آیت‌الله نوری همدانی مطرح کرد
یکی از مراجع تقلید گفت:‌‌ طلاب باید پس از تحصیل در حوزه قم برای امر تبلیغ و تدریس به شهرها و روستاهای خودشان برگردند.
کد خبر: ۳۰۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵ 27 September 2016
به گزارش تابناک قم،‌ آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار طلاب همدانی حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت شهر همدان اظهار کرد:‌ این شهر خاستگاه علما و فقها بوده است و فقهای زیادی از جمله آیات عظام در گذشته در شهر همدان حضور داشتند که آنها باسواد بودند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ همدان علما و فضلای فراوانی داشت و باید سعی کرد که این امر استمرار داشته باشد،‌ متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که در شهر بزرگی همچون تهران با 12 میلیون جمعیت فقیه نداریم و از این نظر افول زیادی داشتیم.

این مرجع تقلید تصریح کرد:‌ این فاجعه است که فقهای بزرگ ما در شهرها پس از خودشان جایگزین نداشته باشد و باید سعی کنیم که علما و فقهای بزرگی را در شهرهای مختلف پرورش بدهیم.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به جایگاه علما اظهار کرد: ‌خداوند به ما طلبه‌ها عنایت کرده است،‌ امام جواد(ع)‌ فرمودند که تفقه دین و شناساندن دین به مردم نخستین وظیفه علما است و این مسأله نیاز به همت بزرگ و زحمت زیادی دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ ما لازم داریم که در جامعه فقیه پرورش بدهیم،‌ فقیه در یک جامعه تاثیرگذار است،‌ امام خمینی(ره) که در ایران یک تحول جدی را به وجود آورد،‌ یک فقیه بود و ما به فقیه در جامعه نیاز زیادی داریم و باید به این مسأله توجه شود.

این مرجع تقلید در خصوص مقتضیات زمان تصریح کرد:‌ شناخت زمان و جهان یکی از وظایف بزرگ ما است، ‌اکنون پدیده و تحولات در جهان وجود دارد که ما باید با بصیرت با آنها رفتار کنیم، انسان باید به زمان خودش آگاه باشد و گرنه دچار مشکل می‌شود و ما باید به جهان و پدیده‌های آن توجه داشته باشیم.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به شخصیت امام خمینی(ره)‌ اظهار کرد:‌ من همواره در ملاقات‌ها به دیگران توصیه می‌کنم که آثار امام راحل را مطالعه کنند تا با تفکرات ایشان آشنا شوند،‌ از جمله آثار مربوط به امام خمینی(ره)‌ کتاب صحیفه نور است که این کتاب 22 جلد دارد،‌ همچنین مطالعه وصیت نامه امام خمینی(ره) هم ضروری است و این کتاب‌ها باید در اختیار طلاب قرار بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ شناخت نقشه‌های دشمن مساله بسیار مهمی است، ‌حوزه‌ها انقلابی بودند و باید انقلابی بمانند،‌ انسان با روحیه انقلابی می‌تواند در برابر دشمن مقاومت کند.

این مرجع تقلید در خصوص جایگاه علما تصریح کرد: علما همیشه خدمتگزار مردم بودند،‌ خداوند از هیچ قشری به اندازه علما تمجید نکرده است و هیچ قشری هم به اندازه علما وظیفه‌اش سنگین نیست،‌ خداوند علما را بسیار دوست دارد و جایگاه علما بالا است،‌ آنها باید سعی کنند که مردم را به سوی خداوند هدایت کنند.

آیت‌الله نوری همدانی اظهار کرد: ‌خداوند از علما پیمان گرفته است که آنها جاهلان را هدایت کنند و به همین دلیل وظیفه ما علما بسیار سنگین است. مساله‌ای همچون تجمع علما در حوزه‌ها و خالی شدن روستاها و شهرها از وجود علما مسؤولیت آفرین است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ استان همدان حدود دو هزار طلبه دارد،‌ اما بسیاری از روستاها در این استان از وجود علما خالی است،‌ با وجود اینکه خانه‌های عالم در روستاها ساخته شده،‌ اما علما به روستاها نمی‌روند.

وی در خصوص ضرورت مهاجرت طلاب به روستاها و شهرهای دیگر تصریح کرد:‌ برخی از طلاب پس از گذراندن دوران تحصیل در شهر قم به روستاها و شهرهای خود بر نمی گردند، ‌جمع شدن طلاب در شهر قم مشکل آفرین است و این مساله را ما در سراسر کشور شاهد هستیم.‌ طلاب باید پس از تحصیل در حوزه قم برای امر تبلیغ و تدریس به شهرها و روستاهای خودشان برگردند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار