کد خبر: ۱۰۲۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴ 15 January 2022

نوزدهم دی ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان "قیام خونین مردم قم (1356 ه ش) ثبت شده است؛ قیامی که به تعبیر رهبر خبیر انقلاب اسلامی از حوادث دارای مضمون عمیق و پیام های بلند حتی برای نسل های بعد است.

از این رو و بر اساس رهنمود حضرت آقا در دیدار تصویری اخیر با جمعی از اقشار مختلف مردم قم به نشر این مفاهیم توسط اهل فکر و قلم و بیان، شایسته است تا تحلیل هایی در این باره و با هدف ترویج و تعمیق این اندیشه ثبت و ضبط شود.

اکنون باید توجه داشت که رهبر بصیر انقلاب اسلامی در آخرین توصیه های خود در جمع مجازی مردم قم، قیام نوزدهم دی ماه را نشانه عمق اعتقاد دینی مردم می دانند و این اعتقاد را در سه کلیدواژه یعنی "غیرت"، "عقلانیت" و "بصیرت" خلاصه می کنند.

و اما علمای اخلاق در تعریف "غیرت" به "تلاش در نگهداری آنچه حفظش ضروری است" اشاره می کنند؛ همچنان که این مفهوم با واژگانی مانند حمیّت، مروّت و مردانگی و به تعبیر دیگر، حس مسئولیت پذیری در زندگی فردی و اجتماعی مترادف دانسته شده است.

نکته دیگر در تفسیر و تشریح مفهوم "عقلانیت" است، بویژه آن که باید دانست انسانیت انسان به بهره مندی از عقل است:
عقل باشد راه بندِ هر خطا ... .
بر همین اساس است که انسان را به توجه در پندارها، گفتارها و رفتارها تشویق کرده اند تا با استفاده از قوّه خِرَدورزی بتواند بهترین تصمیم ممکن را بگیرد و در مسیر راستی و درستی گام بردارد.

در ادامه، مفهوم "بصیرت" به میان می آید؛ همان که در کلام رهبری و در کنار "صبر و استقامت"، برای آحاد مردم لازم دانسته شده است.
معظم له در این باره می فرماید:
بصیرت یعنی تیزبین بودن و راه درست را شناختن ... .
حضرت آقا همچنین در نوزدهم دی ماه سال 1399 نیز فرموده بودند:
19 دی، نشانه بصیرت یک ملت است.ایشان در مرداد ماه سال 98 و در دیدار با مدال آوران المپیادهای علمی نیز بصیرت را به معنای داشتن نگاه انقلابی دانستند و فرمودند:
اگر واقعا بخواهید برای کشورتان مفید باشید، نگاه و نگرش انقلابی مبتنی بر تفکر اسلامی را در خود حفظ و تقویت کنید.
بنابراین "بصیرت" به انسان کمک می کند تا با مشاهده دقیق و تحلیل درست و به موقع، به آگاهی و در نهایت "یقین" دست یابد.

کوتاه سخن آن که ملت های زنده و هوشیار مانند ملت ایران، با درس گرفتن از حوادثی مانند قیام نوزدهم دی ماه مردم قم، غیرت همراه با عقلانیت و بصیرت را در خود تقویت خواهند کرد و در یک کلام، تلاش و کوشش خویش را در شناخت وظایف فردی و اجتماعی به کار خواهند بست تا حیات طیّبه ای را در سایه معرفت و عبودیت الهی و ولایت اولیای خدا در کنار "مردمی بودن" و "استفاده از ظرفیت مردم برای نظارت عمومی" تجربه کنند ان شاء الله.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار