اظهارات نوری در مجلس شورای اسلامی؛
مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به یوسف نوری، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند. پیش از این رئیس جمهوری، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان گزینه های تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود که آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.
کد خبر: ۱۰۱۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰ 28 November 2021

به گزارش تابناک قم، جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می پردازند.

نوری، سومین گزینه رییس جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش است.

پیش از این، رییسی رییس جمهور کشور، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد که آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

«نوری» وزیر آموزش و پرورش شد

«یوسف نوری» با رای نمایندگان وزیر آموزش و پرورش شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۶۸ رای مأخوذه به یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

پیش از این رئیس جمهوری، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان گزینه های تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود که آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

آغاز رایگیری برای «نوری»

رای گیری از نمایندگان مجلس برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آغاز شد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از دفاعیات یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تشکر از مخبر معاون اول رییس جمهوری برای حضور در مجلس، از وزرای دولت خواست که مجلس را ترک کنند.

وی اعلام کرد که کارت‌ها برای اعلام رای بین نمایندگان تقسیم شود.

کارت‌های تقسیم شده بین نمایندگان دارای سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع است و نمایندگان نظر خود را در این کارت‌ها اعلام می کنند.

نوری، سومین گزینه رییس جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش است.

پیش از این آیت الله رییسی رییس جمهوری، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد که آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پروش

نوری: سرکردگان سند۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت

یوسف نوری در جلسه رأی اعتمادش گفت: امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد شما، حافظی امین برای رئیس جمهور و همیاری صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشورم باشم. آنچه در پیشگاه خداوند به نمایندگان اعلام خواهد کرد، برنامه بنده ذیل مرام نامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد به اجرا و پیگیری آن می‌دانم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: گام دوم انقلاب اسلامی، جهشی به سوی تمدن نوین اسلامی خواهد بود و آنچه این جهش را ممکن می‌سازد، پرورش نسلی تمدن ساز است. نسلی که نظام جمهوری اسلامی ایران را به سر منزل مقصود خواهد رساند، اهداف مندرج در سند بنیادی تحول آموزش و پرورش، خصوصیات این نسل را ذکر کرده است.

نوری گفت: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب تربیتی امام خمینی (ره) را پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم، هر سیاست آموزشی و هر برنامه تربیتی نامفهوم خواهد بود. ما نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و رهبری انقلاب این الگو را به ما نشان دهند. ایشان فرمودند «سلیمانی عزیز نمونه‌ برجسته‌ای از برجستگان مکتب امام خمینی و اسلام بود.»

وزیر پیشنهادی آموزش و پروش با اشاره به ویژگی‌های شهید سردار قاسم سلیمانی، گفت: آموزش و پرورش ما می‌تواند و باید دانش آموزانی با الگوی شهید سلیمانی در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، زیستی و هنری تربیت کند. شهدای علمی ما مثل احمدی روشن و رضایی نژاد و دیگر شهدای هسته‌ای تربیت یافته مکتب شهید سلیمانی هستند.

وی ادامه داد: اگر در آموزش و پرورش دانش آموز موحدی تربیت کردیم که علم و ایثار و صلح جویی را در کنار صلح ستیزی و دفاع از مظلوم را همراه کند، هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است. اگر توانستیم «دانش آموزی ولایی» تربیت کنیم که حریت و آزادی خواهی را با دفاع از حق و حقیقیت همراه سازد، به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی نزدیک شده‌ایم.

نوری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط آنکه پیش از هر چیز همه ما معتقد شویم که مدرسه ما می‌تواند و باید مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد. در این مسیر موانعی پیش رو داریم و باید شرایطی را فراهم کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد جایگاه آموزش و پرورش گفت: متأسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به یک مسئله درون سازمانی تقلیل داده‌ایم که این دیدگاه باید تغییر کند. ما باید به تربیت به مثابه یک دغدغه و امر ملی نگاه کنیم. تمام دستگاه‌ها متولی تربیت انسان هستند. میدان داری این دستگاه به عهده آموزش و پرورش است.

کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده‌اند

یوسف نوری گفت: تجارب جهانی در زمینه آموزش و پرورش نشان می‌دهد که کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده‌اند چرا که آموزش و پرورش نقش موثری در افزایش تولید ملی از طریق تولید ارزش افزوده دارد. اگر به پیشرفت کشور اهمیت می‌دهیم، بدانیم که سرمایه این پیشرفت در آموزش و پرورش محقق می‌شود. بر اساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت ابزار و مسیر توسعه نیست بلکه هدف توسعه است. توسعه باید در خدمت انسان قرار گیرد. به نظر شما امروز چقدر از این رویکرد فاصله گرفتیم؟

نوری در بخش از دیگری از سخنانش به ضرورت وحدت بین دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی کرامت معلمان، بیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و همزبانی دولت و مجلس هستیم.

شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند تحول است

شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاست گذار و ناظر تحول، خود نیازمند تحول جدی است. این شورا باید به صورت مستمر وضعیت تحول را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود. اما همه دیدیم که در ۱۰ سال گذشته، وظایف محول شده به این شورا برای سند تحول آموزش و پرورش بسیار کند در مواردی با سوء تدبیر پیش رفت.

«سرکردگان سند ۲۰۳۰ » جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت

نوری تأکید کرد: از اولین و ضروری ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی این شورا است. این شورا در خصوص سند ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ گونه رودربایستی اعلام می‌کنم که سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

بسطامی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مرد روزهای خوف و خطر است

علی اکبر بسطامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وی گفت: آموزش و پرورش و در راس آن معلمان پیش قراولان صیانت از رسالت انبیا و تکمیل خلقت و امانتدار فطرت پاک و ضمیر درونی آنها هستند. امروز من به قداست جایگاه معلم از معلمی می گویم که یار غار نیروهای انقلاب در سختی های نظام بوده و در دوران خوف و خطر یک دست کتاب و یک دست اسلحه برای حفظ کیان نظام داشته است.

وی افزود: حاج یوسف نوری محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ و معلم ارزنده دوران های خوف و خطر در جبهه ها بود. او مرد روزهای خوف و خطر است و به لطف دولت آیت الله رئیسی بعد از چهل و اندی سال به عنوان وزیر انقلابی در بزرگترین وزارتخانه کشور از خطه ایلام انتخاب شده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مشی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مشی امامین انقلاب است، گفت: با تدبیر شما عزیزان می توانیم آینده ای روشن را برای تربیت نسل های آینده با برنامه ای روشن داشته باشیم. وی در جریان بررسی بودجه های سالانه، برنامه ششم، احکام دائمی، نظرش محل رجوع بوده و به اجرای سند چشم انداز ۲۰ ساله اهتمام دارد و ید طولایی در ترویج مسائل عدالت محورانه دارد.

بسطامی در پایان ضمن قدردانی از دولت و نمایندگان به نیابت از مردم استان ایلام، گفت: رابطه وزیر آموزش و پرورش با مجلس باید دوستانه و برادرانه باشد، مجلس هم ایشان را تنها نمی گذارد و امیدواریم بتوانیم با تعامل، برنامه ریزی و انسجام فکری وزارتخانه ای در تراز نظام و مبتنی بر مشی امامین انقلاب داشته باشیم.

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

نیک‌بین: برای حذف اژدهای چند سر کنکور چه برنامه‌ای دارید؟

جواد نیک‌بین در جریان بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف وی اظهار کرد: درست است ایشان در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده و برنامه‌هایی ارائه کرده اما من در چند بخش سوال جدی دارم، یکی این‌که برای حذف مافیای کنکور و این اژدهای چند سر که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش پول می‌خورد و هزینه مالی پدر و مادرها را چند برابر کرده چه برنامه‌ای دارید و برنامه‌تان برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ برای تعارض منافع و پساشغلی در آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید؟

وی با طرح این سوال که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای تبعیض ساختاریافته در این وزارتخانه دارد؟ ادامه داد: ما معلمان غیرانتفاعی، نهضتی، روزمزد، ساعتی و غیره را داریم که اینها تبعیض ساختاریافته‌اند. برای کسری معلم در آموزش و پرورش چه برنامه اجرایی دارید؟ ما نمی‌توانیم کسری معلم را با بازگشت به تدریس بازنشستگان درست کنیم. در همین تهران معلم غیرانتفاعی داریم که ماهی ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند برای مافیای مدارس غیرانتفاعی چه برنامه‌ای دارید؟

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش را مهم‌ترین وزارتخانه کشور عنوان و خاطرنشان کرد: من پیش از این گفتم از بودجه سایر نهادها و وزارتخانه‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد کسر و به آموزش و پرورش اضافه کنید، نیروی انسانی ما در آموزش و پرورش تربیت می‌شود و آینده کشور دست شماست. طوری برنامه ریزی کنید که این اشکالات به وجود نیاید. تکلیف شما با خصوصی سازی در آموزش و پرورش چیست؟ دوستان غرب زده محتوای آموزشی را به سمتی بردند که واژه‌های ایثار و از خودگذشتگی را حذف می‌کردند برای اینها چه برنامه‌ای دارید. چطور می‌توانید لایحه رتبه‌بندی که از مهم‌ترین لوایح مجلس است را تامین کنید. آیا برای آن برنامه‌ای دارید؟

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش بیشتر به دنبال شایسته‌سالاری در آزمون‌ها بوده و نه استعدادها گفت: آموزش و پرورش، مدرک، سنجش و معیار رتبه‌بندی دانش آموزان را آزمون و تست می‌داند و بی‌سوادپرور و استعدادکش است فرزند من که در ادبیات ۲۰ و در انگلیسی و ریاضی ۱۲ و ۱۰ می‌آورد چرا باید ریاضی‌اش مثل ادبیاتش شود. استعداد او این است که مولوی، حافظ، شهریار و فاضل نظری شود. چه برنامه‌ای برای به فعلیت رسیدن استعدادهای دانش آموزان ایرانی دارید؟ فرزند من و شما ۱۲ سال در این نظام آموزشی درس می‌خواند اما چه چیزی یاد می‌گیرد؟ کدام مهارت به فرزند ما یاد داده شده است؟ چه برنامه‌ای برای تغییر درست و منجسم و مطابق با برنامه‌های بالادستی برای نظام آموزشی دارید که بی‌سواد می‌پروراند. دانش‌اموز بعد از ۱۲ سال چیزی یاد نمی‌گیرد مگر این‌که خودش رشد شخصی داشته باشد.

نیک‌بین با بیان این‌که ۸۰ درصد قبولی کنکور مربوط به مدارس غیرانتفاعی و ۲۰ درصد مربوط به مدارس دولتی است، اظهار کرد: این در حالی است که تعداد دانش‌آموزان غیرانتفاعی ۱۵ درصد و تعداد دانش‌آموزان دولتی ۷۵ تا ۸۰ درصد است اما قبولی اینها برعکس است چون سیستم آموزشی استعدادها را می‌کشد و بی‌سواد می‌پروراند لذا در همان کنکور غلط هم تعداد قبولی متفاوت می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: برای دانشگاه فرهنگیان چه برنامه‌ای دارید؟ و چطور می‌خواهید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از اسناد بالادستی است را به فعلیت برسانید، برنامه‌تان برای اعمال مدرک دوم و سوم فرهنگیان چیست؟

نماینده مردم کاشمر در بخش نخست سخنانش با تبریک هفته بسیج گفت: این نظام باید در پی کودتاها، جنگ‌ها، ترورها به ظاهر سقوط می‌کرد و این بسیج بود که در این چهل و چند سال نگذاشت انقلاب به مسیری که نفوذی‌ها بخواهد برسد.

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

غضنفرآبادی: برنامه‌ها و سوابق "نوری" درخشان است

موسی غضنفرآبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: همه مطلع هستیم که آموزش و پرورش پایه پیشرفت فرهنگی، آموزشی و علمی کشورمان است اگر آموزش و پرورش ما در همه موضوعات خوب عمل کند بخش مهمی از مشکلات جامعه رفع خواهد شد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به سوابق درخشان و برنامه‌هایی که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دارد معتقدم که وی می‌تواند این جایگاه را به خوبی مدیریت کند. برنامه‌ها و سوابق وی درخشان است. ایشان مقالات زیادی ارائه داده و توفیقات مهمی را کسب کرده‌اند و از رزمندگان معاصر جبهه‌های جنگ بودند.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه‌های ایشان دارای اولویت‌های کوتاه مدت و میان مدت می‌باشد. تدوین برنامه اجرایی سند تحول بنیادین، پیگیری اجرای کامل رتبه بندی و پیگیری اجرای کامل برنامه‌های آموزش و پرورش از جمله این موارد است. توجه به صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به آموزش و پرورش مناطق محروم نیز از جمله دغدغه‌های مورد توجه ایشان می‌باشد.

غضنفرآبادی در پایان اضافه کرد: توجه به دغدغه‌های آموزشی مناطق محروم و ساخت مراکز مناسب آموزشی امر حائز اهمیتی است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده و در این سال‌ها به گونه‌ای عمل کرده که در سراسر کشور تعداد بی‌سواد خیلی کم شود به گونه‌ای که تا حدی می‌توان گفت ما دیگر بی‌سواد نداریم.

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

چنارانی: برنامه‌های وزیر پیشنهادی عملیاتی نیست

هاجر چنارانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: بنده امروز به این جا آمدم که بگویم مجلس به وزیری رای خواهد داد که هم موافق دارد و هم مخالف دارد و این وزیر یک وزیر فرمایشی نیست. بنده به عنوان یک معلم که هنوز حقوقم را از آموزش و پرورش دریافت می کنم در مخالفت با شما و از زبان فرهنگیان سخن می گویم. نمایندگانی که در اینجا صدای خود را بالا برده و خود را فرهنگی تلقی می کنند حکم خود را بیاورند که از کجا حقوق دریافت می کنند؟

وی در ادامه اظهار کرد: آقای نوری برنامه شما برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟ برای تامین اعتبار این لایحه از کجا منابع خواهید آورد؟ متاسفانه برنامه های ارائه شده از سوی شما عملیاتی نیست. مجلس تصمیم گرفته که به شما رای دهد اما بنده به عنوان یک معلم از شما می پرسم که برای چالش های جدی این وزارتخانه کلیدی چه برنامه ای دارید؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا شما یک تیم جدید و نوآور خواهید آورد؟ آیا اصلا در این مدت با معلمان دیداری داشته اید؟ متاسفانه شما فقط یک توییت زده اید. مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان حضور شما در این صندوق نیز وجود داشت شما برای حل مشکل این صندوق چه برنامه ای دارید؟ مسائل و دغدغه های آموزش و پرورش بر روی زمین مانده است. راهکارهای اقتصادی شما برای برون رفت از این وضعیت چیست؟

چنارانی تاکید کرد: شما گفته اید که اعتبار اجرای لایحه رتبه بندی را افزایش می دهید، اما سوال بنده این است که از کجا این اعتبار را می اورید؟ آیا شما قلبا به رتبه بندی اعتقاد دارید؟ متاسفانه این دولت نیز نیروهای آموزش و پرورش را نادیده گرفت و از آنها در بدنه خود استفاده نکرد. برنامه شما برای پیوست آموزش و پرورش با سایر وزارتخانه ها چیست؟ شما چه برنامه ای برای ارتقای معیشت و امنیت شغلی معلمان دارید؟

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

نوروزی: مدارک «نوری» با اسناد بالادستی مطابقت دارد

حسن نوروزی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه ای است که در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازی کشور نقش محوری دارد، لذا باید مدیریت آموزش و پرورش با یک میلیون مدیر و معلم و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز در اختیار فردی از جنس آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۹۵ درصد مردم کشور سواد دارند، امروزه تعداد آموزشگاه های کشور از ۵۰ هزار به ۱۲۰ هزار ارتقا یافته، در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ مدرسه شبانه روزی، ۱۶ هزار مدرسه نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدرسه عشایری و ۱۴ هزار مدرسه شاهد ایجاد شده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی، ۸ سال در اختیار جبهه دوم خرداد، ۸ سال در اختیار جبهه تدبیر و امید بود و وضعیت فعلی را بر آن تحمیل کردند، امروز باید وزارت آموزش و پرورش را به فردی بسپاریم که مدارک تحصیلی او از فوق دیپلم تا دکتری با اهداف این وزارتخانه ارتباط دارد و بیانگر این است که فردی فرهیخته از جنس آموزش و پرورش عنان مدیریت را در دست می گیرد.

وی تاکید کرد: برنامه ها و مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است. در برنامه های او مطالبات گوناگونی مانند طبقه بندی معلمان، احترام بخشی به معلمان، دانش آموزان و اولیا، ارتقاء فعالیت های آموزش و پرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه بندی معلمان، ایجاد مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس وجود دارد.

نوروزی خاطرنشان کرد: ما نمایندگان در مقابل وظیفه داریم در تدوین قوانین موردنیاز برای تحقق اهداف کلان آموزش و پرورش مانند تدوین قانون جامع به کارگیری نیروی انسانی و نظارت بر اجرای دقیق سند بنیادین دقت کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار