معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم گفت: در برابر آسیب‌های اجتماعی و هجمه های نوپدید فرهنگی، کتاب یکی از سالم ترین راه‌های انتقال فکر و تجربه است که در کنار بهبود بخشیدن به فضای فکری و فرهنگی نوجوانان و جوانان، باعث افزایش تمرکز و روحیه پژوهشگری نسل جدید نیز می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷ 27 March 2023

به گزارش تابناک قم، ابوالقاسم مقیمی با حضور در کتابخانه مرکزی قم، از بخش‌های مختلف این کتابخانه همچون مخزن، سالن‌های مطالعه، کودک و نوجوان، نشریات، کلاس‌های آموزشی، مرجع و... بازدید کرد.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم در حاشیه این بازدید با بیان اینکه ضرورت پرداختن به کتاب و کتابخوانی برای تربیت نسل جدید یکی از اولویت‌های اقدامات فرهنگی استان است، گفت: با توجه به ظرفیت ویژه قم در تولید کتاب و محتوا، کتاب یکی از بهترین سرفصل‌های تربیتی و آموزشی برای نسل جوان قمی است.

وی عنوان کرد: پرداختن به زیرساخت‌های ارتباطی جوانان و نوجوانان با کتاب، می‌تواند به رشد هرچه بیشتر سلامت فکری نسل جدید کمک کند؛ همچنین پرداختن به ذائقه‌های جوانان در حوزه کتاب و کتابخوانی، می‌تواند به ایجاد تحول در فضای فکری جامعه کمک کند.

مقیمی تصریح کرد: با توجه به مشکلات، آسیب‌های اجتماعی و هجمه‌های نوپدید فرهنگی که در جامعه و فضای مجازی با آن روبه‌رو هستیم، کتاب یکی از سالم ترین راه‌های انتقال فکر و تجربه است؛ ایجاد ذائقه جدید توسط مطالعه کتاب، نه تنها فضای فکری و فرهنگی نوجوانان و جوانان را بهبود می‌بخشد، بلکه به افزایش تمرکز و روحیه پژوهشگری آنها نیز کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز با رشد و توسعه فعالیت در فضای مجازی شاهد کاهش میزان تمرکز کودکان و نوجوانان هستیم، تاکید کرد: فضای مجازی باعث روی آوردن نسل جدید به سمت خوانش‌های کوتاه شده است که این موضوع در بلند مدت مغایر با تولید علم، تفکر و پژوهش نسل آینده است.

معاون استاندار قم بر ضرورت بیش از پیش پرداختن به کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: پویایی که امروز در جامعه و ایران اسلامی پس از سال‌ها تلاش نسل‌های گذشته در حوزه تولید علم و دانش وجود دارد، بایستی توسط نوجوانان و جوانان امروز به نسل آینده منتقل شود.

مقیمی اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحثی که در کتابخانه مرکزی قم مطرح است، داشتن رویکرد «کتابخانه‌های جدید» است؛ کتابخانه در ساحت فکری و فرهنگی امروز دنیا، صرفاً یک مکان آرام و ساکت برای مطالعه نیست بلکه کتابخانه یک فضای پویا، زنده و فعال است که خدمات رایگان برای مراجعین خود ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه تنوعی که در کتابخانه مرکزی قم شاهد هستیم یکی از شایسته ترین اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم است، افزود: ایجاد فضای کودک، ایجاد فضای رسانه و جست‌وجو، کارگاه و کلاس آموزشی، ایجاد بخش گفت‌وگو و مطالعه گروهی و ایجاد فضای پژوهشی از نقاط قوت کتابخانه مرکزی قم است که در حال تبدیل این مجموعه از قرائت خانه صِرف، به یک فرهنگسرای پویا است.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم خاطر نشان کرد: امیدواریم که امسال بتوانیم اعتبارات خوبی را برای برطرف کردن نقص‌های کتابخانه مرکزی قم و تکمیل فرهنگسرای جنب این کتابخانه فراهم کنیم تا ان شا الله این دو مجموعه بتوانند خدمات شایسته و اثرگذاری را در استان قم ارائه کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار