استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که الگوها مانند راهنما عمل می‌کنند و انسان را به مقصد می‌رسانند تصریح کرد: اهل‌بیت(ع) از الگوهای مقاومت هستند، امیرالمؤمنین علیه‌السلام اسوه ایثار و شجاعت و ازخودگذشتگی، حضرت زهرا علیهاالسلام الگوی جانبازی در راه ولایت، امام حسن علیه‌السلام الگوی خویشتن‌داری و تاب‌آوری در برابر ریاکاران و منافقین، امام حسین علیه‌السلام الگوی جان‌فشانی و ظلم ناپذیری و حضرت زینب علیهاالسلام الگوی استقامت، شهامت و جهاد تبیین است.
کد خبر: ۱۰۷۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶ 30 November 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی امیدی ۸ آذرماه در هشتمین نشست بصیرت افزایی طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع «الگوها و اسوه‌های مقاومت» با اشاره به اینکه قرآن کریم برای مقاومت در برابر کفر و نفاق الگوهایی را معرفی کرده است، بیان کرد: حضرت ابراهیم یکی از این الگوهاست که نماد حق‌پرستی و مبارزه با شرک و کفر است، او با ماه و ستاره و خورشیدپرستان محاجه کرد و با منطق علمی آن‌ها را قانع کرد که در برابر موجوداتی که رو به افول هستند کرنش نکنند.

وی به ایستادگی حضرت ابراهیم در برابر نمرود به‌ عنوان نماد کفر اشاره کرد و گفت: ایشان در برابر نمرود استدلال‌هایی را مطرح می‌کند که او مات و مبهوت می‌شود و تعبیر «فبهت الذی کفر» در قرآن به این مساله اشاره دارد.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه پایبندی به حق، تسلیم در برابر حق‌تعالی و مبارزه با شرک و کفر از حضرت ابراهیم یک الگو ساخته است، ادامه داد: در الگوگیری چهار محور و عرصه باید مدنظر باشد؛ نخست دفاع از حق و حقیقت و مبارزه با جلوه‌های ضلالت، دوم مزین شدن به فضیلت‌های اخلاقی برای ایستادن در برابر رذایل، سوم عمل به احکام شریعت و ایستادن در برابر کسانی که مطیع امیال نفسانی خود هستند و چهارم پیروی از نظام ولایت الهی برای مبارزه با نظام کفر و طاغوت.

وی پیامبر اکرم (ص) را از دیگر الگوهای قرآنی عنوان کرد و افزود: پیامبر اسلام(ص) موحدی است مردم‌گرا، دغدغه مندی است دردآشنا، مؤمنی است خوش‌اخلاق، محکم در برابر دشمن و متواضع در برابر مؤمنین، اهل زهد و عبادت، مقرب به مقام «قاب قوسین او ادنی» عطوف، رئوف و رحیم نسبت به مؤمنین است و در قرآن، آیات بسیاری درباره ویژگی‌های اخلاقی ایشان آمده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که الگوها مانند راهنما عمل می‌کنند و انسان را به مقصد می‌رسانند تصریح کرد: اهل‌بیت علیهم‌السلام از الگوهای مقاومت هستند، امیرالمؤمنین علیه‌السلام اسوه ایثار و شجاعت و ازخودگذشتگی، حضرت زهرا علیهاالسلام الگوی جانبازی در راه ولایت، امام حسن علیه‌السلام الگوی خویشتن‌داری و تاب‌آوری در برابر ریاکاران و منافقین، امام حسین علیه‌السلام الگوی جان‌فشانی و ظلم ناپذیری و حضرت زینب علیهاالسلام الگوی استقامت، شهامت و جهاد تبیین است.

وی شخصیت حضرت زینب را در تاریخ اسلام بی‌نظیر خواند و گفت: آن حضرت هجرت با ولی خدا را بر آرامش زندگی شخصی‌اش ترجیح داد و با اهدای دو فرزندش در راه خدا و با سخنرانی‌های عالمانه‌اش، آتش به خرمن دشمن انداخت و پایه‌های کاخ کفر را در هم شکست.

 امیدی امام زمان (عج) را سرآمد مقاومت دانست و گفت: در زمان معاصر نیز حضرت امام (ره) الگوی قیام در راه خداست، ایشان بارها فرمودند شما مردم کار بزرگی کردید و آن، قیام برای خدا بود ولی باید این قیام را با «فاستقم کما امرت» تکمیل کنید.

وی رهبر معظم انقلاب اسلامی را الگوی استقامت در برابر جبهه کفر و نفاق دانست و بیان کرد: امروز کفر و نفاق دست به دست هم داده و یک جبهه واحد تشکیل داده‌اند تا با اسلام ناب محمدی مبارزه کنند که شاهد آن سوزاندن مساجد، حوزه‌های علمیه، مراکز دینی، قرآن سوزی و توهین به مقدسات و ارزش‌های دینی و مذهبی است.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) شهید سلیمانی و خانواده‌های معظم شهدا را از دیگر الگوهای مقاومت معرفی کرد و گفت: در راه مقاومت نباید از کمی تعداد و نفرات ترسید و باید به خدا توکل کرد که به فرموده قرآن «ولاتهنوا ولاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین».

وی ادامه داد: در راه مقاومت باید عزم جدی برای تبلیغ و ترویج دین خدا داشته، در مقابل کفر و نفاق هم‌افزایی داشته باشیم، برنامه‌ریزی و کار تشکیلاتی کنیم و هر آنچه از دستمان برمی‌آید انجام دهیم تا آیندگان درباره ما به‌عنوان مؤمنین سست و اهمال‌کار قضاوت نکنند.

 امیدی در پایان اظهار کرد: امروز چشم زنان جهان اسلام به طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام است تا با ورود عالمانه و منطقی به مباحث مربوط به زنان و خانواده، پاسخ بسیاری از شبهات را بدهند و با حضور اجتماعی قوی، الگویی از یک زن مسلمان تراز انقلاب اسلامی باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار