مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم گفت: با توجه به نارضایتی‌های پیش‌آمده مقرر شد نداشتن پرونده سلامت منعی برای دریافت واکسن در این استان نباشد.
کد خبر: ۱۰۰۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱ 11 October 2021

به گزارش تابناک قم، محمدتقی سلطانی روز دوشنبه در پنجاه و هشتمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی ستاد کرونا، افزود: تمامی مراکز ۱۸ گانه تجمیع واکسیناسیون موظف هستند برای افراد فاقد پرونده سلامت در همان مرکز و هنگام مراجعه برای دریافت واکسن، پرونده تشکیل دهند و هیچ فردی را برای تشکیل پرونده سلامت به مراکز جامع سلامت ارجاع ندهند.

وی در ادامه گفت: تعداد بستری‌شده‌ها و مراجعه‌کنندگان به مراکز ۹ گانه جامع سلامت روند نزولی دارد و در هفته منتهی به نهم مهرماه جاری، ۲ هزار و ۵۶ مورد ابتلای جدید شناسایی شده است.

وی افزود: درصد مثبت بودن آزمایشات پی سی آر به ۳۷ درصد کاهش یافته و موارد فوتی قطعی نیز روند نزولی دارد و امیدواریم به صفر برسد.

سلطانی اضافه کرد: این روند فرصتی را فراهم کرده تا به پیشگیری، اقناع‌سازی و فرهنگ‌سازی و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید شود و مردم را برای پیک احتمالی بعدی آماده کنیم.

وی بیان کرد: اگر به‌موقع اقدام و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی را تقویت کنیم و اقناع‌سازی را در دستور کار قرار دهیم، می‌توانیم پیک بعدی کرونا را به تاخیر بندازیم.

وی با بیان این‌که استان از حالت قرمزرنگ خارج شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵ منطقه نارنجی، ۲ منطقه زرد و فقط ۱۱ منطقه قرمز است و طی هفته‌ آینده این روند بهبود خواهد یافت.

مدیرگروه آموزش مرکز بهداشت قم گفت: هم‌اکنون میزان واکسیناسیون در گروه سنی بالای ۷۰ سال، بیش از ۷۰ درصد، در گروه سنی بالای ۱۸ سال، ۵۸.۴۳ درصد و در مجموع در گروه سنی بالای ۱۲ سال نیز ۵۳ درصد است.

وی با بیان این‌که واکسیناسیون زنان باردار در حال اجراست، افزود: مادران باردار باید به پایگاه‌های سلامت که پرونده دارند مراجعه و مراقبت‌های اولیه را دریافت کنند و در صورت دارا بودن شرایط دریافت واکسن، ۶ مرکز جامع سلامت در نظر گرفته شده تا واکسن خود را دریافت کنند.

الزام تست پی سی آر برای دانش‌آموزانی که واکسن تزریق نکرده‌اند

وی با اشاره به واکسیناسیون ۲۲ درصدی دانش آموزان، اضافه کرد: روند واکسیناسیون دانش آموزان کند است و انتظار داریم زودتر به پوشش مناسب برسیم.

سلطانی افزود: مقرر شده دانش‌آموزانی که باید در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کنند، در صورتی که واکسن تزریق نکرده باشند، هفته‌ای ۲ بار تست پس سی آر بدهند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که زودتر از شهر گروه سنی را در مناطق روستایی کاهش دادیم و گروه‌های سیار واکسیناسیون در این مناطق فعالیت دارند، ولی پوشش واکسیناسیون در این مناطق پایین است که علت در حال بررسی است.

به گفته وی، تا ۱۷ مهرماه جاری، ۵۸۹ هزار و ۶۷۷ هزار دُز اول، ۲۷۲ هزار و ۶۴۲ دُز دوم و در مجموع ۸۶۲ هزار و ۳۱۹ دُز واکسن در استان قم تزریق شده است.

رییس سازمان نظام پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر با توجه به فروکش کردن شیوع ویروس کرونا، فرصت خوبی برای واکسیناسیون پیش‌آمده است.

حسن عادلی افزود: احتمال مبتلا شدن به ویروس در این مقطع زمانی کم است و در صورت ابتلا نیز کسی این مساله را به واکسن ربط نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: نظام پزشکی استان آمادگی دارد در حوزه بهداشت و اطلاع‌رسانی بیشتر از گذشته فعالیت داشته باشد.

وی ادامه داد: پس از تزریق واکسن، میزان مرگ‌ومیر در بسیاری از کشورها کاهش چشمگیری داشته و حتی در برخی کشورها به صفر رسیده؛ میزان ابتلای شدید به بیماری و بستری در آی سی یو نیز به‌شدت کاهش یافته است.

در پایان این جلسه از روح‌الله کریمی خبرنگار روزنامه همشهری به دلیل انتشار ۲ مطلب با موضوع کرونا به‌عنوان خبرنگار برتر در سومین هفته برگزاری جشنواره ماسک تجلیل شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار