌های محلی سلامتی مردم را تهدید می‌کند و ممکن است با کوچک‌ترین سهل‌انگاری جان فرد یا افرادی به خطر افتاده و خانواده‌های بسیاری درنتیجه آن داغ‌دار شوند.

ایجاد امنیت در محیط عمومی شهر هدفی است که دستگاه‌های مختلف برای رسیدن به آن اقدام کرده‌اند و هرکدام راهکاری را در پیش‌گرفته‌اند، از جمله این راهکارها می‌توان از تشکیل و فعال‌سازی کمیته ایمن‌سازی به سرپرستی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام برد.

محیط ناایمن، سرمایه انسانی در خطر

همه‌ساله صدها نفر از سرمایه و نیروی انسانی کشور بر اثر همجواری با شرایط ناایمن محیط کار جان خود را از دست می‌دهند. ایران یکی از کشورهای رکورددار در وقوع این حوادث است که کمیته ایمنی در زمینه کاهش این آمار و بهبود فضای کار ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم تشکیل کمیته ایمن‌سازی را در زمینه اقتصاد مقاومتی و صیانت از نیروی انسانی را که جزو سرمایه‌های کشور هستند تأثیرگذار خواند و گفت: این کمیته برای افزایش امنیت کارگران، پیمانکاران، خویش‌فرمایان و شهروندان در محیط کار و محیط عمومی شهری شروع به فعالیت کرده و با عضویت دستگاه‌های تأثیرگذار در ایمنی در شورای فنی استان تشکیل ‌شده است.

«نصرالله بازوند» افزود: تشکیل این کمیته در مورد فعال‌سازی، سازماندهی و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و هدف آن مدیریت کلان ایمنی استان قم است، که بر اساس مشاهده‌ها با اجرایی شدن مصوبه‌های این کمیته ضریب ایمنی افزایش‌ یافته و امید است از شدت و تعدد حوادث نیز در آینده‌ای نزدیک کاسته شود و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوبه‌ها و جلسه‌های این کمیته را به‌صورت منظم پیگیری می‌کند.

هر فوتی، 10 میلیارد تومان خسارت

به‌طور میانگین هر حادثه منجر به فوت خسارتی معادل 10 میلیارد تومان هزینه برای اقتصاد ملی دارد، این را بازوند گفته و تأکید کرد: کمیته ایمن‌سازی تلاش می‌کند با بازرسی و تلاش در زمینه ایمن‌سازی محیط‌های اشتغال و محیط‌های عمومی شهری جان سرمایه‌های انسانی کشور را که ارزشمندتر از هر سرمایه دیگری هستند حفظ کند.

آن‌طور که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اظهار کرد: در این مدت این کمیته توانسته است به نتایج چشمگیری هم ‌دست پیدا کند.

به گفته بازوند با راه‌اندازی این کمیته 131 حادثه در سال 94 در استان قم نسبت به سال 93 یعنی معادل 21 درصد کاهش یافت که موجب کمک به اقتصاد ملی و کاهش پرونده‌های حوادث در مراجع قضایی و انتظامی شده است.

وی افزود: تعداد حوادث اتفاق افتاده در سال 94، 473 مورد بوده که در 6‌ ماه اول سال جاری به 92 حادثه کاهش ‌یافته است و این نشان می‌دهد این کمیته روند موفقیت‌آمیزی را در پیش‌ گرفته و توانسته است رتبه استان قم را از رتبه نخست حوادث ناشی از کار چندین پله کاهش دهد.

عملیاتی شدن 70 درصد مصوبه‌ها

به گفته بازوند کمیته ایمنی از بدو تأسیس تاکنون 7 جلسه با شرکت دستگاه‌های اجرایی استان برگزار کرده است که نتیجه آن تشکیل 4 کارگروه تخصصی ایمنی حریق، کارگروه تخصصی ایمنی صنایع، معادن و صنوف، کارگروه تخصصی ساماندهی کارگران میدانی و کارگروه تخصصی اجرایی مصوبه‌های کمیته ایمنی استان بوده است.

46 مصوبه در زمینه‌های مختلف مرتبط با ایمنی استان نتیجه فعالیت این کمیته بوده است که بیش از 70 درصد آن عملی شده و بقیه آن نیز در دست پیگیری و اجراست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به نمونه‌ای از این مصوبه‌ها اشاره کرد و گفت: اجرایی کردن آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری در همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش خصوصی و نظارت بر اجرای آن از جمله این مصوبه‌ها بوده است که در آن صلاحیت ایمنی پیمانکاران مورد نظارت قرار گرفته و آموزش‌های ایمنی لازم به پیمانکاران و کارگران داده می‌شود.

به گفته بازوند سال گذشته همه دستگاه‌های سی‌ان‌جی استان قم با بررسی‌های صورت‌گرفته ناایمن شناخته شدند که اصلاح و بازسازی این 39 جایگاه‌های سی‌ان‌جی از لحاظ ایمنی و مسائل حفاظتی آغاز شد و هم‌اکنون فقط 3 جایگاه غیر ایمن هستند که ایمن‌سازی دو جایگاه در حال عملیاتی‌سازی است و یک جایگاه دیگر هم به دلیل همکاری نکردن به مراجع قضایی معرفی شد.

خطرات بالقوه در سطح شهر

بافت فرسوده و ساختمان‌های در حال تخریب یکی دیگر از عوامل خطرساز در سطح شهر است، این را بازوند گفت و تأکید کرد: همه مناطق خطرساز بافت فرسوده و فیلم‌برداری شده و به‌صورت مستند به شهرداری تحویل داده شد و بر این اساس مقرر شد شهرداری قم با بازدید از وضعیت ساختمان‌های فرسوده و در حال تخریب شهر، اقدام‌های لازم را برای پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از این امر به عمل‌ آورد و گزارش اقدام‌های انجام‌شده به کمیته ایمنی ارائه کند.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت امنیت تاکسی‌های شهری هم گفت: از کل مخازن سی‌ان‌جی تاکسی‌های مورد نظر 645 مخزن در سال 94 بازرسی شد که 432 بدون عیب و 213 مورد نیاز به رفع عیب و پیگیری تا رفع عیب و 6 مورد نیاز به انهدام داشت که 3 مورد از این 6 خودرو از رده خارج‌ و 3 مورد منهدم شده است؛ یعنی 213 بمب سیار در سطح شهر داشتیم که تقریباً همه آن‌ها ساماندهی شدند.

بازرسی و تأمین امنیت خودروهای ون نیز یکی دیگر از مواردی است که بازوند به آن اشاره کرد و افزود: یک مورد مربوط به خودروهای ون است که چون بیش از 200 مورد در سطح شهر وجود دارد مقرر شد بازدید از آن‌ها در دستور کار قرار گیرد و اداره کل استاندارد نیز شرکت‌های دارای صلاحیت را به استانداری و واحدهای معاینه فنی معرفی کرده است.

کارگران ساختمانی خانه‌دار می‌شوند

راه‌اندازی مرکزی برای مدیریت کارگران ساختمانی هم یکی دیگر از مصوبه‌های این کمیته است، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب افزود: در مورد استقرار کارگران ساختمانی در سطح شهر استان قم نیز از طریق شهرداری پیگیری‌هایی شده و در حال نهایی شدن است، 3‌ نقطه شهر از جمله میدان‌های بسیج، شهید زین‌الدین و امینی‌بیات به این منظور پیشنهاد شده که در صورت راه‌اندازی این مرکز نظم و جلوه شهری بیش از گذشته مدیریت خواهد شد و از آلودگی‌های بصری که تجمع این کارگران در شهر ایجاد می‌کند جلوگیری خواهد شد.

وی شناسایی رسته‌های پرخطر اصناف در زمینه حریق را یکی دیگر از مصوبه‌های این کمیته برشمرد و افزود: بررسی روند اجرای ایمنی حریق اصناف در رسته‌هایی که احتمال وقوع این خطر بیشتر است نیز از وظایف این کمیته است.

تأمین امنیت فضاهای سبز شهری و وسایل بازی را شاید بتوان از مهم‌ترین و الزام‌آورترین بخش‌های اقدام‌های این کمیته برشمرد؛ دستورالعمل ایمن‌سازی پارک‌ها از سوی کمیته ایمنی نیز شامل شناسایی موانع خطرزا از جمله حفره‌ها و چاله‌ها و کانال‌ها، نحوه برچیدن درخت‌های خشک و نحوه نصب معابر، نصب نرده‌های حفاظتی و مسائلی از این ‌دست می‌شود که به مناطق ابلاغ‌ شده است که بر اساس زمان‌بندی اغلب موارد در سال جاری و مقداری نیز در برنامه سال آینده گنجانده ‌شده است. 

نیاز به امنیت در هرم «مزلو» روان‌شناس برجسته آمریکایی بعد از نیازهای فیزیولوژیکی و زیستی به‌عنوان دومین نیاز ابتدایی انسان مطرح‌ شده است، امنیت به‌عنوان یکی از نیازهای حیاتی انسان و از سوی دیگر به‌عنوان عاملی برای حفظ سرمایه‌های یک جامعه اهمیت بسیاری دارد و کمیته ایمنی تشکیل‌شده است تا از ظرفیت همه دستگاه‌ها و با کار هماهنگ و جلوگیری از کار جزیره‌ای و بدون نتیجه برای رسیدن به این مهم تلاش کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار