به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در هیچ نقطه‌ای از کشور، نه در حال حاضر بلکه در گذشته و حتی در آینده هم هیچ مشکلی در تهیه آرد و نان نداریم ضمن اینکه میزان ذخایر راهبردی کشور هم بی نظیر است.
کد خبر: ۹۱۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱ 24 October 2020

به گزارش تابناک قم، چند روزی در فضای مجازی می‌شود که عکس تعطیلی نانوایی و صف‌های طولانی نانوایی را به اشتراک میگذارند تا مردم با ترس و اظطراب به صف‌ها رفته و با تقاصای کاذب مردم را در نقشه‌ی شوم دشمن همراه کنند.

شایعه سازی رسانه‌های معاند

با انتشار تصاویر از بسته شدن و صف‌های زیاد بعضی از نانوایی ها، رسانه‌های معاند به کمبود آرد در ایران پرداختند. دلیل آن‌ها نیز برای کمبود این محصول، تنها تعطیلی چند نانوایی بوده است. این دروغ رسانه‌ای به دست بیگانگان شروع شد تا حدودی بتوانند از موفقیت تحریم‌ها بر ایران خبر بدهند و یا در دل جامعه واهمه‌ای ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفته است: گاهی اوقات دیده شده برخی از نانوایی‌ها که پروانه کسب نداشته و اجازه فعالیت هم ندارند و آرد مورد نیاز خود را از طریق شبکه غیر رسمی تامین می‌کرده اند با کمبود آرد مواجه شده اند و موجبات سوء استفاده برای رسانه‌های ضد انقلاب را فراهم کرده اند.

آیا در کشور کمبود آرد داریم؟

یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با رسانه‌ها در خصوص تامین آرد نانوایی‌ها گفت: حدود ۹۰ هزار نانوایی به واسطه ۴۰۰ کارخانه تولید آرد که ماهیانه ۹۰۰ هزار تن، گندم را تبدیل به آرد می‌کنند از طریق شبکه حمل و نقلی منسجم و برنامه ریزی شده در سه دهه اول، دوم و سوم در هر ماه آرد دریافت می‌کنند.

وی معقتد است نه تنها کمبود آرد، بلکه کمبود گندم هم وجود ندارد و نانوایی‌های تعطیل شده را نانوایی‌های فاقد پروانه فعالیت، جواز کسب و یا پروانه بهداشت دانست.

سیف در خصوص نانوایی‌های آزاد پز تاکید کرد: نانوایی آزادپز، دیگر در کشور وجود ندارد و همه نانوایی‌ها به دو مدل یارانه‌ای یک و دو، از دولت آرد دریافت می‌کنند که در نوع اول به صورت کاملا دولتی و به قیمت هر کیلو ۶۶۵ تومان و نوع دوم که به صورت آزاد آرد دریافت می‌کنند.

وی افزود: هر سال در نیمه دوم سال، به دلیل اینکه روزها کوتاه می‌شود و تعطیلی خیلی از ادارات و فضاهای کاری توام با یکدیگر می‌شود متاسفانه شاهد شلوغی و ازدحام متقاضیان نان در صف نانوایی‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: علت دیگری که امکان دارد نانوایی، نان کمتری پخت کند این است که بعضی نانوایی‌ها به جای هشت ساعت کار شش ساعت فعالیت می‌کند.

سیف افزود: در هیچ نقطه‌ای از کشور، نه در حال حاضر بلکه در گذشته و حتی در آینده هم هیچ مشکلی در تهیه آرد و نان نداریم ضمن اینکه میزان ذخایر راهبردی کشور هم بی نظیر است.

به گفته سیف، یکی از نانوایی‌ها در استان البرز که مرتکب تخلف هم شده، فیلمی از واحد صنفی خود را برای یکی از شبکه‌های فارسی زبان خارجی فرستاده که این فیلم کاملاً دروغ بوده و بعد از بررسی ها، مشخص شد این نانوایی تخلفات گسترده‌ای داشته که در حال حاضر در دست رسیدگی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز، در خصوص ادعای کمبود آرد در خبازی‌های استان و عدم تامین نان مورد نیاز مردم، گفت: عده‌ای به دنبال ایجاد جو روانی هستند و با شایعه سازی و گسترش مسائل غیرواقعی، موجب بروز برخی اتفاقات شده اند.

رئیس اتحادیه نانوایان نیز با بیان این‌که آرد و نان به وفور در سطح شهر یافت می‌شود، اظهار کرد: هیچ گونه مشکلی در تامین آرد مورد نیاز نانوایان سطح شهر نداریم و به مقدار کافی آرد در میان نانوایان مجاز و دارای پروانه کسب عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز دلیل شلوغی بعضی از نانوایی‌ها را کوتاه شدن روز و تعطیلی ادارات و فضا‌های کاری و یا پخت کمتر و کمتر شدن ساعت کاری نانوایی‌ها دانست.

علت دیر رسیدن آرد به نانوا؛ مسامحه‌ی شرکت توزیع کننده

بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان نیز با بیان اینکه آرد و نان به اندازه کافی در کشور وجود دارد و مشکلی در این زمینه نداریم به یکی از رسانه‌ها گفت: یک شرکت حمل و نقلی که مخصوص حمل آرد به نانوایی‌ها است اعلام کرد نرخ کرایه حمل و نقل پایین بوده و بایستی اصلاح شود و به همین دلیل در حمل آرد نیز مسامحه می‌کرد که با افزایش قیمت اعمال شده، این مشکل برطرف و مقرر شد آرد‌ها به موقع و در زمان مناسب تحویل نانوایی‌ها داده شود.

وی ادامه داد: این شرکت مسئول حمل آرد حدود ۱۵ استان از جمله تهران است. کرایه‌ای که برای حمل هر کیسه آرد از کارخانجات تهران به نانوایی‌ها داده می‌شد ۱۵۰۰ تومان بود که به ۲۲۰۰ تومان افزایش یافت و کرایه حمل آرد از کارخانجات کرج به تهران نیز ۲۵۰۰ تومان شد. همچنین این شرکت تعهد داد که آرد‌ها را به موقع تحویل دهد.

سخن پایانی

با توجه به اطلاعات حاصل شده از استان‌ها در خصوص کشف و ضبط ۲۰۰ کیسه آرد احتکار شده در شهرستان نقده از توابع استان آذربایجان غربی، عده‌ای علاوه بر سودجویی می‌توانند مخل امنیت کشور باشند، زیرا نان در سبد غذایی همه اقشار و طبقات مختلف جامعه است و گرانی بیش از حد یا کمبود آن می‌تواند آسایش را سلب کند. گفتنی است نیروی انتظامی یکی از بازوان نظارتی مهم در این زمینه می‌باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار