نامناسب بودن صف‌های توزیع گوشت در شرایطی شکل‌گرفته که همه اعم از مردم و مسئولان از این موضوع ناراضی هستند و به نظر می‌رسد ستاد تنظیم بازار هم سازوکاری برای آن پیش‌بینی نکرده است که این مشکلات به حداقل برسد.
کد خبر: ۷۱۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 17 February 2019

به گزارش تابناک قم، چند وقتی است که ستاد تنظیم بازار کشور به علت نوسانات و افزایش چندین برابری قیمت گوشت قرمز، تصمیم به واردات گوشت به‌ویژه در گوشت گوسفندی از کشورهای دیگر به‌منظور تنظیم بازار داخل و جلوگیری از سودجویی‌ها گرفته است.

در استان قم نیز این روال چند وقتی است که شکل‌گرفته که به علت عدم مدیریت صحیح در عرضه و نظارت در توزیع متأسفانه شاهد بروز مشکلاتی از قبیل اطلاع‌رسانی نادرست، شکل‌گیری صف‌های طولانی، عدم شفافیت در توزیع، ورود سودجویان و غیره در این بازار هستیم که اصلاً زیبنده و درشان مردم کشور و استان قم نیست.

نامناسب بودن صف‌های توزیع گوشت در شرایطی شکل‌گرفته که همه اعم از مردم و مسئولان از این موضوع ناراضی هستند و به نظر می‌رسد ستاد تنظیم بازار هم سازوکاری برای آن پیش‌بینی نکرده است که این مشکلات به حداقل برسد.

به عنوان پرسشی در این ارتباط با پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد که شب قبل از توزیع به استان‌ها میزان سهمیه آنها اطلاع‌رسانی می‌شود و گوشت به صورت گرم به مرکزی در شکوهیه منتقل و پس‌ازآن برای توزیع در خرده‌فروشی به مراکز عرضه ارسال می‌شود.

فروشگاه‌های عرضه گوشت نیز چند ساعت قبل از دریافت گوشت مطلع شده و خود را برای توزیع آماده می‌کنند که گوشت‌های ارسالی به فروشگاه‌های عرضه ، توسط بازرسانی از سازمان صنعت و معدن استان همراهی می‌شود.

ولی نکته قابل‌توجه در این رابطه وجود خلأ اطلاعاتی یا به نوعی نشت اطلاعات در زمان عرضه است، به‌نحوی‌که مثلاً اگر قرار باشد از ساعت 14 گوشت توزیع شود و حتی اطلاع‌رسانی نیز از ساعت 13 اتفاق افتاده باشد، ولی شاهد آن هستیم که برخی افراد از ساعت 12 و حتی زودتر در فروشگاه‌ها ایستاده و منتظر عرضه گوشت هستند که این موضوع سبب نارضایتی عمومی مردم شده است.

یکی دیگر از نکات جالب‌توجه در این موضوع وجود افرادی تکراری در این صف‌ها بوده که در بسیاری از موارد حتی به صورت جمعی در محل‌های توزیع گوشت حاضر می‌شوند که این کار تبدیل به شغلی سودآور برای آنان شده است، به‌نحوی‌که گوشت وارداتی که قیمتی بین 36 هزار تومان تا 38500 داشته بعد از دریافت با قیمتی به بیش از 55 هزار تومان به رستوران‌ها، قصابی‌ها، کبابی‌ها و غیره فروخته می‌شود که اگر این افراد 20 کیلوگرم از گوشت‌های وارداتی را گرفته و به تفاوت قیمت 20 هزارتومانی بفروشند به درآمدی حدود 400 هزار تومانی رسیده است.

نکته دیگری در این زمینه توزیع نادرست و بدون برنامه گوشت در فروشگاه‌هاست، به‌نحوی‌که افرادی که زودتر آمده با نام‌نویسی از برخی افراد دیگر به نوعی بدون آنکه آنان در صفی ایستاده باشند را شامل دریافت گوشت صرفاً با نام‌نویسی در برگه‌ای کاغذ می‌کنند که این نیز از موارد مورد شکایت مردم به شمار می‌رود.

یکی دیگر از مواردی که در این مورد مطرح بوده اطلاع‌رسانی فراگیر که باید هم این‌گونه باشد است، به‌طوری‌که وقتی قرار است کل گوشت وارداتی در بین حدود 500 نفری توزیع شود؛ چرا با اطلاع‌رسانی وسیع سبب تشکیل صف‌هایی چند ده متری در بیش از 8 فروشگاه سطح شهر شده که می‌توان این تعداد لاشه‌گوشت حال که این صف‌های طولانی تشکیل‌شده معطوف به ارائه به نهایتاً سه فروشگاه کرد تا وجهه شهر و مردم بیش از خراب‌تر نشود.

در پایان به نظر می‌رسد علیرغم اینکه با افزایش قیمت خوراک دام و به‌تبع آن افزایش قیمت دام در کشور این اقدام ستاد تنظیم بازار امری درست باشد ولی می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب‌تر کاری کرد تا با کاهش مشکلات، رضایت عمومی را افزایش داد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار