معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در عملیات ژئوفيزيک هوايی 19 پهنه امید بخش معدنی در قم شناسایی شد.
کد خبر: ۶۵۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۱ 16 September 2018

 

به گزارش تابناک قم، راضیه لک در حاشیه چهارمین جلسه شورای معادن قم در جمع خبرنگاران عنوان کرد: آزادسازی پهنه‌های معدنی کشور یکی از رویکردهای مهم است، در این راستا با ارزیابی های صورت گرفته بیش از 180 هزار کیلومتر از محدوده‌های اکتشافاتی بلوک شده به زودی آزاد می‌ شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: تعدادی از پهنه های اکتشافی معدنی برای آغاز عمليات اکتشاف و استخراج توسط بخش خصوصی در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: در عملیات ژئوفيزيک هوايی 19 پهنه امید بخش معدنی در قم شناسایی شد که هشت محدوده آن در اولويت اول اکتشاف قرار گرفته است.

وجود 1.9درصد ذخایر معدنی کشور در قم

لک بیان کرد: 1.9 درصد ذخایر مواد معدنی کشور در قم است ضمن اینکه مواد معدنی امیدبخشی همچون مس و طلا در قم وجود دارد همچنین امکان استخراج منیزیم از دریاچه نمک را داریم.

وی اظهار کرد: 8 دهم درصد اشتغال کشور در بخش معدن است که ظرفیت مهمی را نشان می دهد در این ارتباط حفاری معادن با مجوز و واگذاری به بخش خصوصی انجام می پذیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: استان قم در ذخایر معدنی در کشور رتبه 15 دارد و در تولید مواد معدنی در کشور دارای رتبه 27 است.

وی بیان کرد: در حال حاضر فاصله زیاد بین زمان اکتشاف و بهره برداری به دلیل بروکراسی‌های اداری در بخش معدن یک آسیب جدی است.

لک اظهار کرد: سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات ‌معدنی آمادگی لازم برای تخصیص منابع مالی به اکتشاف محدوده‌های معدنی در استان قم را دارد.

آمادگی واگذاری محدوده های اکتشافی ذخایر فلزی به بخش خصوصی

وی تصریح کرد: شناسایی ذخایر فلزی پنهان در دل زمین دارای هزینه های سنگینی است هر جایی که بخش خصوصی علاقه مند به اکتشاف باشد سازمان زمین شناسی محدوده اکتشافی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد: این سازمان یک بودجه ملی دارد و با نگاهی ملی به تخصیص اعتبار می پردازیم و ظرفیت ها را در نظر می گیریم.

لک افزود:در پی سیاست های وزیر صنعت و معدن تجارت قرار شد که این پهنه های اکتشافی از حالت بلوکه خارج شود و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. این خبر خوبی برای علاقه مندان به فعالیت های معدنی است که می توانند پهنه ها را ثبت و کار اکتشافی را انجام دهند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار