در حاشیه نامه‌نگاری آیت‌الله یزدی با آیت‌الله شبیری زنجانی؛
بخش کمی از افراد به مسائل و موضوعات اخلاقی و لزوم ایجاد وحدت و آرامش در کشور توجه دارند و این نشان می دهد، در این زمینه ها کشور و بسیاری از سیاسیون و چهره های شناخته دارای فقر شدیدی است. به نظر می رسد، هم در میان سیاسیون و هم در حوزه نیاز جدی به ترویج اخلاق و درک شرایط فعلی کشور داریم و شاید باید بیش از پیش برای آموزش این مسائل اقدام کنیم.
کد خبر: ۶۷۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷ 03 November 2018

به گزارش تابناک قم، چندی پیش، تصاویری از دیدار آیت الله «سیدموسی شبیری زنجانی» از مراجع عظام تقلید و از بزرگان حوزه علمیه قم با شخصیت هایی چون آقایان «سیدمحمد خاتمی»، «سیدمحمد موسوی خوئینی ها»، «غلامحسین کرباسچی»، «عبدالله نوری»، «عبدالمجید معادیخواه» و ... در فضای مجازی منتشر شد که برخی آن را به دنبال دید و بازدید خویشاوندی آیت الله با «عبدالله نوری» عنوان کردند که البته چهره های نامبرده هم از فرصت استفاده کرده و به دیدار آیت الله رفته اند؛ اما این مسأله گلایه شدید آیت الله «محمد یزدی» رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به دنبال داشت.

نامه سرگشاده آیت الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه به حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، از مراجع عظام تقلید چنان بود که واکنش های زیادی در فضای سیاسی کشور برانگیخت و برخی شخصیت های حوزوی و سیاسی به آن واکنش های متعددی نشان دادند؛ واکنش‌هایی که اغلب انتقادی و خواسته اصلی در آن ها، حفظ حرمت و شأن مرجعیت از سوی حوزه و جامعه مدرسین بود.

باید یک کلاس اخلاق و آموزش وحدت برای برخی حوزیان و سیاسیون بگذاریم!

شاید بهترین واکنش به این نامه را شخص آیت الله شبیری زنجانی و دفتر ایشان نشان داد، زیرا با وجود اینکه چند روز فضای سیاسی کشور متأثر این مسأله و پاسخ هایی که به آن داده می شود، بود. وی در اطلاعیه ای و برای پرهیز از جنجال بیهوده سیاسی و حفظ آرامش و وحدت در کشور تأکید کرد، «موضع گیری در خصوص این نامه سرگشاده ندارد و فعلا از پاسخگویی به آن پرهیز خواهد کرد»؛ مسأله ای که نشان می دهد این مرجع تقلید پیش از پاسخ دادن به چنین موضوعی، ابتدا فضای سیاسی کشور و توجه به ایجاد آرامش و وحدت را در اولویت قرار داده است.

با وجود اتخاذ این رویه و رویکرد از سوی مخاطب نامه آیت الله یزدی، سه نوع واکنش به این مسأله را در فضای سیاسی و رسانه ای کشور شاهد بودیم. یک دسته از همفکران آیت الله یزدی ـ که البته تعدادشان زیاد نبود ـ اعتقاد داشتند نگارش این نامه مسأله ای لازم بوده است. دسته دوم که تعدادشان زیاد بود، مخالفان چنین رویه ای در حوزه و نسبت به ساحت مرجعیت بودند که البته برخی از آنها هم در پاسخ دچار همان آفتی شدند که به آن انتقاد داشتند و دسته سوم هم برخی افراد و مخالفان سیاسی آیت الله یزدی بودند که تلاش کردند در این ماجرا با رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تسویه حساب سیاسی کنند.

در این میان، خیلی نمی توان از رویکرد دو گروه اول و سوم دفاع کرد و در ارتباط با دسته دوم پاسخ هایی که در آن اخلاق رعایت نشده و بعضا ادبیاتی را در قبال آیت الله یزدی به کار برده اند که خود جای بحث فراوان و تذکر دارد هم قابل دفاع نیست؛ چون در این ماجرا بسیاری اعتقاد داشتند که باید شأن مرجعیت و اخلاق روحانیت حفظ شود، ولی خود دچار همان اشتباهی شدند که به آن منتقد بودند.

مدافعان نامه نگاری آیت الله یزدی با آیت الله شبیری زنجانی هم از این طرف بام افتاده بودند و تأکید داشتند، این نامه نگاری مسأله ای است که باید یک رویه عادی در حوزه باشد و لازم است برخی مواقع شاهد چنین مسائل و تذکراتی باشیم؛ هرچند این افراد به جایگاه رفیع اخلاق ـ که باید حوزه و روحانیت تجلی گاه آن باشند ـ و همچنین مسأله مهم لزوم تأکید بر وحدت هرچه بیشتر در شرایط فعلی کشور آگاهی نداشته و از آن حرف و سخنی به میان نیاوردند.

دسته سومی که در این ماجرا ، یکسری اقدامات و سخنان مذموم انجام دادند و گفتند، عمدتا از میان مخالفان سیاسی آیت الله «محمد یزدی» رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بودند که نامه سرگشاده وی به آیت الله شبیری زنجانی را دستاویز تسویه حساب سیاسی خود با آیت الله یزدی کردند. برخی از آنان حتی تلاش داشتند از این مسأله برای تخریب رقیب سیاسی خود و بهره گیری جناحی از این مسأله استفاده کنند که البته چنین هم کردند.

در این سه دسته ای که از آنان نام برده شده، بخش کمی از افراد به مسائل و موضوعات اخلاقی و لزوم ایجاد وحدت و آرامش در کشور توجه داشتند و این نشان می دهد در این زمینه ها کشور و بسیاری از سیاسیون و چهره های شناخته شده که از آنان بعضا با عنوان صاحب نظر یاد می شود، دارای فقر شدیدی است. به نظر می رسد، هم در بین سیاسیون و هم در حوزه نیاز جدی به ترویج اخلاق و درک شرایط فعلی کشور که چیزی جز آرامش و وحدت حداکثری نمی خواهد داریم و شاید باید بیش از پیش برای آموزش این مسائل اقدام کنیم.

شاید بتوان این طور گفت که در ماجراهای یک هفته اخیر کشور و نامه نگاری آیت الله یزدی با آیت الله شبیری زنجانی و عکس العمل‌هایی که نسبت به آن شاهد بودیم، تنها خیری که داشت این بود که از فقر اخلاقی شدید در حوزه و در بین سیاسیون و همچنین عدم درک این مسأله که کشور نیاز به آرامش و وحدت حداکثری دارد، مطلع شویم. شاید باید برای یاد گرفتن این مسأله سراغ آیت الله شبیری برویم که در پاسخ به نامه ای که مستقیم این مرجع تقلید را خطاب قرار داده و بحث های زیادی پیرامون آن شد، تأکید کرد که «موضع گیری در خصوص این نامه سرگشاده ندارد و فعلا از پاسخگویی به آن پرهیز خواهد کرد.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
باید آقای شبیری زنجانی با بصیرت بیشتری عمل کنند و آقای یزدی باید حلم و بردباری بیشتری داشته باشند تا مردم زنجان و یزد هم باهم خوب باشد. اصلا به نظرم نباید این قبیل مسایل در رسانه ها منکعس داده شود. بین خود علما حل و فصل شود تا وحدت حفظ شود. و دشمن روزبروز خوار و خفیف شود. وعده ما 13 آبان. مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
سعی نکنید با مطرح کردن و کش چنین موضوعات بی اهمیت اذهان را منحرف کنید.
برای اکثریت مردم این مسائل و دعواهای زرگری هیچ اهمیتی ندارد.
باور کنید.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
جدای از حوزه، کلا این روزها مرز بین رفتارهای شخصی و حرفه ای مورد توجه قرار نمی گیرد و به هر دو این رفتارها, با یک چشم می نگرند در حالیکه، صله رحم و یا حتی دیدارهای خانوادگی، همسایگی، و غیره در قالب دینی نه تنها کراهتی ندارد بلکه توصیه شده و در رفتار عملی معصومین به عنوان الگو وجود داشته تا سرمشق جهان باشد.
جای تعجب است که اموزه های دینی جای خود را به رفتارهای شخصی و سیاسی داده و گاها مرزهای رفتارهای شخصی با رفتاری حرفه ای تداخل نموده و موجب قضاوت عجولانه میشود و اینها زاییده عدم توجه به تعالیم اصیل اسلامی است.
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
تند روی ها و لحن امرانه ایه الله یزدی مربوط به نسل ایشان است .
کسانی که در اول انقلاب خود را به حق و هر مخالفی را بر باطل می دانستند
نسل اینها در حال گذشت است .
دیگر کسی اینگونه خود را مالک انقلاب و کشور و اسلام و مردم م.... نمی داند .
و برای بقیه تعیین تکلیف نمی کند
ان شاء الله.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
حالا اگر در زمانی دیگه شخصی یه کلمه راجع‌به مرجع تقلید می‌گفت چه وا اسلامها که از سوی همین طرفداران آقای یزدی سر داده میشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
این وضع اخلاق در خواص یک کشور است!!!! گاه می اندیشم از عوام چه انتظاری می شود داشت که برخی از آنان وزن شان در حد یک قوطی رب است که با بالا و پایین رفتن قیمت آن دهان به ناسزا یا تمجید می گشایند....و یا بی محابا سخن می گویند....
باید گریست بحال جامعه ای که امثال آیت الله شبیری زنجانی در آن انگشت شمار باشند.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
پیامبر اسلام در موارد لزوم حتی با مشرکین هم دیدار میکرد، حال چگونه است که دیدار با افرادی که مسلمان هستند اینقدر عده ای را برافروخته میکند؟ الله اعلم
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
سعی نکنید با مطرح کردن و کش چنین موضوعات بی اهمیت اذهان را منحرف کنید.
برای اکثریت مردم این مسائل و دعواهای زرگری هیچ اهمیتی ندارد.
باور کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
شما اگر وحدت بلد بودید همه اقشار را به خودی ناخودی نمی رساندید
فقط وحدت به مفهوم من باشم و بقیه نباشند در ذهن متولین امور است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
با سلام، این آقا دو دوره رییس قوه قضاییه نبودند؟
طلبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
مشکل نامه اقای یزدی به اقای شبیری وبالعکس نیست مشکل وضعیت بد اقتصادی مردم ودین گریزی نسل جوان است به جای این فرعیات به مشکل اساسی مردم توجه کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
یزدی با این کارش توهین بزرگ به مرجع اسلام ودل نازنین امام زمان وارد نموده وباید از کل مردم ومراجع وحوزه های علمیه عذرخواهی رسمی بعمل آورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار