رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که نداشتن نشان تجاری معتبر، بزرگ ترین مانع رونق کسب و کار است گفت: تجاری سازی محصولات باعث رونق اشتغال روستاییان استان می شود.
کد خبر: ۶۷۵۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۳ 04 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، محمد رضا طلایی در حاشیه دوره آموزشی تربیت مربی و مشاور کارآفرینی زنان روستایی قم در خانه معلم شماره 2 این استان اظهار داشت: از این رو ارتقاء توانمندی های روستاییان به خصوص زنان در حوزه کسب و کار پیگیری و دنبال می شود.

وی تاکید کرد: بازاریابی یکی از موضوع های مهم در بخش کشاورزی است که متاسفانه قم در این زمینه توفیقی نداشته است.

طلایی افزود: قم طی سال های گذشته حرکت بسیار خوبی در تولید محصول های کشاورزی آغاز کرده، ولی در هدایت آن به سمت بازار مصرف موفق نبوده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی یاد شده افزود: هدایت محصول های کشاورزی قم از طریق شرکت های مادر، بدون واسطه و دخالت دلالان به بازار مصرف، از اهداف جهاد کشاورزی استان بوده که این این دوره در این راستا ترتیب یافته است.

طلایی، کارآموزان شرکت کننده در این دوره پودمانی را شامل تسهیل گران زن روستایی، کارشناسان و مدیران صندوق های خرد روستایی دانست و گفت: این دوره آموزشی با شرکت 50 تن در 90 ساعت و طی سه روز در ماه های آبان، آذر و دی انجام می شود و آموزش های لازم با حضور استادان که دارای رتبه ملی هستند، ارائه و پس از برگزاری آزمون، مدرک بین المللی کسب و کار اعطا خواهد شد.

وی تصریح کرد: اشتغال روستایی که زنان محور اصلی آن محسوب می شوند، به لحاظ اعتبار و تسهیلات مورد نیاز از ارزان ترین اشتغال زایی ها و کارآفرینی ها به شمار می آید، از این رو تشکیل صندوق های خرد روستایی از جنبه های مثبت آن است.

مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در حاشیه این دوره آموزشی، گفت: آموزش زنان روستایی یکی از فعالیت های آموزشی و ترویجی بخش کشاورزی است، که در طول سال با توجه به اعتبارهای ملی انجام می شود.

محمد رضا حاجی رضا همچنین هدف از این برنامه های آموزشی را توانمندی زنان روستایی به منظور ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها دانست و افزود: سالانه سه هزار تن از زنان روستایی قم تحت پوشش فعالیت های آموزشی قرار می گیرند.

وی تشکیل صندوق های خرد زنان روستایی را از اقدام های قابل توجه صورت گرفته در راستای توسعه اشتغال روستایی برشمرد و افزود: زنان روستایی با شرکت در این آموزش ها با ایده ها و خلاقیت های موثر در حوزه اشتغال آشنا می شوند.

حاجی رضا افزود: با توجه به اعتبارهایی که موضوع اشتغال روستایی به آن نیازمند است، در سال 96 تعداد 25 صندوق قرض الحسنه که هر کدام حدود 50 عضو دارد در روستاهای قم تشکیل شد.

مدیر ترویج جهاد کشاورزی قم افزود: یکی از آسیب های جدی فعالیت زنان روستایی، پایدار نبودن شغل آنها به دلیل عدم امکان تجاری سازی محصول تولیدی است.

وی با بیان این که تاکنون مجوز هیچ گونه نشان تجاری معتبر برای محصول های کشاورزی و روستایی قم از نهادهای مسئول مانند مرکز بهداشت و اداره کل استاندارد صادر نشده است، افزود: قم در تولید قارچ، زغفران، گیاهان دارویی، خشکبار و فرآوری، بسته بندی و توزیع سبزی و صیفی جات ظرفیت بسیار خوبی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
این خبر بیشتر به طنز شبیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار