استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخن پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اینکه هیچ کسی با عمل مستحق بهشت نمی‌شود، گفت: اعمال خیر ما طلبی است که به خدا داریم و بهای اعمال ما بهشت نیست بلکه بهشت از عنایت و رحمت الهی به ما می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱ 29 November 2021

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد در سخنرانی یکشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۱۲۴ سوره طه اظهار کرد: برترین ذکرها تسبیحات اربعه «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر» است اما کسی که صلوات بفرستد ثواب هر چهار ذکر تسبیحات اربعه را به او می‌دهند.

وی با بیان اینکه لقمان حکیم پیامبر، عالم و درس خوانده نبوده و حتی شکل و ظاهر زیبایی هم نداشته است، گفت: بندگی ریشه و پایه تمام کمال‌ها، رشدها و سعادت‌ها است و لقمان بر اثر بندگی و تقوا به جایی رسید که خداوند می‌فرماید ما به لقمان حکمت دادیم و در جای دیگر می‌فرماید کسی که خدا به او حکمت بدهد خیر کثیر به او داده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایت داریم که حکمت به معنی معرفت امام است، افزود: یکی از آثار حکمت این است که انسان حقایق را بفهمد و بر زبان جاری کند و لقمان به حدی از حکمت رسیده بود که ائمه ما به کلمات حکیمانه او استدلال می‌کردند. امام صادق(ع) فرمودند خدا به لقمان حکمت و کلمات شگفت آور عطا کرده و یکی از آن‌ها این است که به فرزندش فرمود از خدا بترس حتی اگر عبادت جن و انس را انجام داده‌ای.

وی با اشاره به این سخن که برخی می گویند «بهشت را به بها می دهند نه به بهانه» گفت: پیامبر(ص) فرمودند «هیچ کسی فقط با عمل خودش مستحق بهشت نمی‌شود بلکه با فضل و رحمت خدا انسان به بهشت می‌رود» و امام سجاد(ع) که زین العابدین هستند فرمودند « خدایا من برای نجات از عذاب و عقوبت تو به عملم تکیه نمی‌کنم بلکه به فضل تو امید دارم».

فرحزاد گفت: هیچ کسی از خداوند طلبی ندارد و نمی‌تواند بگوید که من نماز خواندم، روزه گرفتم، حج رفتم و … پس باید به بهشت بروم بلکه امید به فضل خدا داریم و به خدا خوش بین هستیم.

وی با بیان اینکه من خجالت می‌کشم بگویم خدا بهشت را به بها و عملی که من انجام می‌دهم می‌دهد، گفت: پیامبران و اولیاء خدا سرشان در برابر خداوند پایین بوده و طلبی نداشتند ما که عمل‌هایمان چیزی نیست که بخواهیم به خاطر اعمال ما بهشت را به ما بدهند بنابراین همه ما باید عمل صالح داشته باشیم اما به عمل خود نباید تکیه کنیم بلکه به فضل و رحمت خدا باید تکیه کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برای بهشت رفتن غیر از خاک شدن و خار شدن درب خانه خدا هیچ راه دیگری نیست، افزود: هیچ وقت برابر خداوند طلبکاری و بلندپروازی نباید داشته باشیم زیرا حتی درک و شعور و حافظه ما را خدا به ما داده است و ما در برابرخدا هیچ هستیم.

وی با بیان اینکه مرحوم قاضی می فرماید بی خدا هیچ و با خدا همه‌چیز هستیم، گفت: لقمان گفت آنقدر از خدا بترس که اگر عبادت جن و انس را کردی باز هم از خدا حساب ببری و آنقدر به خدا امیدوار باش که اگر گناه جن و انس را انجام دادی خداوند می‌تواند همه را ببخشد و تو را به بهشت ببرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار