امام جمعه قم گفت: از طالبان انتظار می‌رود که عقاید اهل سنتی که محب خاندان پیامبر (ص) هستند و شیعیانی که یک جامعه بزرگ در افغانستان هستند، محترم بشمارد؛ اینکه در گزارشاتی آمده عزاداری‌هایی تعطیل شده، نشانه‌های بد و ناروایی است.
کد خبر: ۱۰۶۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲ 13 August 2022

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه شهر مقدس قم که در مصلی قدس برگزار شد، عنوان کرد: اصل اظهار محبت و صیانت از شخصیت و گرامیداشت افراد در تعاملات اجتماعی، باوجود فواید بسیاری که دارد، یک آسیب‌هایی نیز برای آن متصور است.

وی تشریح کرد: اسلام به کرامت دیگران در مقام تربیت و تعامل اجتماعی توصیه می‌کند که نباید شخصیت انسان‌ها را محدود به ابعاد مادی کرد؛ همچنین اگر آداب و احترامات صرفاً سطحی باشد، همراه با دورویی و نفاق باشد، صحیح نیست چراکه از دل نبوده و این احترام در روایات مورد مزمت قرار گرفته است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: اشتباهی که گاهی در مقام اکرام و احترام پیدا می‌شود، افراط است؛ اگر در رعایت احترام بیش از حد لازم پیش برویم، باعث می‌شود که شخص نتواند خودش را درست ارزیابی کند؛ ما در هر حال باید اشتباهات فرد مقابل را به او گوشزد کنیم.

وی بیان کرد: نوسان ناسنجیده میان تکریم و تحقیر انسان به خصوص در مقام تربیت، موجب آشفتگی شخصیت و درهم ریختگی موازین تربیت می‌شود.

خطیب جمعه قم با اشاره به فرارسیدن روز صنایع کوچک ابراز کرد: در اقتصاد کشور، صنایع کوچک نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دارد؛ انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول در امتداد شعار سال، به احیای صنایع کوچک و دانش‌بنیان ساختن آنها به عنوان یک محور توجه کنند و در اعطای تسهیلات و فراهم آوردن امکانات لازم برای سرمایه‌گذارانی که به شکل خصوصی و یا تعاونی وارد قلمروی صنایع کوچک شده‌اند، اقدام جدی کنند؛ همچنین امیداوریم که دستگاه‌های مسئول به مشکلات این صنایع رسیدگی کنند.

وی در خصوص سوگواری امام حسین (ع) در ماه محرم امسال، تصریح کرد: به فضل الهی و شور ایمانی ملت بزرگ ایران، ما امسال شاهد یک رونق فوق‌العاده در عزای سالار شهیدان در سراسر ایران اسلامی بودیم؛ آفرین بر این ملت بزرگ که در احیای شعائر دینی این‌قدر خوش می‌درخشند. در قم نیز به حمدالله مراسمات پرشکوهی برگزار شد و برخی از آسیب‌هایی که وجود دارد، بسیار کمتر شده است.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه عزاداری علاوه بر اینکه مظهر شور و شوق و حماسه است باید در جایگاه معرفت افزایی باشد، گفت: در هیئات و مجالس عزا، باید سخنرانی‌های دینی و معرفت‌افزا مورد توجه باشد و عزای حسینی با راه شهدا و راه انقلاب اسلامی باید گره بخورد و ارتباط برقرار کند که امسال ما شاهد آن بودیم و همه اینها در خور تقدیر و تشکر است.

وی اضافه کرد: در همین عزاداری‌ها باید شعائر دین تقویت شده و پایه‌های حجاب و ارزش‌های الهی استوارتر شود؛ جامعه‌ عزادار واقعی سالار شهیدان، جامعه‌ای است که پس از عاشورا، شاخص‌های اجتماعی و ارزشی آن تغییر کرده باشد. رسیدگی به محرومان و مستمندان، همبستگی اجتماعی و مقابله با مفاسد شعارهای واقعه عاشورا است که باید تقویت شود؛ عزاداری واقعی درون ما را اصلاح و جامعه را سرافراز می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تذکر به حکومت طالبان که امروز در کشور افغانستان حاکم است، تأکید کرد: ایران با جود اشکالات جدی که در کار شما است، با شما حکیمانه و عاقلانه رفتار کرده اما از شما انتظار می‌رود که عقاید اهل سنتی که محب خاندان پیامبر (ص) هستند و شیعیانی که یک جامعه بزرگ در افغانستان هستند، را محترم بشمارید؛ اینکه در گزارشاتی آمده عزاداری‌هایی تعطیل شده و روز عاشورا به عنوان یک روز تعطیل کنار گذاشته شده، این‌ها نشانه‌های بد و ناروایی است.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ مرداد روز مقاومت اسلامی است، مطرح کرد: قصه مقاومت اسلامی و جنگ ۳۳ روزه یک قصه عادی نیست؛ در جنگ ۳۳ روزه، معادلات منطقه تغییر کرد و تصوراتی که وجود داشت اسرائیل قدرت برتر منطقه است، تغییر یافت و برای اولین بار یک گروه مبارز و مقاوم با اتکای بر امت اسلامی و ملت بزرگ ایران توانست تمام معادلات آمریکایی‌ها و صهیونیسم را تغییر دهد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: ملت ما امروز در دفاع از انقلاب و اسلام یکپارچه حضور دارند و به فضل راه اسلام، انقلاب و مقاومت استمرار پیدا خواهد کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که نادان‌ها، مغزهای سست و دور از خدا به این افتخارات ملی، اسلامی و تاریخی دهن‌کجی می‌کنند؛ شما کوچک هستید. ملت ایران در تشیع حاج قاسم نشان داد که اهل مقاومت و اسلام است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: شما که به ارزش‌های دموکراسی پایبند نبودید، امروز دارید همه ارزش‌های اسلامی را زیر سوال می‌برید؛ این قابل قبول نیست خودتان را اصلاح کنید؛ زیرا به فضل خدا راه اسلام و انقلاب استمرار پیدا می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار