معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۷۵ کیلو گرم ژل رویال در استان استحصال شده است که نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نشان می دهد.
کد خبر: ۹۱۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 16 November 2020

به گزارش تابناک قم، علی اصغر همت بیان کرد: ژل رویال که به نام های ژل سلطنتی یا ژل ملکه زنبور عسل در میان مردم شناخته شده یک ماده شیری رنگ است که صرفا غذای اختصاصی ملکه زنبورها می باشد، این ماده بسیار پر انرژی و مقوی بوده و دارای خواص درمانی و فواید زیادی است.

وی ادامه داد: ژل رویال برای برطرف کردن بسیاری از بیماری ها در طب ایرانی سنتی استفاده می‌شود، این ماده در تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغزی و پیشگیری از زوال مغزی یا آلزایمر، افزایش انرژی و تاثیر آن بر رفع خستگی، تنظیم فشار خون، بهبود بیماری مرض قند (دیابت)، پیشگیری از پوکی استخوان، تسریع در بهبود و درمان زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به دلیل اهمیت این ماده از نظر تغذیه‌ای و اقتصادی،‌ معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران استان ضمن برگزاری دوره و کارگاه های آموزشی، روش های نوین استحصال ژل رویال را به زنبورداران آموزش داده و بر این اساس در سطح استان شاهد افزایش تولید این ماده ارزشمند هستیم.

همت گفت: علاوه بر افزایش بیش از صد درصدی این محصول در سال جاری،‌ میزان تولید ژل رویال در سال ۹۸ نیز نسبت به سال قبل از آن حدود ۶۶ درصد افزایش داشته است که این مساله نشان دهنده تحقق جهش تولید و کسب ارزش افزوده بیشتر در فعالیت‌های مرتبط با پرورش زنبور عسل در قم است.

وی با اشاره به این که استحصال محصولات متنوع از زنبور عسل به دلیل بالابردن فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی مورد استقبال زنبورداران استان قرار گرفته است، بیان کرد: استحصال هر کیلو ژل رویال برای ۲ تن فرصت اشتغال ایجاد می‌کند که همین موضوع اهمیت استحصال هرچه بیشتر این ماده را در میان زنبورداران نشان می‌دهد.

کلنی‌های زنبور در همه بخش‌های پنجگانه قم شامل کهک،‌ جعفریه،‌ سلفچگان،‌ خلجستان و مرکزی توسط زنبورداران استان مورداستفاده قرار می‌گیرند و به‌طور متوسط از هر کلنی ۱۵ کیلوگرم عسل به دست می‌آید.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار