معاون دانشجویی دانشگاه قم از اسکان همه دانشجویان این دانشگاه در خوابگاه های داخل خبر داد و گفت: خوابگاه های ملکی داخل دانشگاه پذیرای دانشجویان خواهد بود و دانشجویان سنواتی که به هر دلیلی هنوز درسشان را تمام نکرده‌اند، درصورت کمبود ظرفیت خوابگاه داخل، در خوابگاه دانشگاه مفید اسکان داده می شوند.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵ 01 October 2022

به گزارش تابناک قم، با کم تر شدن همه گیری کرونا و بهبود نسبی وضعیت کشور، اکثر مراکز و موسسات از جمله دانشگاه‌ها در تلاش هستند که به روال سابق خود باز گردند و همانند گذشته بدون کرونا حیات علمی و آموزشی محیط خود را از سر گیرند و با پذیرش دانشجویان به صورت حضوری فضای پر نشاط سابق را احیا کنند.

نکته قابل تامل در این بین، افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان و از طرف دیگر افزایش پذیرش این دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها است، پذیرشی که هیچ پیش بینی و تاملی در پس آن به چشم نمی‌خورد.

با بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها و پذیرش خیل عظیم دانشجویان غیر بومی و نیاز این دانشجویان به خوابگاه، باید دید که آیا فکری هم برای اسکان این دانشجویان شده است یا خیر.

دانشجویانی که به امید دولتی بودن دانشگاه از شهر خود سفر می کنند و با نبود خوابگاه مواجه می شوند، بحران فکری و فشار روحی زیادی را متحمل شده و دور از شهر و دیار خود توان پرداخت اجاره بهای منزل مسکونی نیز ندارند و این شرایط مخالفت شدید خانواده‌های آن ها را نیز در پی دارد.

در این خصوص با معاون دانشجویی دانشگاه قم و دو دانشجوی غیربومی این دانشگاه به گفت و گو پرداختیم.

دکتر علیرضا باقری ثالث، معاون دانشجویی دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: قبل از شروع سال تحصیلی جدید،   ما همه ظرفیت‌های خوابگاه دانشگاه را آماده کردیم و تاسیساتی که بعد از دو سال استفاده نشدن نیاز به تعمیرات داشت نیز انجام شد و تجهیزاتی شامل موکت و یخچال به هر اتاق نیز اضافه شده است.

وی با اشاره به پوشش کامل دانشجویان غیربومی در خوابگاه‌های دانشجویی اظهار کرد:  ما برای دانشجویان خود نیازی به خوابگاه خارج از دانشگاه نخواهیم داشت و پاسخگوی همه متقاضیان خواهیم بود.

باقری ثالث، با اظهار امیدواری برای اعطای خوابگاه به دانشجویان سنواتی که به هر دلیلی درسشان هنوز تمام نشده است، خاطرنشان کرد: آمار ورودی ما به طور کامل مشخص نبود،  لذا خوابگاه دانشگاه مفید نیز با مساعدتی که داشته در پذیرش دانشجویان ما قول همکاری داده است و اگر ظرفیت خوابگاه داخل جوابگو نباشد دانشجویان به این خوابگاه معرفی می‌شوند.   با این حال همه تلاش ما بر این است که دانشجویان سنواتی را نیز در خوابگاه داخل اسکان دهیم.

وی بااشاره به عدم پیش بینی ظرفیت مورد نیاز برای خوابگاه دانشجویان تصریح کرد: ما به طور تقریبی برای ۱۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی اعلام ظرفیت کردیم که هنوز درصد بومی آن مشخص نیست،   لذا امسال حدود ۴۰ درصد از افرادی که مجاز به انتخاب رشته بودند،   انتخاب رشته نکردند و معادلات خیلی تغییر می کرد،   لذا تا وقتی که دانشجویان جدید اعلام نشود دقیق نمی توان گفت که چه تعداد متقاضی خوابگاه هستند و از بین دانشجویان غیربومی نیز کدام افراد تمایل به دریافت خوابگاع دارند.

وی افزود: ظرفیت خوابگاه ها تا حدودی قابل پیش بینی هست،   لذا ما بر همین مبنا اظهار امیدواری می کنیم و طبق آماری که از سال‌های گذشته درخصوص دانشجویان سنواتی داشتیم را کنار هم گذاشتیم و همه خوابگاه های ملکی داخل را آماده کردیم. لذا بعد از فائق آمدن از کرونا بسیاری خانواده ها ترجیح می دهند که خوابگاه عمومی نگیرند.   به همین خاطر بایستی باتوجه به همه این فاکتور ها منتظر خروجی آن باشیم و در مجموع دانشگاه قم مشکلی برای پذیرش دانشجویان در خوابگاه نخواهند داشت مگر تعداد کمی از دانشجویان سنواتی که به دانشگاه مفید معرفی می شوند،   لذا تا هفته دوم مهر به طور کامل تکلیف این دانشجویان مشخص خواهد شد.

باقری ثالث هزینه خوابگاه های خارج از دانشگاه قم را به دلیل خصوصی بودن مبلغی حدود پنج میلیون تومان برای هر ترم برشمرد که با تخفیف به ۴ میلیون و پانصد هزار تومان نیز قابل تنزل است،   لذا قبل از کرونا دانشگاه نصف مبالغ خوابگاه های خصوصی حدود ۹۶۰ هزارتومان به ازای هر دانشجو را متقبل می شد که درحال حاصر متاسفانه امکان این مساعدت وجود ندارد، این درصورتی است که هزینه خوابگاه های داخل طبق مصوبه صندوق رفاه بسته به سطح خوابگاه و تعداد نفرات هر اتاق از ۱۰۰ هزارتومان به بالا است.

در ادامه زهرا عاطفی،   دانشجوی ترم ۹ دانشگاه قم درخصوص وضعیت درخواست دریافت خوابگاه خود بیان کرد: من چون دانشجوی سنواتی بودم با مشکل مواجهشدم، اکنون نیز درخواست خوابگاه‌ها معلوم نیست و وضعیت مشخصی ندارند. لذا امسال جمعین سنواتی‌ها خیلی زیاد شد و ما در صحبت با مسئول اصلی امور خوابگاه‌های دانشگاه که می‌گفت جمعیت دانشجویان سنواتی قریب به ۱۵۰ نفر هستند و برای این تعداد دانشجو با در نظر گرفتن ورودی‌های جدید ظرفیت زیادی نداریم،   به این نتیجه رسیدیم که حتی امکان دارد به ما خوابگاه تعلق نگیرد.

وی افزود: به دلیل همه گیری کرونا در سال‌های گذشته هیچ تفکری برای افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها نکردند تا دانشحویی با مشکل اسکان مواجه نشود. در حال حاضر نیر هنوز وضعیت دانشجویان سنواتی مشخص نیست و اوایل مهر مشخض می‌شود در صورتی که کلاس‌ها هفته آخر شهریور شروع می‌شود و ما مجبور هستیم از شهر خود به قم بیائیم و عملا هیچ محل اسکانی نداریم.

عاطفی در مورد امکانات خوابگاهی اظهار کرد: امکانات و تاسیسات خوابگاه نیز وضعیت قابل تحملی دارد،   با این حال هنوز هم به تعدادی از دانشجویان در ساختمان‌های قدیمی اسکان می‌دهند که امکانات خوبی ندارد و با توجه به دوری از سایر ساختمان‌ها شرایط مخوف و رعب آوری را بخصوص برای ما دانشجویان دختر فراهم می‌کند.

وی از اینترنت بعنوان یک مشکل بسیار دغدغه مندی که خوابگاه‌ها به طرز عجیبی از آن برخوردارند یاد کرد و گفت:  سرعت اینترنت بشدت پایین است در صورتی که یک دانشجو قطعا برای پیشبرد دروس و پروژه‌های خود به اینترنت نیاز دارد.

عاطفی ادامه داد: علاوه بر این حجم از مشکلات خوابگاه دانشگاه قم، ما کلافه و سردرگم از پاسخگو نبودن مسئولین چه در دانشگاه و چه در خوابگاه هستیم و گویا با مقوله تلفن جواب دادن هنوز به تفاهم نرسیدند و برای یک کار بسیار جزئی و ساده دانشجو مجبور است حتی از دور ترین شهر محل سکونت خود به دانشگاه بیاید، برای مثال ترم گذشته برای بارگذاری واکسن ها ما دچار مشکل شدیم هر چقدر تماس گرفتم هیچکسی به من پاسخ نمی داد و اگر پاسخ می‌داد من را به شخص دیگری حواله می‌داد.

محبوبه سیستانی یک دانشجوی دیگر ترم ۹ دانشگاه قم نیز با ما به گفت و گو پرداخت و درخصوص وضعیت درخواست خوابگاه خاطرنشان کرد: به دلیل این که بنده ترم ۹ هستم و سنواتی محسوب می‌شوم، طبیعتا درخواست دانشجویان سنواتی با دانشجویان معمولی متفاوت است. دانشجویان معمولی که تاکنون واجد دریافت خوابگاه شدند و شماره اتاق و ساختمان نیز برای آنها مشخص شده اما به دلیل کثرت تعداد دانشجویان سنواتی و عدم پیش بینی این حجم از طرفیت توسط دانشگاه هنوز خوابگاه دریافت نکردیم.

وی افزود: کلاس‌های ما از ۲۷ شهریور آغاز می‌شود درصورتی که هنوز خوابگاه نداریم و گفته شده تا هفته اول مهر وضعیت ما مشخص می‌شود و اول به دانشجویان مجاز اتاق تعلق می گیرد و بعد در صورت وجود ظرفیت به ما خوابگاه می دهند.

سیستانی گفت: بنده شخصا به طور جدی پیگیر تبیین وضعیت دریافت خوابگاه بودم و در جواب به من گفته شد سعی می کنیم که شرایط شما را هم در نظر بگیریم و دانشجویان ارشد و دکترا که فاصله شهر خود تا قم بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر است و دو روز بیشتر در خوابگاه نیستند در اتاق مهمان سکونت کنند تا ظرفیت افزایش پیدا کند و بتوانیم دانشجویان سنواتی را اسکان دهیم و این هم در صورتی ممکن است که دانشجویان دکترا و ارشد حاضر به اقامت دو شبه در خوابگاه باشند و درخواست اقامت دائم نکنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار