کارشناس GIS ستاد اصلاح الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:هم راستا با راهبرد جهش تولید،نقشه‌های سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) اراضی کشاورزی استان به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش سطح تولید محصولات بخش کشاورزی قم تهیه شد.
کد خبر: ۹۱۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ 22 November 2020

به گزارش تابناک قم، وحید حبیبی بیان کرد: این سیستم بستری برای ذخیره‌سازی، نگهداری، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی است و برای کار همزمان با داده‌هایی که وابستگی مکانی(جغرافیایی) و توصیفی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از این سیستم برای تولید محصولات کشاورزی پایدار و تامین امنیت غذایی مردم، افزود: کشاورزی در قم با چالش‌هایی همچون کمبود منابع آبی و کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی به‌دلیل بهره برداری بی‌رویه مواجهه است که این مساله، ما را بر آن داشت تا در ستاد الگوی کشت استان با استفاده از شیوه‌های نوین مدیریت مزرعه نظیر سیستم (GIS)، علاوه بر بهینه سازی مصرف نهاده‌ها، عملکرد تولید را نیز افزایش دهیم. 

وی ادامه داد: به همین منظور و با آگاهی از اهمیت و کاربرد سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی ایده‌پردازی، تهیه نقشه‌های GIS اراضی کشاورزی در قالب واحدهای تولیدی زراعی-باغی ارائه و اجرا شد؛ همچنین واحد تصمیم‌گیری برای تهیه اطلاعات الگوی کشت بر اساس منبع آبی آغاز به کار کرد.

کارشناس ستاد اصلاح الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس این الگو، اراضی تحت شرب هر منبع آبی در بستر GIS تهیه شد و اطلاعات توصیفی جمع‌آوری و به نقشه‌ها لینک گردید.

وی افزود: با تهیه نقشه واحدهای تولیدی بر مبنای قطعات زراعی- باغی که خردترین واحدهای تولیدی در سطح چاه یا قنات- مزرعه است، تمامی اطلاعات مکانی-توصیفی اراضی کشاورزی استان به‌هنگام و به‌روز می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی اجرای این طرح، بیان کرد: استفاده از سیستم (GIS) درمدیریت الگوی کشت و تامین تولیدات کشاورزی استان، نقش موثری در ایجاد تعادل و ثبات در عرضه محصولات کشاورزی به بازار نیز خواهد داشت.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار