مشاور عالی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی درجمعیت گفت: نرخ رشد جمعیت و میزان باروری در ایران به‌شدت رو به کاهش است، در حالی‌که این رقم در دهه ۶۰ بسیار خوب بود، ولی اکنون نرخ باروری به زیر حد جانشینی ۲ فرزند رسیده‌است.
کد خبر: ۱۰۲۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶ 16 January 2022

به گزارش تابناک قم، ناصر سیم‌فروش روز یکشنبه در نشست استانی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم، افزود: لازم است ائمه جمعه و جماعات پیشگام شوند و احادیث و روایات را با استفاده از ظرفیت حضور مردم در مساجد و مراکز مذهبی و دینی تبیین و ترویج کنند؛ به عبارتی همه بخش‌های جامعه و همه افراد به‌ویژه افرادی که تریبون دارند باید برای افزایش جمعیت بسیج شوند.

وی با بیان این‌که ازدواج و فرزندآوری در قرآن و روایات مورد توجه جدی قرار گرفته است، اضافه کرد: در آیات مختلفی می‌خوانیم که خداوند امر به ازدواج و ساده گرفتن تشکیل خانواده داده و البته مساله اقتصادی را هم در کنار این موضوع مورد توجه قرار داده‌است.

وی با بیان این‌که فرصت طلایی افزایش جمعیت دراختیار جامعه امروز قرار دارد،افزود: ۲۵ درصد جمعیت کنونی در سن فعال هستند و اگر از فرصت باقیمانده به‌درستی استفاده شود،دغدغه کشور از نظر سالمندی جمعیت ایران کاهش می‌یابد، زیرا پنجره جمعیتی هنوز باز است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این زمینه دانست و بیان کرد: راهکارهای مختلفی برای اجرای این قانون پیش‎ بینی شده که البته راهکارهای فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارند و در کنار آن، مشوق‌های اقتصادی هم تاثیرگذار خواهند بود.

وی ادامه داد: ازدواج به هنگام، فرزندآوری به‌موقع و توجه به افزایش جمعیت باید فرهنگی عمومی بین ایرانیان باشد.

وی با بیان اینکه فرصت طلایی افزایش جمعیت در اختیار جامعه امروز قرار دارد، گفت: اگر از فرصت باقیمانده به‌درستی استفاده شود، دغدغه کشور از نظر سالمندی جمعیت ایران کاهش می‌یابد.

سیم فروش با اشاره به شروع برنامه‌های کنترل جمعیت، گفت: همان زمان هشدارهای لازم را از طریق رسانه‌ها مطرح کردیم ولی مورد توجه قرار نگرفت؛ در حالی‌که بسیاری از شیوه‌های عقیم‌سازی غیرقابل بازگشت بودند، ولی تبلیغات سمت و سویی دیگر داشت.

وی ادامه داد: بستن لوله‌ها در آن سال‌ها به رایگان انجام می‌شد، ولی برای عمل بازگشت، چند میلیون هزینه لازم بود که البته همیشه هم موفقیت‌آمیز نبودند.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به مقایسه الگوی کاهش نرخ باروری در ایران و میانگین جهانی، گفت: درطول تاریخ بیشترین سقوط جمعیت در ایران و چین رخ داده و اکنون به زیر حد جایگزینی رسیده‌است.

وی تغییرات درصد رشد جمعیت ایران در پنج سال اخیر را مورد توجه قرار داد و افزود: ایران تنها یک درصد جمعیت جهان را دارد و رتبه ۱۸ را از نظر جمعیت در دنیا به خود اختصاص داده است در حالی که ظرفیت‌های بیشتری داریم.

سیم‌فروش دربخش دیگری از سخنان خود گفت:‌مشکل اصلی به هم خوردن توازن جمعیت، عدم توزیع صحیح امکانات است نه افزایش جمعیت.

وی افزود: درعین حال شاهد هستیم که صندوق جمعیت ملل متحد وامی ۱۵۰ میلیون دلاری برای تنظیم خانواده به ایران اختصاص داده و تنها جایزه‌ای که در حوزه بهداشتی دریافت کرده‌ایم، برای همین کاهش جمعیت بوده‌است.

نخستین همایش اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به میزبانی استان قم در سالن شهید یخچالی پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم و به‌صورت مجازی برگزار شد؛ در این نشست کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده و مدارس وزارت بهداشت و امیرحسین بانکی پور رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار