چهارمین جشنواره ملی دانشجویی مهدویت با محوریت «گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار»برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷ 03 December 2022

به گزارش تابناک قم، علی حسینی،دبیر چهارمین جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: موعود باوری به معنای اعتقاد به یک نجات بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد، منجی موعود و نجات‌بخش در اقوام و ملل مختلف با آیین‌ها و فرهنگ‌های کاملاً متفاوت، به اشکال و صور گوناگون و متنوعی مطرح شده است.

او با بیان اینکه در حوزه تفاسیر قرآنی هم برخی محققین ۲۵۰ آیه از آیه‌های قرآن را مرتبط با حوزه مهدویت می‌دادند، افزود: مفسرین شیعه دو دسته از آیات، آیاتی که بر ضرورت وجود امام تأکید دارد و آیاتی که بشارت به حکومت صالحین و مؤمنین می‌دهد همچون آیه ۱۰۵ سوره انبیاء و آیه ۵ سوره قصص را مرتبط با مسائل مهدویت می‌دانند.

دبیر چهارمین جشنواره ملی مهدویت ادامه داد: موضوع موعود یا مصلح کل، نظریه و اندیشه‌ای نیست که در طول زمان در اذهان پدید آمده و برای تسکین درد‌ها و ایده‌ای برای دلداری مظلومان باشد، بلکه هویت شیعه است که با توجه به آیات و روایات می‌توان به ضرورت آن پی برد.

حسینی با تأکید بر این که راویان مختلف بیش از شش هزار حدیث درباره مهدویت روایت کرده‌اند، اظهار کرد: موضوعاتی که این روایات مورد بررسی قرار داده اند، شخصیت امام مهدی (ع)، شخصیت منتظران وی، ارزش و فضیلت انتظار فرج و نشانه‌های ظهور، همچنین حوادث هنگام ظهور و جهان پس از ظهور است.

دبیر چهارمین جشنواره ملی مهدویت با بیان این که باور به مهدویت اثرات و نتایج مختلفی در جامعه به لحاظ فردی و جمعی دارد، امیدواری به آینده‌ای روشن، غایتمندی و معناداری زندگی، الگوگیری برای پیشرفت جامعه، بسیج اراده‌های عمومی و ایجاد نوعی انتظار فعال را از جمله نتایج و تأثیرات باور به مهدویت عنوان کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد قم تصریح کرد: با توجه به اهمیت بحث مهدویت و شناخت ماهیت و ضرورت پاسداشت این رکن رکین اعتقادی و با توجه به نقش مهم فرهنگ و هنر و علمی شدن این دو حوزه با محتوای عمیق و متقن کلامی شیعی، نیاز شدیدی به برگزاری برنامه‌های علمی و فرهنگی و هنری به شکل توام در فضای علمی و دانشگاهی کشور احساس می‌شود.

حسینی با بیان این که گفتمان سازی مهدویت، ترویج و تبلیغ مهدویت و معارف مهدوی از جمله مباحثی است در این جشنواره به آن خواهیم پرداخت، ابراز کرد: این جشنواره در بخش ایده پردازی دارای یک فلسفه مشخص است؛ زیرا با توجه به فلسفه مهدویت که همان جریان توحیدی و غلبه این جریان بر طواغیت زمان است می‌بایست مبانی علمی و نوآوری رسیدن به جامعه مهدوی و راه‌های مقابله با جریان غالب غیر مهدوی و یا ضد مهدوی در دنیای حاضر بررسی شود.

دبیر چهارمین جشنواره ملی مهدویت با بیان این که موضوع و محور اصلی جشنواره، گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار است، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد یک موج جدید و کاملا هدایت شده از سوی نهاد‌های علمی تخصصی حوزوی و فعالان جدی عرصه مهدویت است تا بتواند ضمن برگزاری یک جشنواره فرهنگی و هنری و علمی و دعوت از صاحبان فکر و قلم و هنر برای اندیشیدن بیشتر و بهتر در این مقوله، فضایی جدید در توسعه فرهنگ متعالی مهدویت در دانشگاه‌ها و فضای عمومی ایجاد کند.

او ادامه داد: در بخش ادبی جشنواره، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در بخش شعر با قالب آزاد و قطعات ادبی و دلنوشته با موضوع انتظار و منتظر، انتظار و عدالت، انتظار و شهادت، انتظار و امید، انتظار و جامعه مهدوی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که باید کلیه آثار الزاماً به صورت تایپ شده باشد و تعداد اشعار ارسال شده حداکثر ۵ اثر برای هر شرکت کننده می‌باشد.

حسینی گفت: بخش هنر و رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت شامل تیتر، مصاحبه، گزارش، یادداشت، عکس است که در بخش هنر ور رسانه علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را با موضوعات کلی انتظار و منتظر، انتظار و عدالت، انتظار و شهادت، انتظار و امید، انتظار و جامعه مهدوی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

دبیر چهارمین جشنواره ملی مهدویت گفت: در بخش عکس نیز هنرمندان می‌توانند آثار خود را با موضوعاتی اجتماعات مهدوی (اجتماعات مسجد مقدس جمکران، برگزاری جشن‌های خانگی با محوریت امامت امام زمان (عج)، مناسک مهدوی، فضاسازی مهدوی و...) به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

دبیر چهارمین جشنواره ملی مهدویت بخش دیگر جشنواره را ایده پردازی و نوآوری عنوان کرد و گفت: ایده‌های نوآورانه، تولیدات و محصولات نوآورانه در زمینه تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار، توسعه گفتمان مهدویت در همه رده‌های سنی و کلیه اقشار جامعه را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

حسینی اضافه کرد: کتابخوانی بخش چهارم جشنواره ملی مهدویت است که علاقه‌مندان در این بخش با مطالعه کتاب «قیام و انقلاب مهدی (عج)» نوشته شهید مطهری در مسابقه شرکت می‌کنند که هر شرکت کننده می‌تواند علاوه بر شرکت در بخش‌های دیگر جشنواره در بخش کتابخوانی شرکت کند.

او عنوان کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره و کسب اطلاعات بیشترمی‌توانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس www.Mahdaviatfest.ir مراجعه کنند.

دبیر چهارمین جشنواره ملی مهدویت در پایان یادآور شد: کارگاه‌های تخصصی (خلاقیت و ایده پردازی، فتوواک وغیره)، محفل شعر، نقد فیلم و بازی، برگزاری کارگاه معارف مهدوی، نشست تخصصی در موضوع مهدویت، شبهات و تحریفات، تدوین خروجی جشنواره در قالب محتوای دیجیتال، نمایشگاه مهدوی و باشگاه دانشجویان مهدوی از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار