استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ایمان بدون عمل نزد خداوند پذیرفتی نیست، گفت: در روایتی آمده است که کوه با کلنگ متلاشی می‌شود اما مؤمن را اگر بکشند و تکه تکه کنند هم چیزی در او تغییر نمی‌کند و نمونه بارز مؤمن شهید حججی است که جان از دست داد اما تن به ذلت نداد.
کد خبر: ۱۰۱۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 08 December 2021

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در سخنرانی سه شنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما یک اسلام داریم و یک ایمان، اظهار کرد: اسلام در حد زبان است و با گفتن شهادتین مسلمان می‌شویم اما ایمان از زبان می‌گذرد و به قلب می‌رسد.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی مسلمان باشند ولی اسلام بر قلبشان اثر نگذاشته باشد و از افعال صادره از آنها نمود نداشته باشند، گفت: این افراد به سمت نفاق می روند و زبان می گوید من ایمان دارم ولی این ایمان در قلبش نفوذ نکرده است بنابراین اعمالش مطابق گفتارش نیست.

استاد حوزه علمیه افزود: اصل ایمان نعمت خداوند است و مثل تمام نعمت‌ها باید آن را حفظ کرد زیرا شیطان با لشکریانش بسیج شده تا ایمان انسان را ضعیف کند و از بین ببرد تا انسان رزق خود را در دست افراد ببیند نه در دست خداوند.

وی با بیان اینکه امکان ندارد چیزی که خدا به ما نداده از چیزی که خدا به ما داده بیشتر باشد، گفت: بنابراین ما در هر گرفتاری باز هم باید خدا را شکر کنیم و باید مراقب باشیم که شیطان نعمت ایمان را در دلمان متزلزل نکند.

مؤمنی با بیان اینکه مؤمن از کوه محکم تر است گفت: در روایتی آمده است که کوه با کلنگ متلاشی می‌شود اما مؤمن را اگر بکشند و تکه تکه کنند هم چیزی در او تغییر نمی‌کند و نمونه بارز مؤمن شهید حججی است که جان از دست داد اما تن به ذلت نداد.

وی با اشاره به اسبابی که باعث می‌شود ایمان در دل ما محکم شود، گفت: اولین مورد عمل به مقتضیات ایمان است بنابراین کسی که می گوید من ایمان به خدا دارم باید در انجام حقوق الهی و حفظ حدود الهی کوتاهی نکند یعنی به واجبات عمل و محرمات را ترک کند بنابراین نمی‌شود انسان نماز نخواند و گناه کند و بگوید من اعتقاد به خدا دارم.

استاد حوزه علمیه دومین عامل تقویت ایمان را تقوا دانست و افزود: تقوا یعنی پروا داشتن از خدا و اینکه انسان خدا را در تمام امور خود ناظر و شاهد بداند؛ شهید مطهری بر روی دیوار اتاق خواب خود با شبرنگ کلمه الله را نوشته بود تا وقتی چراغ را خاموش می کند نگاهش به کلمه الله باشد و بخوابد.

وی ادامه داد: سومین عامل تقویت ایمان جدا نشدن از راه روشن است و آن راهی است که پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان به ما نشان داده‌اند زیرا پیامبر(ص) فرمودند راه مستقیم من هستم و بعد از من علی ابن ابیطالب (ع) و بعد از او اولاد من از صلب علی بن ابیطالب(ع) هستند.

مؤمنی با بیان اینکه شبهه‌هایی که در فضای مجازی و برخی کتاب ها مطرح می‌شود ظلمت و تاریکی می‌آورند، افزود: اگر یک دوره کتاب‌های شهید دستغیب و یک دوره کتاب‌های شهید مطهری را بخوانیم بنیه باورها و اعتقادات مان محکم می‌شود و بینش‌ ما باز می‌شود و از راه مستقیم خارج نمی‌شویم.

وی با اشاره به اینکه مورد بعدی دعا کردن و خواستن از خداست تا در مسیر ایمان ثابت قدم بمانیم، ادامه داد: فردی از امام صادق(ع) سؤال کرد که شیعیان می‌گویند ایمان استوار داریم و ایمان عاریتی و مقطعی داریم پس شما چیزی یاد من بدهید که وقتی آن را می گویم ایمان من کامل شود؛ حضرت فرمودند بعد از هر نماز واجبی دعای «رضیت بالله ربا و ….» را بخوان.   

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار